Vláda stíha žilinskú diaľnicu (doplnené)

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vláda stíha žilinskú diaľnicu (doplnené)

Odoslaťod Andrej » 30. Nov 2011 07:10

Diaľničná spoločnosť vypisuje prvú súťaž na južný obchvat Žiliny, ktorý má stáť 900 miliónov eur.
Vláda stíha žilinskú diaľnicu

Najťažší úsek diaľnice D1, južný tunelový obchvat Žiliny štartuje. Národná diaľničná spoločnosť už zverejnila predbežné oznámenie na viac ako 13-kilometrovú autostrádu, ktorej súčasťou je aj najdlhší, 7,5-kilometrový diaľničný tunel Višňové. Ide o časť zrušených verejno-súkromných projektov (takzvaných PPP projektov), ktoré pripravovalá bývalá vláda Roberta Fica (Smer-SD). Tender chcú diaľničiari vypísať do dvoch týždňov. Podľa posledných odhadov chcú na celý obchvat Žiliny spolu s ďalšími úsekmi minúť okolo 900 miliónov eur.

Cesta usporí čas a peniaze
Štvorprúdovka pri Žiline je najdôležitejším úsekom diaľnice D1. Stavbári by ju mali začať stavať v lete budúceho roka, dokončiť by ju mali do roku 2017. Jej dokončenie podľa Ľubomíra Palčáka z Výskumného ústavu dopravného prinesie šoférom oproti súčasnosti nielen šetrenie času, ale aj peňazí. Zvýšiť sa má aj dopravná bezpečnosť. „Dopravná nehodovosť by mohla každoročne klesnúť v priemere o 74 dopravných nehôd, čo je možné vyjadriť celospoločenskou úsporou na úrovni až 609-tisíc eur ročne,“ hovorí Palčák. Ďalšie peniaze podľa neho Slováci ušetria na palive a na čase, ktorý už nebudú musieť stráviť za volantom.

V roku 2017 by sa mali dokončovať aj nadväzujúce úseky, čím sa vytvorí súvislá diaľnica medzi Martinom a Hričovským Podhradím pri Žiline. Niektoré z nich minister dopravy Ján Figeľ (KDH) už začal, niektoré sú ešte len v súťaži. Pre spory s ochranármi stále stojí úsek pri Ružomberku. Ak sa tento problém podarí odstrániť pri odovzdávaní tunela Višňové už bude dokončená celá D-jednotka z Bratislavy až po Košice.

Neisté peniaze
No napriek avizovanému tendru štát nemá na Višňové isté peniaze. „Začiatok financovania bude buď zo štátneho rozpočtu, alebo z úveru. To však ešte nie je rozhodnuté. V pláne je, aby sa tento úsek dostal do programovacieho obdobia na roky 2014 – 2020. Ak sa to nepodarí, budú sa hľadať iné formy financovania,“ povedal HN šéf diaľničiarov Ján Kotuľa. Časť zdrojov môže štát získať na úsporách, keďže konkurencia v týchto dňoch prudko znižuje ceny
diaľnic.

A do boja o túto zákazku vstupujú tie najväčšie firmy. „Do tohto tendra určite budeme vstupovať, umiestnenie vlastných tunelárskych kapacít je jednou z našich priorít,“ povedala hovorkyňa Skansky Magdaléna Dobišová. Rovnako reagovali aj ostatní stavbári. „Samozrejme, že do toho chceme ísť. V tejto chvíli si nemôžeme dovoliť do takejto zákazky neísť,“ tvrdí šéf Doprastavu Dušan Šamudovský. „Eurovia Sk sa ho zúčastní,“ doplnila hovorkyňa Eurovie Simona Tančáková. Stanovisko Vážneho sa HN do uzávierky získať nepodarilo.

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5388224 ... u-dialnicu
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.