Rýchlotrať Trenčína môže skončiť na súde

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Rýchlotrať Trenčína môže skončiť na súde

Odoslaťod doktorandfei » 25. Sep 2012 07:58

Úrad pre verejné obstarávanie opäť neuznal námietky Skansky na rekonštrukciu železníc.
Štátu hrozia v súvislosti s najdlhšie ťahajúcim sa tendrom po prvej vláde Roberta Fica (Smer-SD) miliónové žaloby. Podľa informácií HN ich zvažuje stavebná spoločnosť Skanska, ktorá v tendri na obnovu 12-kilometrovej trate medzi Zlatovcami a Trenčianskou Teplou dala najlacnejšiu ponuku, a to 200 miliónov eur. Dôvodom ich hrozieb je neuznanie námietok Úradom pre verejné obstarávanie. „Vydané rozhodnutie tendrovým úradom považujeme za nesprávne a účelové. Je nezmyslom tvrdiť, že spoločnosť Skanska, ktorá na Slovensku realizovala viacero železničných koridorov, a jej zamestnanci, nemajú dostatočné referencie práve pre túto stavbu,“ povedala generálna riaditeľka stavbárov Magdaléna Dobišová. Úrad má rozhodnutie zverejniť v krátkom čase na webovej stránke.

Aj náhrada škody
Okrem žaloby na verejné obstarávanie budú stavbári od Krajského súdu v Bratislave chcieť, aby až do jeho konečného verdiktu neumožnil štátnym Železniciam Slovenskej republiky podpísať zmluvu s iným uchádzačom. Ak neuspejú, ťahajúci sa tender chcú posunúť na Európsky súdny dvor a následne žiadať náhradu škody. Advokát z advokátskej kancelárie Maple&Fish Viliam Karas pritom ich šancu na úspech odhadovať nechcel. „Musia preukázať, že Úrad pre verejné obstarávanie rozhodoval nezákonne. Ak to dokážu, až potom je tu priestor na náhradu škody,“ konštatoval právnik.
Napriek hroziacim žalobám sa ministerstvo dopravy spolu so štátnymi ŽSR vzdať nechce. A súťaž nezrušia. Rekonštrukciu chcú zaplatiť z eurofondov. Na to, aby neprepadli, musia trať dokončiť do konca roku 2015. Začať s modernizáciou sa tak musí ešte na jeseň tohto roka. „Predpoklady na to sú,“ vraví hovorkyňa železníc Martina Pavlíková. Teraz chcú postupovať štandardným spôsobom. Znamená to, že po predložení podpísaného návrhu zmluvy zo strany úspešnej firmy správca tratí preskúma obsah zmluvy tak, aby dodržal zákon o verejnom obstarávaní. „Následne bude zmluva spolu s kompletnou dokumentáciou o verejnom obstarávaní predložená na odsúhlasenie ministerstvu dopravy, ktoré komplexne posúdi, či postup štátnych Železníc pri výbere zmluvného partnera bol plne v súlade s pravidlami verejného obstarávania a ak áno, dá súhlas na uzatvorenie zmluvy,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

Víťaz nejasný
V hre o víťaza tendra teraz zostávajú dve firmy, a to trnavská stavebná spoločnosť TSS Grade a česká OHL ŽS. Kým prvá z nich ponúkla štátu 240 miliónov eur, druhá 260 miliónov eur. Obe firmy zhodne tvrdia, že stavbu vedia zrealizovať načas. „V prípade, že bude OHL ŽS vyzvaná k výstavbe tohto projektu, je schopná ju realizovať,“ potvrdil výkonný riaditeľ firmy pre Slovensko Dušan Chovanec. Podobne reagovala aj hovorkyňa trnavských stavbárov Michaela Kroková. Podpis zmluvy im pritom môže pomôcť dostať sa z reštrukturalizácie.
Skanska tiež zvažovala žalobu na štát aj pri severnej diaľnici D3. Vlani na jeseň štát prehral spor o tunel Sitina. Konzorciu Skansky doplatil necelých 20 miliónov eur.

Zdroj - Portál HN Online
http://hnonline.sk/ekonomika/c1-57542640-rychlotrat-trencina-moze-skoncit-na-sude
doktorandfei
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 281
Obrázky: 1
Založený: 10. Máj 2012 09:10

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.