Figeľ diaľnicu D3 pri Žiline nepostaví

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľ diaľnicu D3 pri Žiline nepostaví

Odoslaťod Andrej » 05. Dec 2011 08:13

Stavebná spoločnosť Skanska zvažuje podať žalobu na štát za zmarený zisk.

Figeľ diaľnicu D3 pri Žiline nepostaví

Vodiči sa štvorkilometrového úseku diaľnice D3 pri Žiline nedočkajú. S jeho výstavbou už neráta minister dopravy Ján Figeľ (KDH). A to napriek tomu, že októbrové rozhodnutie Krajského súdu v Bratislave nadobudlo minulý týždeň právoplatnosť. V praxi to znamená, že Úrad pre verejné obstarávanie nemal vlani ešte pred parlamentnými voľbami zrušiť tender na jej výstavbu za 270 miliónov eur. Stavebná spoločnosť Skanska, ktorá v súťaži ponúkla najnižšiu sumu – 160 miliónov eur, tak zvažuje ďalšiu žalobu na štát. „Vzhľadom na fakt, že rozsudok ohľadne nezákonného zrušenia verejnej súťaže D3 je právoplatný, naši právnici pripravujú návrh možných následných krokov na ochranu investícií,“ tvrdí hovorkyňa Skansky Magdaléna Dobišová.

Obrázok

Kroky ÚVO neznáme
Stavebná firma sa podľa viacerých právnikov môže domáhať nielen preplatenia nákladov v súvislosti so samotnou súťažou, ale aj svojho prípadného zisku, ktorý sa pri takomto megatendri môže pohybovať v desiatkach miliónov eur. Kroky stavbárov však budú závisieť od postupu tendrového úradu, ktorý má teraz dve možnosti. Po prvé môže neurobiť nič a rozsudok potvrdiť. V takomto prípade by tak Skanska musela začať rokovať s tendrovým úradom o peniazoch, teda o stratenom zisku a nákladoch, ktorý ju spomínaný tender stál. Žaloba by nasledovala až v prípade nedohody.

V druhom prípade však úrad tiež môže urobiť opätovnú kontrolu, kde by sa čakalo na jej výsledok. Ktorú z týchto možností si nakoniec vyberie, nespresnil. „Úrad akceptuje rozsudok súdu a bude postupovať v jeho zmysle,“ povedal jeho hovorca Branislav Zvara.

Vyše štvorkilometrový úsek diaľnice D3 do Poľska patril medzi priority exministra dopravy Ľubomíra Vážneho (Smer-SD). Chcel ním totiž odľahčiť Žilinu od tranzitu. Táto stavba však po nástupe Jána Figeľa (KDH) z priorít vypadla. „NDS s touto stavbou nebude robiť nič. Nie je také jednoduché začať znovu súťaž, keď to nie je v pláne,“ hovorí šéf diaľničiarov Ján Kotuľa. Dôvodom sú nielen chýbajúce peniaze v štátnej kase, ale v prípade jej postavenia aj malé vyťaženie cesty. Po jej dostavbe by namiesto aktuálnych štyroch pruhov diaľničného privádzača do Žiliny išlo až 12 jazdných pruhov.

Hrozba ďalších žalôb
Skanska zvažuje žalobu aj v prípade najdlhšie ťahajúceho sa megatendra bývalej vlády, ktorá v súťaži na obnovu železničného úseku pri Trenčíne ponúkla najnižšiu cenu – zhruba 200 miliónov eur. Štát s podpisom zmluvy váha kvôli viacerým prebiehajúcim súdnym sporom. Nedávno pritom neuspel v spore o cenu tunela Sitina. Konzorciu Skansky doplatil necelých 20 miliónov eur.
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.