Vlaky do Košíc zrýchlia

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vlaky do Košíc zrýchlia

Odoslaťod devil » 30. Okt 2012 08:19

Štát chce už v najbližších rokoch modernizovať železničné úseky od Žiliny do Košíc.

Modernizácia koľají z eurofondov bude pokračovať aj v ďalších rokoch. Správca tratí, štátne Železnice Slovenskej republiky, by chcel celú trať medzi Bratislavou a Košicami zrekonštruovať do roku 2025. Vďaka tomu by sa mohlo cestovanie zrýchliť o viac ako hodinu. „Podľa štúdie realizovateľnosti je pre úsek Nové Mesto nad Váhom – Žilina plánovaná úspora času pre osobné vlaky približne 35 minút, Bratislava – Nové Mesto nad Váhom približne do 10 minút,“ povedala hovorkyňa železníc Martina Pavlíková. Dnes trvá cesta IC vlakom medzi Žilinou a Bratislavou cez dve hodiny.
Tendre za stovky miliónov
Železnice spolu s ministerstvom dopravy už teraz začínajú chystať tendre v hodnote stoviek miliónov eur. O necelé dva roky by chceli spustiť opravu posledného úseku pred Žilinou. Mala by sa tiež začať modernizovať aj trať medzi Kysakom a Košicami s predpokladanými nákladmi 434 miliónov eur.
„Do konca roku 2020 by v optimistickom prípade mala byť zmodernizovaná trať z Bratislavy po Žilinu a od Liptovského Mikuláša po Košice a nadväzujúce úseky od Žiliny cez Čadcu až po štátne hranice. Akékoľvek zrýchlenie modernizácie je závislé od voľných finančných zdrojov,“ konštatoval hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa.
Stavebné firmy už teraz začínajú cítiť príležitosť. Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč hovorí, že stavbári majú záujem na rozvoji železničnej infraštruktúry. „Ak by sa rozhodlo, že sa ide stavať už dnes, tak by to bolo prínosom nielen pre nás, ale aj pre našich subdodávateľov. Sme totiž v najhlbšej kríze za ostatných 20 rokov,“ povedal Lukáč.
Komfort a bezpečnosť
Na lepšie pohodlie sa môžu tešiť aj samotní cestujúci. Dopravní analytici hovoria o ich vyššom komforte a bezpečnosti. Vedúci katedry železničnej dopravy zo Žilinskej univerzity Jozef Majerčák hovorí, že okrem nich to pomôže aj nákladnej doprave. „Železnica sa stane oveľa konkurencieschopnejšou oproti napríklad automobilovej doprave. Kým dnes osobnú dopravu na železniciach využíva zhruba sedem percent cestujúcich, po novom by to mohlo byť aspoň 10 percent,“ vraví šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.
Napriek tomu celá trať nebude zmodernizovaná v roku 2020, keď by podľa najnovších odhadov mala byť hotová diaľnica medzi Bratislavou a Košicami. Podľa Kóňu bude chýbať úsek medzi Žilinou a Liptovským Mikulášom, keďže je najkomplikovanejší. Bývalý štátny tajomník rezortu dopravy Ján Hudacký (KDH) oponuje. Hovorí, že bývalé vedenie ministerstva chcelo celú trať zmodernizovať ešte v tomto desaťročí.

Ďalšie projekty
Okrem modernizácie hlavnej trate štát už teraz chystá aj ďalšie železničné projekty. V roku 2016 chce zelektrifikovať trať medzi Bánovcami nad Ondavou a Humenným, dva roky nato medzi Devínskou Novou Vsou a rakúskym Marcheggom.
Štát začal modernizovať trate od Bratislavy smerom na Žilinu ešte v roku 2006. Aktuálne vlaky rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu môžu jazdiť po Nové Mesto nad Váhom. Aktuálne stavbári rekonštruujú trate od Nového Mesta smerom na Púchov. Dokončovať by sa mali postupne v najbližších troch rokoch.

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5820279 ... c-zrychlia
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 137
Založený: 04. Feb 2005 07:32

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.