Ministerstvo peniaze na tatranský tunel nedá

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Ministerstvo peniaze na tatranský tunel nedá

Odoslaťod Andrej » 23. Okt 2012 09:06

Kandidatúra. Ochranári začínajú hovoriť podmienečné áno, štát sa otvoriť mešec nechystá.
Ministerstvo peniaze na tatranský tunel nedá

„Nevidíme to reálne,“ tak znie reakcia slovenského ministerstva dopravy na sobotnú iniciatívu majiteľa najväčších tatranských lyžiarskych stredísk Tatry mountain resorts spojiť železničným tunelom popod tatranské štíty Štrbské Pleso a poľské Zakopané. Spoločnosť stavbu v odhadovaných nákladoch 100 až 150 miliónov eur navrhuje ako potrebnú súčasť projektu zimnej olympiády Krakov – Tatry v roku 2022.

Prioritou „nie“
Zaujímalo nás, či by ministerstvo dopravy vedelo nájsť peniaze na tento projekt. „Vzhľadom na aktuálny stav slovenskej železničnej siete s celým radom bodových problémov, ako aj všeobecnú napätosť rozpočtov v čase konsolidácie verejných financií, to nevidíme reálne,“ reagoval hovorca ministerstva Martin Kóňa. Ministerstvo tunel nevníma ani ako nevyhnutnú podmienku olympiády z hľadiska dopravy.

„Takýto tunel nepovažujeme za prioritu rozvoja železničnej siete SR,“ spresnil Kóňa. Naopak, po postupnom zverejňovaní detailov sa tunel začína javiť ako priechodný v prípade štátnej ochrany prírody. „Z nášho pohľadu je zásadné, kde by mal tunel vyúsťovať. Ak pod štítom Patria, je to ťažko predstaviteľné, ak v zastavanom území, môžeme sa o tom rozprávať,“ vyhlásil riaditeľ Správy Tatranského národného parku Pavol Majko. Spolumajiteľ a predseda Dozornej rady TMR Igor Rattaj medzitým spresnil, že tunel by mal končiť na mieste súčasnej železničnej stanice Štrbské Pleso. „S tým, že nástupisko by malo podobu metra,“ dodal. „Pri stanici je veľké parkovisko, cez sezónu miestom prejdú státisíce ľudí. Základné podmienky lokalita spĺňa,“ dodal riaditeľ Majko. Rattaj hovorí o nízkych nákladoch.

Vlk chce tunely inde
Tunel si získava sympatie niektorých Tatrancov a turistov. „Mohol by približovať ľudí k horám, čo vnímam len pozitívne. O nejakom narušení duchu hôr by som tu nehovoril,“ podotýka Igor Trgiňa, ktorý ako horský vodca a profesionálny záchranár má k štítom blízko.

Nezmyselným míňaním peňazí, naopak, projekt nazýva náčelník Lesoochranárskeho združenia Vlk Juraj Lukáč. „Na Slovensku sa už zastavilo toľko projektov tunelov tam, kde boli veľmi potrebné, a vždy len kvôli peniazom. Branisko a úseky pred Žilinou sú veľkou improvizáciou a trápením pre motoristov. A tu chce niekto raziť tunel, kde ho vôbec netreba,“ dodal.

Turistu Mariána Szulowského z Čadce, ktorého sme zastihli pri Štrbskom plese, myšlienka kúpiť si odtiaľ lístok do Zakopaného láka. „Ľudia by mali väčšie možnosti spoznávať Tatry,“ dodal.

Barbora Vlacková z Prahy by zase radšej volila súčasnú cestnú obchádzku cez Ždiar. „Vŕtať do hôr sa mi zdá nenáležité a zbytočné,“ povedala. Z hľadiska turistického biznisu by podľa riaditeľa stavovského Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry Petra Chudého tunel priniesol rad pozitív. „Takéto spojenie so 40-miliónovým národom, ktorý má rád Tatry a má z nich len tretinu, kde je už na chodníkoch tesno, by nám veľmi pomohlo,“ dodal.

Tomáš Tišťan
00:00 23. 10. 2012

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5805452 ... tunel-neda
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.