Most cez Ipeľ nás približuje k Maďarsku

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Most cez Ipeľ nás približuje k Maďarsku

Odoslaťod aquila » 09. Dec 2011 14:58

Slováci si skrátia cestu do Maďarska o 40 kilometrov. Most cez Ipeľ otvoria v pondelok. Ďalší dokončia o dva mesiace.

RÁROŠ, PEŤOV. Ľudia z Rárošu, ktorý patrí pod slovenskú hraničnú obec Muľa, si od pondelka skrátia cestu do Maďarska o desiatky kilometrov po novom moste cez Ipeľ.

Hoci mali susednú obec za hranicou nadohľad, museli cestovať približne 40 kilometrov. Most do Rárospuszty dajú do predčasného užívania v pondelok napoludnie.

„Spojenie oboch regiónov prinesie nové pracovné príležitosti, rozvoj turistiky či príchod investorov. Obyvatelia však okrem toho ušetria peniaze a čas,“ vyhlásil hovorca Banskobystrického samosprávneho kraja Peter Hajnala.

Starosta Mule Vojtech Nagy až taký optimista nie je. Nemyslí si, že most v miestnej časti Rároš, pomôže znížiť približne 60-percentnú nezamestnanosť v obci. „Na druhej strane je ešte vyššia,“ pripomína.
Nové cyklotrasy

Nagy sa po otvorení mosta obáva hustejšej kamiónovej dopravy. Pripúšťa však, že most by mohol aj po otvorení nových cyklotrás pomôcť cestovnému ruchu.

Ďalší most cez Ipeľ v miestnej časti Kováčoviec v Peťove už stojí, ale zatiaľ ho neotvorili. Čakajú len na posudky, povolenia a zapísanie do siete ciest. Pôvodný oceľový most vyhodili do povetria cez vojnu a zostali len predmostia. Doteraz k nim viedla len poľná cesta. Starosta Jozef Filip odhaduje, že cezhraničný most do Maďarska otvoria najskôr o dva mesiace.

„Konečne nebudeme obec na konci sveta. Ak sem niekto aj prišiel, mohol sa akurát otočiť a ísť preč,“ spokojne povedal starosta.
Práca v Maďarsku

Obci, kde polovica ľudí nemá prácu, most veľmi pomôže. Už teraz na maďarskej strane v priemyselnom parku v Balážskych Ďarmotách pracuje 15 ľudí. Starosta predpokladá, že si prácu nájdu ďalší.

„Ľudia začali prechádzať na druhú stranu už počas výstavby mosta. Napríklad pekári dodávajú chlieb a pečivo aj z našej aj z maďarskej strany. Roľníci si môžu požičiavať kombajny a poľnohospodárske stroje. Do Šalgotárjánu to budeme mať rovnako ďaleko, ako do Veľkého Krtíša,“ dodal. Miestni ušetria čas aj peniaze a skrátia si cestu o približne 40 kilometrov.

Pôvodný most v Rároši vyhodili do vzduchu ustupujúci Nemci v roku 1945, v Peťove ešte o rok skôr. Po II. svetovej vojne veľkú časť mostov zrušili. Mnoho ľudí prišlo o majetky v susednom štáte, o kostol, školu, trhy, okresné sídlo a obmedzením možnosti cestovania sa narušili aj príbuzenské vzťahy.

V roku 1920 sa stal Ipeľ hraničnou riekou medzi Slovenskom a Maďarskom. Obidve strany pôvodne spájalo 47 mostov.
Náklady sú vyše päť miliónov eur

Ľudia z prihraničných obcí čakali dlho na postavenie mostov. Niektorí si pomohli už skôr. V obci Ipeľské Predmostie si urobili provizórnu kompu, ktorá fungovala na systéme závesných lán.

Nazvali ju Tutaj, čo znamená po maďarsky člnok. Postavili sa na malú drevenú plošinu a na druhý breh sa priťahovali rukami prostredníctvom lana.

Nové mosty cez Ipeľ sa začali stavať na základe medzištátnej dohody medzi Slovenskom a Maďarskom z roku 2007. Vlády pôvodne predpokladali, že obidva budú stáť už o tri roky.

Celkové náklady sú vyše päť miliónov eur, z toho väčšiu časť uhradili z európskych fondov.

piatok 9. 12. 2011 12:52 | Daniel Vražda

Čítajte viac: http://novohrad.sme.sk/c/6175396/most-c ... arsku.html
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.