Cesty na východe sa predražia o milióny

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cesty na východe sa predražia o milióny

Odoslaťod rbarat » 03. Jan 2012 08:12

Cesty na východe sa predražia o milióny
Eva Bullová | 2. januára 2012 20:00 - aktualizované 3.1.2012 6:00

Problém dodatkov pri štátnych zakázkach, ktoré predražujú cesty, je opäť na stole. Rekonštrukčné práce na cestách prvej triedy v Lipanoch a v Hlinnom na východe Slovenska vyjdú štát dokopy o vyše tri milióny eur viac ako sa očakávalo.
Dodatky k zmluvám o výstavbe ciest zdvihnú cenu prác niekedy až na dvojnásobok.

Dôvodom sú zmenené technické riešenia stavebnej firmy či zistenie, že podloženie nie je také, s akým sa v projektovej dokumentácii počítalo.

Dodatkom sa štát začal vyhýbať len pri výstavbe diaľnic, kedy si v niektorých projektoch staviteľ diaľnicu aj naprojektuje a dodatky potom nie sú možné. Najznámejší prípad dodatkov je tunel Branisko. Pôvodné náklady na výstavbu, ktoré boli 5,6 miliardy korún sa v minulosti vyšplhali až na 7,7 miliardy korún.

Zrekonštruovanie 1,2 kilometra dlhej cesty v Hlinnom a preložku v Lipanoch, dlhú 1,75 kilometra, mal stavebne pod palcom Hant BA DS. Drahšie cesty odobrila pred koncom roka aj Slovenská správa ciest, ktorá s firmou podpísala dodatky k zmluve.

Cesta v Hlinnom sa mala pôvodne opraviť za 4,96 milióna eur. Stavbári z Hant BA DS však ponúkli cenu omnoho nižšiu – 3,26 milióna eur. Zmluvu s Hant BA DS podpísala správa ciest koncom decembra 2007 a dodatok, ktorý prvýkrát zmenil cenu, prišiel o dva roky neskôr. Cena sa navýšila na 4,25 milióna. Celkovo sa podpísalo 12 dodatkov, na cenu malo vplyv päť z nich. Posledný dodatok sa uzavrel 12. decembra minulého roka a cena sa zastavila na 5,55 milióna eur. Rozdiel oproti zmluvne dohodnutej cene je takmer 1,7 milióna, čiže takmer 44 percent.

"V priebehu výstavby vzniklo niekoľko situácií, keď bolo treba na základe reálnej skutočnosti zmeniť technické riešenie projektu a zmeny sa riešili dodatkami k zmluve. Konkrétne sa tieto dodatky týkali výmeny podložia," vysvetľuje Miriam Bayerová, hovorkyňa firmy Hant BA DS. Za vyššiu cenu môže podľa Bayerovej aj doplnenie dopravného značenia pre slabozrakých a nevidiacich, osvetlenie priechodu pre chodcov či preloženie plynovodných rúr. Opravenú cestu môžu ľudia z Hlinného neďaleko Vranova nad Topľou využívať od augusta 2011.

Preložka cesty I. triedy v meste Lipany blízko Sabinova bola podľa stavebného zámeru odhadnutá na 6,32 milióna eur. V marci roku 2006 sa zmluvne dohodla správa ciest s Hantom BA DS na cene 6,53 milióna. Z postupne podpísaných štrnástich dodatkov ovplyvnilo cenu sedem. Posledný, podpísaný podobne 12. decembra 2011, posunul cenu na hranicu 8,14 milióna eur. Stavba, ktorá zo začiatku nepatrila k finančne ani technicky náročným a bola potrebná z dôvodu nevhodného smerového a šírkového riešenia pôvodnej trasy, sa predražila oproti plánu o 1,6 milióna eur. Ani nie dvojkilometrový úsek a na ňom dva mosty či kruhovú križovatku sprístupnili vodičom v novembri minulého roka.

"Častým prípadom, prečo sa uzatvárajú dodatky k zmluvám, sú výsledky geologického výskumu. Niekedy sa zistí, že je iné podložie a treba ísť hlbšie," opisuje Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného. Spomínané dodatky a s tým súvisiace navyšovanie ceny nie sú jedinými v histórii výstavby ciest.

Zatiaľ najviac sa predražila výstavba cesty druhej triedy z Oravskej Lesnej do Novej Bystrice. Takmer desaťkilometrový úsek mal stáť 31,4 milióna eur, dodatkami sa predražil na 86 miliónov. Cestu stavalo združenie Skanska, Strabag a Zipp. Rýchlostná cesta R3 v Hornej Štubni, ktorú stavalo konzorcium Strabag – Skanska sa predražila o 890–tisíc eur, z pôvodných 19,44 milióna na 20,33 milióna eur. Vybudovanie križovatky v Prešove na uliciach Sabinovská a Bajkalská vyšlo štát s dodatkami dvojnásobne viac, ako sa plánovalo. Križovatku stavala firma Skanska.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/cesty-na-vychod ... nomika_p60
rbarat
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 471
Obrázky: 3
Založený: 10. Jún 2005 12:15
Bydlisko: Ba

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 10 hostí.