Začína sa súťaž o najdrahší tunel

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Začína sa súťaž o najdrahší tunel

Odoslaťod Andrej » 06. Dec 2011 13:57

Začína sa súťaž o najdrahší tunel
06.12.2011 - (Markíza, 19:00; Televízne noviny; 05/12/2011; M. Lechan)

Slovensko čaká vyhlásenie verejnej súťaže najväčšieho diaľničného diela. Tunel Višňové –Dubná Skala bude stáť takmer miliardu eur. Oproti pôvodným plánom, kedy sa mal tunel stavať cez PPP projekty, bude lacnejší minimálne o 250 miliónov eur. Stavba vedúca náročným geologickým prostredím popod Malú Fatru by mala byť hotová v roku 2017.

Takto by mal dvojrúrový 13 a pol kilometra dlhý tunel vyzerať. Výška investičných nákladov v objeme 900 miliónov eur nemá v našej histórii zatiaľ obdobu.

Ján Figeľ (KDH), minister dopravy: "Pomery na stavebnom trhu, ale aj kvalitná a intenzívna súťaž môže priniesť ďalšie úspory."

Tunel bude riešením nielen pre komplikovanú dopravu v Žiline, ale uľahčí sa aj tranzitnej doprave z Bratislavy do Košíc.

Ľubomír Palčák, Výskumný ústav dopravný v Žiline: "Intenzity, ktoré sú dosahované dneska na ceste 1/18, ktorá vlastne lemuje túto budúcu stavbu, sú v najväčšej intenzite, aké sú na Slovensku na cestách prvej triedy."

Dnes tade prejde takmer 30 000 vozidiel denne s vysokým podielom ťažkej nákladnej dopravy. Podľa prepočtov Výskumného ústavu dopravného by mal tunel absorbovať až 80% intenzít. Na ceste prvej triedy by tak malo ostať iba 6000 vozidiel denne. Tunel tak bude znamenať nielen asi štvrťhodinovú úsporu času, ale aj úsporu pohonných látok.

Ľubomír Palčák, Výskumný ústav dopravný v Žiline: "Pri súčasných spotrebách napríklad vozidiel nad 12 ton je to až okolo päť a pol litra nafty, čo je obrovská úspora aj z pohľadu užívateľov."

Existujúca prieskumná štôlňa je zatiaľ iba dočasným banským dielom s desaťročnou životnosťou. A tá je práve v závere.

Ján Kotuľa, Národná diaľničná spoločnosť: "Má preto takú krátku životnosť, že v pôvodnom technickom projekte bola na likvidáciu."
Viktória Chomová, Národná diaľničná spoločnosť: "Po dokončení tunela to prestane byť banským dielom, ale stane sa to štandardným objektom diaľnice. Tým pádom sa už na to nebude vzťahovať banský zákon."

Súťaž by mala byť ukončená o pár mesiacov a tak je isté, že zmluvu o dielo už bude podpisovať nová vláda. Keďže plánované ukončenie výstavby je o päť rokov, tunel tak bude do prevádzky spúšťať rovnako ďalšia vláda, ktorá vystrieda kabinet vzídený z nadchádzajúcich predčasných volieb.

http://www.ndsas.sk/monitoring-medii/12326s?prm3=44121

Video: http://video.markiza.sk/archiv-tv-marki ... viny/71478 (od 16.00)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.