Cez Kysuce povedie jeden z najdlhších slovenských tunelov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cez Kysuce povedie jeden z najdlhších slovenských tunelov

Odoslaťod Andrej » 30. Aug 2012 13:10

Cez Kysuce povedie jeden z najdlhších slovenských tunelov

Obyvatelia osady Gavlasov v Krásne nad Kysucou sa čudujú, čo sa to u nich deje. Blízky les sa ozýva výbuchmi, pribudli aj stroje, ktoré sa zavrtávajú hlboko do zeme. Práve cez pohorie Javorníky, ktoré tadiaľto vedie, má viesť jeden z najdlhších tunelov.

Obrázok

KRÁSNO NAD KYSUCOU. Modernizácia železničnej trate smerujúca z Krásna nad Kysucou po štátnu hranicu s Českou republikou začína mať konkrétne kontúry. „Po rôznych diskusiách, súhlasoch a nesúhlasoch konečne začala aj praktická príprava na modernizáciu koridoru železničnej trate Krásno nad Kysucou – štátna hranica Českej republiky. Čo nás veľmi teší,“ povedal primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa. V rámci nej by totiž v Krásne mala pribudnúť aj nová železničná zastávka Krásno-mesto. „Práve toto je jedna z pozitívnych vecí, ktorú nám modernizácia do mesta prinesie. V súčasnosti máme železničnú stanicu vzdialenú od centra mesta niekoľko kilometrov. Tú samozrejme ponecháme ako hlavú s tým, že pribudne ešte jedna zastávka v centre mesta – na druhom brehu rieky Kysuce,“ vysvetlil Grapa. Postavia ju medzi už existujúcou traťou, ktorá ostane ako regionálna a novou rýchlotraťou tak, aby slúžila pre obidve trate. .

O zástavke snívali už dlho

Príprava projektovej dokumentácie na spomínaný projekt, ktorý budú financovať Železnice Slovenskej republiky z Kohézneho fondu Európskej únie začala pred viac ako tromi rokmi. V Krásne o železničnej zastávke bližšie k centru „snívali“ už dlhšie. V súčasnosti má modernizácia konkrétnejší rozmer. Okrem zastávky pribudne v Krásne aj tunel, ktorý povedie popod „gavlasovský“ kopec až do Horelice. „Bude to jeden z najdlhších tunelov v Slovenskej republike,“ pokračoval primátor.

V týchto dňoch realizujú prieskumné vrty, aby zaistili pre výstavbu tunela najvhodnejšie podmienky. V blízkosti osady u Gavlasov robia rožňavskí baníci aj prieskumnú štôlňu. Tá je „zavŕtaná“ v kopci už niekoľko desiatok metrov a pokračujú ďalej. Používajú trhavinu a vlastné ruky. „Steny štôlne zaisťujeme drevenými doskami, používame danubit a odstrelenú zeminu vynášame von,“ informoval jeden z baníkov.

Hľadali najvýhodnejšie riešenie

Spomínaný projekt je zaujímavý práve tým, že rieši jeden z najdlhších tunelov. Aj okolo neho sa viedlo niekoľko vášnivých diskusií. „Som nesmierne rád, že sa to vyriešilo nakoniec práve takto. Tunel mal totiž začínať oveľa nižšie. To by však obchádzal novovybudovanú zastávku. Takto je to najvýhodnejšie,“ konštatoval Grapa.

V rámci modernizácie sa nechá aj pôvodná železničná trať, ktorá bude slúžiť ako regionálna. Rýchlotrať povedie do tunela. „Muselo sa hľadať čo najvýhodnejšie riešenie pre všetky dotknuté strany, takže to železnice vyriešili takto,“ informoval primátor. Pre mesto je tento variant výhodný najmä kvôli tomu, že sa u nás výrazne zlepší dopravná dostupnosť, nielen pre Krásňanov, ale aj pre obyvateľov celej Bystrickej doliny, ktorí musia v súčasnosti cestovať za vlakovým spojením až do Čadce. „Celý tento veľký projekt už nie je len teóriou na papieri, už sa dejú konkrétne veci, prípravy,“ dodal Grapa.

Zuzana Chalupová z Odboru komunikácie ŽSR na margo prác povedala, že by mali začať v roku 2016 a potrvajú tri roky. Celkové náklady stavby boli stanovené štátnou expertízou a to na 636 364 000 eur bez DPH. „V súčasnosti prebieha pre projekt predmetnej stavby územné konanie. Do konca mesiaca by malo byť vydané územné rozhodnutie,“ dodala Chalupová.


streda 29. 8. 2012 8:31 | Miroslava Murčová

Čítajte viac: http://kysuce.sme.sk/c/6512766/cez-kysu ... z251xvwt6G
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.