Tender na stavbu D1 Višňové - Dubná Skala sa začne čoskoro

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Tender na stavbu D1 Višňové - Dubná Skala sa začne čoskoro

Odoslaťod Andrej » 27. Nov 2011 17:42

Tender na stavbu D1 Višňové - Dubná Skala sa začne čoskoro

SITA | 27. novembra 2011 14:13
Tender na výstavbu 8-kilometrovej diaľnice D1 Višňové - Dubná Skala, ktorej súčasťou bude najdlhší domáci tunel Višňové v dĺžke 7,5 kilometra, podľa ministerstva dopravy začne v najbližších týždňoch.

Autor: Ivan Majerský, Pravda

Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. a rezort dopravy v týchto dňoch kontrolujú a odsúhlasujú súťažné podklady pre verejnú súťaž. "Tento proces bude trvať niekoľko dní až týždňov," informoval hovorca NDS Marcel Jánošík. Diaľničiarom by malo spracovanie ponúk v tomto tendri trvať zhruba štyri a pol mesiaca. NDS predtým predpokladala, že tender na najviac očakávanú diaľničnú stavbu začne v novembri alebo decembri.

Práce na diaľnici medzi Žilinou a Martinom s odhadovanými nákladmi 663,3 mil. eur bez dane z pridanej hodnoty majú začať v roku 2012 a trvať vzhľadom na dĺžku tunela až päť rokov.

"Rok 2017, ako termín ukončenia stavby, je reálny," uviedol hovorca ministerstva dopravy Martin Krajčovič. Pre čas výstavby tunela Višňové podľa neho už nie je možné na tento diaľničný úsek použiť európske peniaze v súčasnom sedemročnom programovom období trvajúcom do roku 2013.

"Vyžaduje sa totiž ukončenie projektov do roku 2015, čo mohlo byť reálne v prípade začatia výstavby v roku 2009. Za najvhodnejšiu alternatívu financovania úsekov D1 Lietavská Lúčka - Višňové - Dubná Skala považuje ministerstvo dopravy začatie výstavby zo zdrojov štátneho rozpočtu, prípadne v kombinácii s úverom od Európskej investičnej banky a od roku 2014 z fondov Európskej únie na nové programové obdobie," dodal Krajčovič.

Diaľnica pri Žiline mala byť pôvodne postavená v rámci tretieho balíka PPP, pričom jej odovzdanie do predčasného užívania bolo plánované v tomto roku. Minister dopravy Ján Figeľ (KDH) tento projekt spolu s prvým balíkom PPP zastavil pre ich finančnú nevýhodnosť pre štát. Prieskumná štôlňa na mieste stavby D1 Višňové - Dubná Skala bola dokončená už v roku 2002, doteraz sa však nenašli peniaze na stavbu tunela. Spolu s predchádzajúcim úsekom od Lietavskej Lúčky sú stavebné náklady na 13,5 kilometra diaľnice odhadované na 900 mil. eur. Vrátane úseku od Hričovského Podhradia a privádzača si južný obchvat Žiliny vyžiada zrejme až 1,5 mld. eur.

Stavebné povolenie na diaľnicu s tunelom Višňové bolo vydané ešte v marci 2009. Pozemky súkromných vlastníkov sú podľa rezortu dopravy vysporiadané. Stavebné zásahy na portáloch tunela, ktoré vlani vykonala koncesionárska spoločnosť pre bývalý 3. balík PPP počas prípravných prác, znemožňujú realizáciu stavby podľa pôvodnej projektovej dokumentácie z roku 2007. Príprava novej súťaže na zhotoviteľa si preto vyžiadala viac času, ako sa predpokladalo.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/tender-na-stavb ... z1evOjgUYT
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.

cron