Stupavská diaľnica sa opäť predražila

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Stupavská diaľnica sa opäť predražila

Odoslaťod Andrej » 13. Dec 2011 10:43

Cena diaľničného úseku sa vyšplhá na takmer 24,3 milióna eur.
Stupavská diaľnica sa opäť predražila

Spodná voda a slabé podložie opäť dvíhajú cenu diaľnice D4 pri Stupave. Jeden z prvých úsekov pripravovaného obchvatu Bratislavy sa predraží o 1,16 milióna eur bez DPH. Len nedávno pritom cena stúpla o 2,7 milióna. Dôvodom posledného zdraženia sú dodatočné práce, ktoré má dodať konzorcium firiem Strabag a Doprastav. Kvôli nestabilnému podložiu majú na úseku, po ktorom už jazdia autá, zdvihnúť dva mosty o takmer pol centimetra.

Diaľnica nemá pevný základ
Úsek diaľnice D4 spája Stupavu s Devínskou Novou Vsou, pri ktorej je napríklad slovenská automobilka
Volkswagen. Dokončený bol v auguste tohto roka s päťmesačným zdržaním.

Národná diaľničná spoločnosť následne ešte kontrolovala, ako reagujú vybudované mostné opory, konštrukcie mostov a násypy na slabé podložie. Merania podľa diaľničiarov ukázali, že dva mosty treba zdvihnúť o 45 milimetrov. „Geologické veci sú najčastejšou príčinou zmluvných dodatkov,“ povedal Ľubomír Palčák, riaditeľ
Výskumného ústavu dopravného.

Ďalším dôvodom podľa hovorcu diaľničiarov Marcela Jánošíka majú byť práce, ktoré si štát objednával nad rámec zmluvy, napríklad inštalovanie dopravných značiek, zvodidiel či tlmičov nárazov.

Cena sa zvýšila po druhý raz
Výstavba odštartovala za vlády Roberta Fica (Smer-SD) v roku 2009. Počítalo sa s celkovou hodnotou projektu 20,41 milióna. Kvôli problémom so spodnou vodou však podpísala Národná diaľničná s dodávateľmi Strabag a Doprastav dodatok k zmluve na 2,7 milióna. Pred niekoľkými dňami bol však podpísaný v poradí druhý dodatok, ktorý opäť zdvihol cenu diaľnice, a to na takmer 24,3 milióna eur bez DPH. Podľa Zsolta Lukáča, prezidenta Zväzu stavebných podnikateľov, všetko závisí od kvality projektovej dokumentácie a geologického prieskumu. „Po odkrytí povrchu, kde má stavba stáť, sa môže zistiť, že v danej lokalite je iné podložie. Preto treba definovať nové podmienky stavby. To je dôvodom na dodatky,“ vysvetľuje Lukáč.

Lukáš Csicsola

00:00 13. 12. 2011

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5417974 ... predrazila
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2011

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.