Rozsýpa sa?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Rozsýpa sa?

Odoslaťod Andrej » 24. Nov 2011 21:45

Rozsýpa sa?
24.11.2011 - (Plus 7 dní; 48/2011; 24/11/2011; s.: 66,67,68; V. Jakubová)

Ak by tunel Branisko nečistili, voda by tiekla priamo po ceste. Na jeho údržbu idú státisíce eur

Unikátny, jedinečný a vraj jeden z najbezpečnejších tunelov v Európe je ten, ktorý prechádza horským masívom Branisko neďaleko Levoče. Od svojho spustenia do prevádzky však okrem záujmu orgánov činných v trestnom konaní poriadne dvíha tlak mnohým motoristom. Časté uzávierky, popraskaná vozovka a štipľavý smrad z výfukových plynov sú bežnou realitou. "Laik si môže praskanie betónového podkladu aj stien tunela vysvetľovať ako narušenie statiky tohto diela," vraví jeden z odborníkov, ktorý sa na výstavbe podieľal a neželá si byť menovaný. "Keby boli preinvestované všetky peniaze tak, ako boli plánované, bol by to skvost a skutočne nikomu by nevadilo, že je iba jednorúrový. Takto sa výsledky ?šetrenia’ na materiáli prejavujú denne." Podľa neho má tunel hneď niekoľko vážnych problémov. Ani nie desaťročná investícia si už vyžiadala státisíce eur na údržbu. Zatiekol by: Technické problémy sa na tuneli prejavujú neustále. A to aj napriek tomu, že jeden kilometer jeho výstavby stál približne 1,6 miliardy korún. Odborník tvrdí, že chyby sa robili už od začiatku. "Podcenila sa voda v hornine, ktorá má na celý tunel závažný vplyv. Pravdepodobne sa šetrilo už pri odvodňovaní kopca. Veď nielen v tuneli, ale aj v bezpečnostnej šachte je stále veľmi vlhko. Keby to bolo správne odvodnené, tento problém by nebol. Aj preto sú potrebné minimálne dve odstávky ročne na čistenie filtrov, aby do tunela nevtekala voda," poukazuje na jeden z nedostatkov. Národná diaľničná spoločnosť však tvrdí, že je všetko v poriadku. Vraj už pri stavbe tunela rátali s týmto postupom. "V rámci plánovaných uzávierok na jar a na jeseň sa okrem iných procesov čistia drenážne a kanalizačné potrubia, ktoré sú zabudované v rámci tunela a únikových ciest v dĺžke asi osemnásť kilometrov," objasňuje nevyhnutnosť servisných odstávok hovorca spoločnosti Marcel Jánošík. Tunel sa totiž zanáša pevnou vápenatou usadeninou, takzvaným sintrom, ktorý vzniká kryštalizáciou z odvádzanej horninovej vody z masívu kopca Branisko. "Keby sa nečistil, znamenalo by to upchatie potrubí a zvýšený tlak horninovej vody by mohol spôsobiť jej neočakávané prenikanie do dopravného priestoru, rozvodní či do únikových ciest," vysvetľuje ďalej Jánošík. Viditeľné praskliny: Vodiči si však viac ako vlhkosť všímajú dlhé praskliny na ceste, po ktorej jazdia. Aj keď sú iba niekoľko milimetrov široké, pokrývajú takmer celý plášť vozovky. "Jednoducho dali slabú vrstvu cementu. Počas výstavby v okolí mali tí, čo stavali chalupy a domy, raj. Nebola totiž núdza o lacný betón rovno z domiešavača. Dnes o tom už nik nehovorí. Tí, čo si takto privyrobili, to neprezradia, presne ako tí, ktorí tento betón výhodne kúpili," smeje sa postarší miestny obyvateľ neďalekej obce Behárovce. Ani on nechce prezradiť svoje meno, takto si vraj polepšil aj jeho sused. Praskliny sa navyše objavili i po stenách tunela. Podľa Národnej diaľničnej spoločnosti to nie je spôsobené preťažením. Trhliny sa totiž objavili takmer okamžite po výstavbe. Teda začiatkom roka 2003, ešte pred uvedením tunela do skúšobnej prevádzky. Nedostatky reklamovali u zhotoviteľa minimálne trikrát, naposledy v tomto roku. "Počas plánovaných uzávierok tunela ich ošetrili zálievkami na báze asfaltu a gumy," spresnil Jánošík. A tak sa pri prejazde Braniskom na ceste stretnete s dlhočiznými čiernymi čiarami, ktoré lemujú takmer celý tunel. So zhotoviteľom sa NDS súdi, proces ešte nie je ukončený. Iba pocit?: Vodiči sa sťažujú aj na slabú viditeľnosť a často dokonca až tmu v tuneli. "Choďte do hociktorého tunela v Európe. Je vysvietený ako vianočný stromček. Doslova na každom kroku je nejaké svetielko. Či zelené, modré, alebo oranžové. V Branisku? Svietia iba stropné svetlá, značky zákazu predbiehania hneď pri obmedzení rýchlosti a kde tu búdky SOS. To je všetko," mávne rukou kamionista Jozef. Zadymenie cítia najmä vodiči osobných áut, keď pred nimi ide niekoľko kamiónov. Odvetranie totiž nie je robené ako v ostatných cestných tuneloch na Slovensku pomocou vrtúľ, ktoré v jednom smere vytláčajú dym von. Tu sú v betónovom strope vetracie membrány, ktoré vťahujú dym pomocou dvoch vrtúľ, pričom jedna je na začiatku a druhá na konci tunela. Nahromadený smog sa potom dostane z tunela do vetracej šachty v strede stavby. Zadymenie však podľa Jánošíka nie je vysoké a presviedča, že ide len o pocity vodičov. "Pocit vyššieho zadymenia tunelovej rúry môžu vodiči mať z dôvodov obojsmernej premávky v tuneli, dôsledkom čoho nevzniká taký piestový efekt ako pri jednosmernej premávke na Bôriku či v Sitine," tvrdí. Hoci medzi ľuďmi už kolujú vtipy o tom, že NDS by mala radšej hlásiť, kedy je tunel otvorený, a nie naopak, podľa Jánošíka sú servisné uzávierky iba dve v roku. Zvyšné sa týkajú buď nutných niekoľkohodinových odstávok pre poruchy alebo dopravné nehody. Medzi dôvodmi krátkych odstávok sú výpadky elektrického napájania tunela alebo silné zadymenie. Druhá rúra: "Nik nehovorí, že tunel spadne, ale tváriť sa, že je to najlepší tunel na Slovensku a nemá žiadne problémy, je jednoducho nezmysel. Nie sme taká bohatá krajina, aby sme stavali bez rozmyslu," vysvetľuje odborník s dlhoročnými skúsenosťami. Aj napriek mnohým výhradám a polemikám nad predražením sa plánuje výstavba aj druhej rúry tunela, ktorá by sa mala začať v druhej polovici roku 2014. V súčasnosti len v jednom smere prejde denne okolo deväťtisíc áut a po dobudovaní celého diaľničného systému sa predpokladá, že tento počet ešte vzrastie.

