Najlacnejšiu verziu úseku D1 vrátia späť do súťaže

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Najlacnejšiu verziu úseku D1 vrátia späť do súťaže

Odoslaťod zvonec » 19. Okt 2012 23:14

Na nízke ceny za stavbu sa štát nepýta všetkých rovnako, tvrdí Úrad pre verejné obstarávanie.

BRATISLAVA. Vyše pätnásťkilometrový úsek diaľnice D1 medzi Hubovu a Ivachnovou môže napokon postaviť konzorcium vedené firmou Hant, ktoré v tendri ponúklo najnižšiu cenu. Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) totiž nesúhlasí s tým, že ho Národná diaľničná spoločnosť (NDS) vyradila preto, že predložilo mimoriadne lacnú ponuku.

Hant prišiel do tendra s cenou 207 miliónov eur. Štátna expertíza rátala s tým, že výstavba tohto úseku vyjde aj na viac než 460 miliónov eur.

Nízke ceny mali aj iní

Podobne nízke ponuky ako Hant predložili aj iní uchádzači v tendri a nie všetkých sa na ponuky pýtala NDS rovnako, tvrdí ÚVO. Najdrahšie ponuky sa pohybovali okolo 235 miliónov eur. „Nevyhnutným predpokladom je, že ponuky všetkých zúčastnených musia podliehať rovnakým podmienkam,“ píše sa v rozhodnutí úradu, ktoré má SME k dispozícii.

Keď sme sa na rozhodnutie pýtali na úrade, potvrdil, že jednu námietku v tomto tendri ukončil. Rozhodnutie ešte nie je právoplatné, lebo ešte nebolo doručené, preto ho nebude komentovať.

Hant sa vyjadrí, až keď bude mať verdikt ÚVO v rukách.

Nemá ho zatiaľ ani konzorcium pod vedením Inžinierskych stavieb, ktoré predložilo druhú najnižšiu ponuku. Za Hantom zaostalo v tendri o necelé štyri percentá.

Víťazi tendrov by sa nemali vyberať len cez cenu, ale aj cez ich technické riešenia, tvrdí hovorca Inžinierskych stavieb Pavol Peško. „Predpokladáme, že NDS preskúmala ponuky s prihliadnutím na tieto riešenia,“ dodal Peško. K verdiktu ÚVO sa vyjadrí, až keď ho dostane.

Zaostáva za eurofondmi

Martin Bakoš, riaditeľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa venuje stavebným dozorom, hovorí, že je jedno, či je cena 207 miliónov, alebo 215 miliónov eur. Niektorá firma totiž môže ponuku podhodnotiť a kompenzovať náklady na inom mieste, než ďalší súťažiaci.

„Pokiaľ obstarávateľ jednoznačne neurčí objektívne kritériá, čo je nízka cena a čo nie, problémom s vylučovaním jednotlivých uchádzačov sa nevyhneme,“ hovorí Bakoš. To je podľa neho úloha aj pre ministerstvo dopravy.

Vedenie rezortu dopravy bude musieť vyriešiť aj to, ako diaľnicu Hubová – Ivachnová napriek prieťahom v tendri prefinancovať z eurofondov na aktuálne obdobie. Aby ich štát mohol využiť, na to by musela byť hotová do konca roku 2015. Jej stavba má trvať viac než tri roky a v zákazke je aj ďalšia námietka.

„Analyzujeme aj možnosti záložných plánov, medzi ktoré patrí najmä fázovanie projektov,“ povedal hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.

http://ekonomika.sme.sk/c/6574954/najla ... utaze.html
Obrázok používateľa
zvonec
diskutujúci
 
Príspevky: 95
Založený: 11. Júl 2005 15:03
Bydlisko: EU

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.