Žilinu od tranzitnej dopravy odbremení nový tunel

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Žilinu od tranzitnej dopravy odbremení nový tunel

Odoslaťod Andrej » 06. Dec 2011 14:00

Žilinu od tranzitnej dopravy odbremení nový tunel
06.12.2011 - (STV Jednotka, 16:00; Správy STV; 05/12/2011; V. Záborský, M. Zgalinovič)

Žilinu od tranzitnej dopravy odbremení nový tunel. Národná diaľničná spoločnosť vyhlási súťaž na vôbec najťažší úsek D1-ky ešte tento mesiac. Tunel Višňové bude zároveň naším najdlhším diaľničným tunelom. Po jeho dokončení by mala Bratislavu a Košice v roku 2017 definitívne splniť súvislá autostráda.

Prieskumnú štôlňu 7,5 kilometrového tunela Višňové začali raziť ešte v roku 1998. Od roku 2002 čaká zakonzervovaná na definitívne rozhodnutie o výstavbe. Tá by sa mal napokon začať počas budúceho roka. Úsek by mal stáť 900 miliónov eur.

Ján Figeľ (KDH), minister dopravy, výstavby a reg. rozvoja SR: "To očakávanie, že sa ďalej zníži cena súvisí aj s tým, že dnes pomery na stavebnom trhu, ale aj kvalitná a intenzívna súťaž môže priniesť ďalšie úspory."

Posledné 4 súťaže priniesli výrazné zlacnenie diaľnic najmä zmenami v projektoch, čo však v prípade tunela nebude možné až v takej miere.

Ján Kotuľa, generálny riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti: "My to vyšpecifikujeme presne, aké sú tam technické požiadavky na to dielo."

Exminister označil ohlásenie výstavby za predvolebnú propagandu. Bývalá vláda chcela pôvodne tunel stavať cez PPP projekt. Zámer stopla zmena garnitúry. Aj Ľubomír Vážny očakáva zníženie ceny, podľa neho však umelo vytvorené.

Telefonuje:
Ľubomír Vážny (Smer-SD), poslanec NR SR: "Vidím veľký problém v tom, že stavba je umelo nadsadená, pretože reálna cena tejto stavby je cirka o 30 % nižšia."

Súčasná cesta popod Strečno je preťažená, denne ju využíva asi 26 tisíc áut. Z nich asi 80 % by sa malo podľa odhadov Výskumného ústavu dopravného v Žiline presunúť na budúcu diaľnicu.

Ľubomír Palčák, Výskumný ústav dopravný v Žiline: "Sme si vyhodnotili tie úspory aké sú z pohľadu času cestujúcich, je to okolo 46 miliónov ročne a z pohľadu úspory času tovaru na ceste je to okolo 13 miliónov eur ročne."

Prejazd regiónom by mal navyše nový diaľničný úsek skrátiť asi o 15 minút.

http://www.ndsas.sk/monitoring-medii/12326s?prm3=44122

Video: http://www.stv.sk/online/archiv/spravy- ... 5&id=47219 (od 10.50)
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 9 hostí.