Nevyhnete sa

Dianie v stavbe sa nonstop monitoruje. Podľa štatistiky bolo v tuneli od jeho spustenia do polovice novembra tohto roka 38 dopravných nehôd. Najtragickejšia sa stala pred dvoma rokmi na jeseň. Za volantom linkového autobusu sedel Marek Dranga. Po vjazde do tunela doň čelne narazilo osobné auto. Zatiaľ čo vodič osobného auta a jeho spolujazdec boli na mieste mŕtvi, z autobusu plného cestujúcich bol zranený iba šofér. Pre ťažké zranenia dolných končatín hrozilo, že sa už nikdy nepostaví z vozíčka. Dnes chodí po vlastných a pracuje na polovičný úväzok. "Jediným problémom bolo, že som sa v tuneli nemal kde vyhnúť. Auto v protismere sa rútilo priamo na mňa a ja v snahe vyhnúť sa kolízii som vyšiel s autobusom až na stenu tunela. Našťastie boli záchranári okamžite pri mne," spomína dnes Marek Dranga na nehodu.

Časté uzávierky: Popraskaná vozovka a štipľavý smrad z výfukových plynov sú bežnou realitou.

Dementuje: "Informácie o chybnej statike tunela Braniska sú neopodstatnené a nepravdivé," tvrdí hovorca NDS Marcel Jánošík.

Praskliny: Niekoľko milimetrov široké praskliny sú opravené gumovo-betónovými zálievkami. Okrem vozovky ich nájdete aj na stenách tunela.

Vyťažený: Cez tunel prejde len v jednom smere okolo deväťtisíc áut denne.

Úniková štôlňa: Tá sa po roku 2014 zmení na druhú cestnú rúru tunela.

Vetranie: Smog a nahromadené plyny sa dostávajú von týmito membránami v strede tunela.

http://www.ndsas.sk/monitoring-medii/12326s?prm3=44092
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.