Dvaapolkilometrový tunel pod hlavným mestom má stáť pol miliardy eur. Železnice chcú naň vypísať v januári tender.
Figeľ dá Bratislave podzemné vlaky
Bratislava s najväčšou pravdepodobnosťou dostane malé metro. Dvaapolkilometrový podzemný tunel medzi vlakovými stanicami Predmestie v štvrti Nové mesto a Filiálka pri Trnavskom mýte bude súčasťou mestskej hromadnej dopravy. Železnice Slovenskej republiky chcú na jeho prvú časť vypísať tender už začiatkom januára. Včera o tom informovali vo vestníku verejného obstarávania. Stáť to má podľa predbežných odhadov viac ako 420 miliónov eur, ktoré prevažne zaplatí Európska únia z eurofondov. Prvú časť projektu majú dokončiť v roku 2015. „Odľahčí sa mestská hromadná doprava, ale aj individuálna. Veľa ľudí z prímestských oblastí využíva autá, no keby mali vlak k dispozícii, využili by určite ten,“ hovorí dopravný analytik Jozef
Drahovský.
Skráti sa čas
Trnavské mýto je najdôležitejším uzlom v meste. Ľudia sa na rozdiel od Hlavnej stanice v Bratislave dostanú skôr do všetkých častí mesta. Tiež budú môcť využiť všetky linky mestskej hromadnej dopravy, ktoré aktuálne premávajú v slovenskej metropole. Ďalšou zastávkou po Trnavskom mýte budú Mlynské nivy pri Autobusovej stanici a stanica pri novej budove Slovenského národného divadla. Výhody v tomto projekte vidí aj ministerstvo dopravy. Podľa neho prinesú väčšiu dostupnosť do centra mesta, ale aj zlepšenie prestupov v rámci mestskej hromadnej dopravy. „Zníži sa aj celkový čas cesty,“ dodáva hovorca rezortu Martin Krajčovič.
Stanicu pri Trnavskom mýte postavia pod zemou. Bude konečnou zastávkou pre prímestské vlaky, ktoré prichádzajú do hlavného mesta zo všetkých smerov. Neskôr do tejto stanice budú prichádzať cestujúci aj z vlakov od Dunajskej Stredy a Podunajských Biskupíc. „Tie by mali premávať v čase dopravnej špičky v 15- až 20-minútových intervaloch,“ povedal Krajčovic. Cestujúci z nich budú môcť následne prestúpiť na klasickú mestskú hromadnú dopravu, alebo na takzvané ľahké vlaky. Tie budú premávať z centra mesta do Petržalky po Bosákovu ulicu cez Starý most, ktorý by sa mal zrekonštruovať, a tiež budú súčasťou mestskej hromadnej dopravy.
Aj nové zastávky
Okrem tunela chcú Železnice opraviť a postaviť nové zastávky vo viacerých lokalitách. Medzi ne patrí napríklad zastávka Devínska Nová Ves – sídlisko, Lamačská brána, Trnávka či Ružinov. Železnice pri nich postavia aj takzvané záchytné parkoviská, kde vodiči budú môcť svoje autá odstaviť. Súčasťou integrovaného systému je aj železničné napojenie Letiska Milana Rastislava Štefánika v Bratislave na električkovú trať či postavanie koľajníc v celej Petržalke. Tieto projekty však chcú v Bratislave realizovať v ďalších rokoch.
O metre v Bratislave sa začalo hovoriť už v roku 1974. Deväť rokov na to ho aj začali stavať, no práce trvali len rok. Ďalšie úvahy o ňom začali až po revolúcii, no žiaden z projektov sa nepresadil. Definitívne sa o metre rozhodlo pred siedmimi rokmi. Vtedy padlo rozhodnutie, že ho budú tvoriť existujúce a nové vlakové a električkové trate.
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5400801 ... emne-vlaky