Horský priechod Soroška má nový koberec

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Horský priechod Soroška má nový koberec

Odoslaťod Andrej » 02. Dec 2011 11:32

Horský priechod Soroška má nový koberec

Horský priechod Soroška má nový asfaltový koberec na viac ako dvojkilometrovom úseku. Práce prebehli napriek technickým normám aj počas mínusových teplôt. Podľa odborníka na cestné stavby to môže mať negatívny vplyv na kvalitu asfaltu.

ROŽŇAVA/KOŠICE. Asfaltový koberec na Soroške položili v termíne koncom novembra a počnúc včerajším dňom je premávka na tomto horskom priechode plynulá.

Pokladanie asfaltových zmesí sa vykonávalo za mínusových teplôt, čo sa môže neskôr prejaviť na kvalite vozovky. Opravy mali pôvodne prebehnúť až v roku 2012. Blížiace sa predčasné voľby vraj tento proces nijako neurýchlili.

Frézovali v apríli, asfaltovali v novembri

Horský priesmyk Soroška dlhodobo patril medzi najzanedbanejšie a najrizikovejšie komunikácie v regióne. Na autá tu čakalo množstvo výmoľov, veľkých dier či miestami úplne rozbitá vozovka. Keďže ide o časť južného ťahu Bratislava – Košice, cesta je značne vyťažená aj nákladnou kamiónovou dopravou.

V apríli sa začali na Soroške prvé rekonštrukčné práce. Najväčšie jamy opäť zaplátali a niektoré časti zdemolovanej vozovky vyfrézovali. Asfaltového povrchu sa dočkali až na konci novembra.

Cesty I. triedy má na starosti Slovenská správa ciest (SSC), ktorá je aj zadávateľom opráv. Vykonávateľom bola firma Skanska.

„V dňoch od 23. do 30. novembra sa realizovali tri úseky v dĺžke 0,58 km, 0,85 km a 0,65 km, spolu 2,08 km,“ uviedla hovorkyňa spoločnosti Skanska, Magdaléna Dobišová. Oprava stála 160–tisíc eur.

Obrázok

Pokladali aj počas mínusových teplôt

„Pokládka asfaltového koberca na kopci Soroška bola zrealizovaná za teplôt, ktoré umožňovali túto pokládku. Bolo jasno, slnečno a teploty boli nad 0 °C,“ uviedla Katarína Kulasová z SSC Bratislava.

Dvakrát sme boli priamo na mieste počas opráv a jeden deň ukazovala teplota -3 a druhý deň -4 stupne celzia. Slnečno bolo len vo vyšších nadmorských výškach a na Soroške bola na pravé poludnie hmla. Chceli sme zistiť, či cestári bežne pracujú pri takýchto nízkych teplotách.

„Nie je to nič výnimočné a nemá to nijaký vplyv na kvalitu položeného koberca,“ hovorí jeden z robotníkov firmy.

O dodržaní všetkých technických noriem nás ubezpečila aj Dobišová z firmy Skanska. „Vzhľadom na denné teploty sa v zvýšenej miere kládol dôraz na technologickú disciplínu pri výrobe a pokládke asfaltovej zmesi, čo zabezpečilo požadované parametre a kvalitu zrealizovanej úpravy.“

Sorošku mali opraviť až na budúci rok

Úsek cesty I/50 cez vrch Soroška je zaradený do komplexnej opravy v rámci projektu Eliminácia bezpečnostných rizík až na rok 2012.

Prečo začali opravovať skôr, vysvetľuje Kulasová z SSC takto: „Pristúpili sme k tomu, aby najhoršie úseky sa vyspravili pred zimným obdobím, a to pokládkou podkladnej vrstvy. Realizácia týchto prác má veľký význam a bola nevyhnutná, lebo v jarných mesiacoch po zimnom období by bol tento úsek havarijný a neprejazdný. Vysprávky by stáli viac ako samotná realizácia. Pokládka nie je limitovaná ročným obdobím, ale je limitovaná teplotami a klimatickými podmienkami.“

Môžu za to predčasné voľby?

„Celý rok sa takmer nič nedeje a potom keď prídu mrazy začnú dávať nový koberec. Naozaj zvláštne. Škoda, že predčasné voľby nie sú častejšie. Opravených ciest by sme mali určite oveľa viac,“ myslí si vodič Tomáš Nemec z Prešova.

Podľa hovorcu ministerstva dopravy Martina Krajčoviča nemá skoršia oprava Sorošky s predčasnými voľbami nič spoločné.

„Nesúvisí to s voľbami, ale s nevyhovujúcim a pre občanov nebezpečným povrchom vozovky, ktorá bola dlhé roky zanedbávaná. Najmä v zimnom období je dôležité, aby cesty boli čo najkvalitnejšie. Ak sa stane na tomto úseku nehoda z dôvodu nevyhovujúcej vozovky, tak nikoho nebude trápiť, či budú voľby alebo nie. Zdedili sme cesty I. triedy vo veľmi zlom stave. Cez eurofondy sme obnovili viac ako 100 km ciest I. triedy, ideme obnovovať aj 40 mostov a ďalších 570 km ciest I. triedy, aby to boli jednotky nielen názvom, ale aj kvalitou,“ povedal pre denník Korzár Martin Krajčovič.
NÁZOR ODBORNÍKA: Pokládke v mrazoch sa vyhýbame

Michal Berger, obchodno– technický riaditeľ Cestných stavieb Žilina, hovorí: „Nepoznám asfaltovú zmes, ktorá by sa mohla pokladať v mínusových teplotách. Existuje viac druhov zmesí a každá z nich má určité technické normy. Vo všeobecnosti ale platí, že výrazné teplotné výkyvy, ako aj mínusové teploty môžu mať negatívny vplyv na kvalitu koberca.“
„Počas kladenia asfaltovej zmesi pri nízkych teplotách dochádza k rýchlejšiemu tuhnutiu. Za takýchto podmienok sa zvyšuje teoretické riziko, že vozovka nebude spĺňať všetky kvalitatívne kritéria,“ tvrdí Berger.
„V dnešnej dobe je enormný tlak zo strany zadávateľov na súkromné firmy, čo sa týka termínov. Zhotoviteľ síce ručí za kvalitu, ale objednávateľ je taktiež v tomto prípade zodpovedný,“ myslí si Berger
Pokladá vaša firma koberce aj pri mínusových teplotách? „Nemôžeme to robiť a jednoznačne sa tomu vyhýbame,“ odpovedá na záver Berger.

piatok 2. 12. 2011 | Jakub Buzinkay

Čítajte viac: http://korzar.sme.sk/c/6164235/horsky-p ... z1fN894l11
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.