Pri tuneli veľká zľava nebude

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Pri tuneli veľká zľava nebude

Odoslaťod Andrej » 07. Dec 2011 08:40

Pri tuneli veľká zľava nebude
Eva Bullová | 6. decembra 2011 20:37
Úsek s tunelom Višňové má vydané stavebné povolenie, vyvlastnené sú všetky pozemky, vyrúbané stromy a urobená prieskumná štôlňa, ktorá bude neskôr slúžiť ako úniková cesta.

Tender na výstavbu najdlhšieho tunela – Višňové stihne minister dopravy Ján Figeľ (KDH) vyhlásiť ešte pred koncom tohto roka. Minister to v pondelok potvrdil po obhliadke prieskumnej štôlne. O najväčšiu zákazku tejto vlády, dvojrúrový, 7,5–kilometrový tunel za odhadovaných takmer 664 miliónov eur sa teda stihnú stavebné firmy pobiť pred predčasnými voľbami. Tunel má byť postavený do roku 2017. Predbežné oznámenie o súťaži už vyšlo minulý týždeň.

Pri súťažiach na viaceré doterajšie úseky severnej D1 dosiahlo ministerstvo aj vyše 50–percentné úspory oproti sumám, ktoré aj s nákladmi na údržbu vytendrovala minulá vláda. Ficov kabinet chcel stavať najmä cez verejno–súkromné PPP projekty, kým Figeľ preferuje eurofondy. Celý diaľničný úsek D1 Lietavská Lúčka – Dubná Skala s dĺžkou vyše trinásť kilometrov, ktorého súčasťou je aj spomínaný tunel, má vyjsť štát na 900 miliónov eur.

Veľké úspory z tejto sumy sa neočakávajú. "Keďže na väčšine úseku bude stáť tunel, a ten musí spĺňať prísne normy, firmy budú mať pri tvorbe rozpočtu veľmi málo priestoru na to, aby hľadali iné technologické riešenia, ktoré by cenu mohli významne znížiť," vysvetlil Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Podľa neho sa do súťaže prihlásia najmä veľkí hráči. "Určite sa v tendri budú požadovať od firiem referencie s výstavbou tunelov," myslí si Palčák.

Dve rúry tunela Višňové, ktoré budú mať po dokončení priemer 8,5 metra, majú odbremeniť okolité obce od premávky 29–tisíc áut denne a zabrániť zápcham či často smrteľným nehodám pod Strečnom. Po spustení tunela by sa mal podľa Palčáka znížiť počet dopravných nehôd zo súčasných 122 na odhadovaných menej ako 50 nehôd ročne. Vodičom tunel ušetrí čas aj peniaze. "Priemerné osobné vozidlo ušetrí prejazdom po diaľničnom úseku v porovnaní s pôvodnou cestou prvej triedy takmer 16 minút," pokračuje Palčák. Auto s benzínovým motorom usporí na diaľnici 0,84 litra pohonných hmôt.

Úsek s tunelom Višňové má vydané stavebné povolenie, vyvlastnené sú všetky pozemky, vyrúbané stromy a urobená prieskumná štôlňa, ktorá bude neskôr slúžiť ako úniková cesta. Hoci prieskumnú štôlňu začali raziť ešte v roku 1998 za vlády Mikuláša Dzurindu (SDKÚ) a dokončili ju o štyri roky neskôr, ani jedno vedenie ministerstva dopravy doteraz nevedelo nájsť peniaze na postavenie tunela.

Ak sa úsek dokončí, pri Hričovskom Podhradí sa terajšia diaľnica odkloní na východ a južne od Žiliny zamieri cez Lietavskú Lúčku do spomínaného tunela a ďalej na východ. Zvyšná časť diaľnice medzi Martinom a Prešovom má byť postavená do roku 2016.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/pri-tuneli-velk ... z1fpfaxQOS
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.