Figeľa pre diaľnice kritizujú Fico i bývalí koaliční partner

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Figeľa pre diaľnice kritizujú Fico i bývalí koaliční partner

Odoslaťod duro_z_dediny » 07. Okt 2012 12:44

Stavba štyroch úsekov diaľnice D1 pri Levoči, Prešove a Martine bude lacnejšia o sedemsto miliónov eur, ako pôvodne plánovala prvá vláda Roberta Fica.


Obrázok
Kritiku odmieta: Ján Figeľ trvá na tom, že ceny diaľnic z jeho éry sú reálne a európske.
Foto: TASR


Je to výsledok práce ministerstva dopravy pod vedením Jána Figeľa v predchádzajúcom volebnom období. Exminister sa rozhodol upustiť od PPP projektov a stavať diaľnice za čo najnižšie ceny. Lenže s návratom Roberta Fica k moci sa začala množiť kritika, že to s tou miliónovou úsporou nie je také jednoznačné. Šéf Smeru varuje, že nízke ceny sa astronomicky zvýšia cez stovky dodatkov, a preto jeho vláda pôjde inou cestou. Úder svojmu bývalému koaličnému kolegovi zasadil aj člen SDKÚ a bývalý poradca premiérky Radičovej Ondrej Matej, ktorý Figeľove ceny takisto označil za nereálne.

Nepodložená kritika

„Absolútne odmietame takzvaný Figeľov model financovania diaľnic. Je postavený na tom, že najnižší, kto príde a dá dumpingovú cenu, automaticky vyhráva. Potom to dopadne tak, ako napríklad na úseku Ladce - Sverepec, kde bolo 150 dodatkov a kde išlo o zvýšenie ceny o 229 percent,“ povedal Robert Fico na augustovej tlačovej konferencii. Preto jeho vláda bude diaľnice financovať inak. Veľká časť pôjde naďalej cez eurofondy a ak to dovolia finančné prostriedky, oprášia sa aj PPP projekty. Tie podľa premiéra neumožňujú žiadne dodatky a zvyšovanie ceny. Jeho argumentáciu však spochybňuje fakt, že spomínaný úsek Ladce - Sverepec sa vôbec nesúťažil za Jána Figeľa. Realizovala ho druhá Dzurindova a prvá Ficova vláda.

„Fico sa tu pokúsil využiť starý projekt, aby presvedčil verejnosť, že treba ísť cestou PPP projektov. Ale tie boli skutočne predražené,“ hovorí Ján Figeľ. Upozorňuje na fakt, že pri tomto type financovania tvoria náklady na stavbu iba štyridsať percent ceny. Zvyšok sú zisky, dividendy a náklady na tridsaťročné prevádzkovanie a údržbu diaľnice. A tá je v niektorých prípadoch poriadne luxusná. „Štandardná údržba v réžii Národnej diaľničnej spoločnosti na rýchlostných cestách stojí stotisíc eur na kilometer ročne, zatiaľ čo R1 postavená cez PPP projekt počíta s ročnými nákladmi 240-tisíc eur na kilometer. Tento rozdiel treba ešte vynásobiť tridsiatimi rokmi,“ hovorí exminister dopravy. Svojich kritikov odkazuje na rok 2009, keď bol podpísaný, podľa jeho slov, kráľ dodatkov. „Stalo sa to ešte pred samotnou výstavbou diaľnice ako štvrtý dodatok k prvému balíku PPP projektov za prvej Ficovej vlády. Išlo o ročné zvýšenie platby o viac ako štyridsať miliónov eur. Keď si to vynásobíte tridsiatimi rokmi, tak ide o viac ako miliardu eur.“

Obrázok

Jediný dodatok: Úsek D1 Jánovce - Jablonov je zatiaľ jediný projekt vysúťažený za Jána Figeľa, kde investor žiada dodatok.
Foto: TASR



Útok sprava

Proti exministrovi Figeľovi sa postavil aj člen bývalej vládnej koalície Ondrej Matej z SDKÚ. Nízke ceny diaľnic, ktoré Radičovej vláda vydávala za svoj úspech, označil za nereálne. Niektoré firmy boli totiž schopné poskytnúť aj päťdesiatpercentnú zľavu z toho, čo štát predpokladal, že diaľnica bude stáť. „S takým malým rozpočtom sa to v mnohých prípadoch skutočne postaviť nedalo,“ vyhlásil Matej. Firmy vraj do veľkých zliav dotlačila kríza a nedostatok zákaziek. „Takže riešenie mnohé z nich videli v tom, že pôjdu do verejných súťaží s čo najnižšou možnou cenou, často aj bez možnosti zisku, len aby vyhrali.

Spoliehali sa na to, že ak to vyjde, tak počas samotnej výstavby už niečo vymyslia. Táto taktika sa mnohým vyplatila.“ Ján Figeľ však trvá na tom, že ceny diaľnic z jeho pôsobenia sú reálne a európske, a úvahy o tom, že sa budú zvyšovať cez dodatky, sú iba špekulácie. Fakt je, že zatiaľ zo všetkých vysúťažených úsekov požiadal o dodatok iba Váhostav na diaľnici D1 v časti Jánovce - Jablonov. Žiada zvýšenie o pol milióna eur, čo sa však pri celkovej cene stodvadsaťšesť miliónov eur pohodlne zmestí do plánovanej desaťpercentnej rezervy. „Nie som si istý, že Ondrej Matej vyjadril čisto odborný pohľad. Bol totiž nielen poslanec a poradca premiérky, ale pracoval predtým aj v jednej stavebnej firme, ktorá sa na diaľniciach podieľala,“ dodáva exminister Figeľ.

Nová doba - staré praktiky?

S pádom Radičovej vlády a nástupom Roberta Fica sa éra päťdesiatpercentných zliav na diaľnice zrejme skončila. Aspoň to tak vyzerá podľa úseku D3 Svrčinovec - Skalité v smere do Poľska. Súťaž ešte prebieha, ale už dnes je známa najnižšia ponuka vo výške tristotridsať miliónov eur, čo je len o pár percent menej, ako štát odhadoval. Ján Figeľ tu vidí „krikľavé podozrenie z kartelu firiem, ktoré sa zrejme dohodli na nastavení cenovej latky“. Skutočný obraz o cene však ponúkne až prepočítanie na kilometer. V prípade D3 je to takmer dvadsaťsedem miliónov eur, a to iba na polovičný profil diaľnice. Pritom najnáročnejší úsek s dvojrúrovým tunelom Višňové na D1 vysúťažený za Jána Figeľa má cenu za plný profil dvadsaťpäť miliónov eur a ružomberský úsek dokonca iba trinásť až osemnásť miliónov eur. Tento rozdiel bije do očí aj aktuálnemu ministrovi dopravy Jánovi Počiatkovi. „Aj mňa tá cena zaskočila a zdá sa mi vysoká.

Môže to spôsobiť problém pri preplatení zo strany Európskej komisie.“ Tá pre špecifické geologické podmienky Slovenska stanovila cenu za kilometer diaľnice bez tunelov na šesť až desať miliónov eur a v prípade náročnejších tunelových stavieb na dvanásť až dvadsaťpäť miliónov eur. Ak vláda stavia diaľnice cez eurofondy a tieto limity prekročí, môže mať problém s ich preplatením. Ak sa však rozhodne pre PPP projekty, môže akékoľvek obavy z predražených cien a hrozby z Bruselu pustiť z hlavy.

07.10.2012 07:00|Zdroj: PLUS 7 dní/EVA MIHOČKOVÁ
Zdroj: Plus 7 dní, portál http://www.pluska.sk
http://www.pluska.sk/plus-7-dni/domov/0 ... clanok.jsp
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 207
Založený: 18. Jún 2009 10:46

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.