Brusel asi nebude brzdiť dostavbu slovenských diaľnic

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Brusel asi nebude brzdiť dostavbu slovenských diaľnic

Odoslaťod Andrej » 01. Nov 2012 09:17

Brusel asi nebude brzdiť dostavbu slovenských diaľnic
Eva Bullová | 1. novembra 2012 6:55
Bruselskí komisári zrejme nebudú brzdiť výstavbu meškajúcich diaľničných úsekov na D1 a D3, ktoré by sa tak mohli začať stavať tento či na budúci rok.

Ak by totiž eurokomisári nesúhlasili s rozdelením diaľnic Hubová – Ivachnová, Lietavská Lúčka – Dubná Skala, Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, Svrčinovec – Skalité a obchvatu Žiliny, ich výstavba by prišla na rad až po roku 2014. A to by celkové dokončenie severnej D1 smerom na Košice a D3 do Poľska ešte viac oddialilo. Niektoré úseky sa tak zrejme budú stavať z nových eurofondov a niektoré ešte zo starých.

Návrh na fázovanie úsekov dostali eurokomisári na stôl od ministra dopravy Jána Počiatka pred pár dňami. Ak by so žiadosťou v Bruseli nesúhlasili, diaľnice by nebolo možné prefi nancovať z eurofondov na roky 2007 až 2013.

V Bruseli sa zatiaľ tvária, že návrh prejde. "Predstavitelia Európskej komisie z Generálneho direktoriátu Regio uvítali aktivity slovenského ministerstva dopravy s tým, že slovenské návrhy na fázovanie napĺňajú ich technické požiadavky," povedal hovorca ministra dopravy Martin Kóňa.

"K schváleniu fázovania jednotlivých projektov sa Brusel vyjadrí v priebehu schvaľovania zmluvy o nenávratný finančný príspevok. Presné detaily fázovania projektov sa budú môcť určiť až po vyhodnotení verejného obstarávania a uzatvorenia zmluvy o dielo," doplnil Kóňa.

To znamená, že napríklad stavba tunela Čebrať na 15–kilometrovej ružomberskej diaľnici medzi Hubovou a Ivachnovou by bola súčasťou prvej fázy. Zvyšné stavebné objekty, ako napríklad mostné konštrukcie, ale aj vzduchotechnika či šachty v tuneli, by sa mali zaplatiť z ďalších eurofondov na roky 2014 až 2020.

Všeobecne musia byť pri rozdelení úsekov dodržané niektoré podmienky. "Prvá fáza musí byť pripravená na používanie do marca 2017, pričom náklady, ktoré vzniknú od januára 2016 do marca 2017, budú pokladané za neoprávnené, a teda musia byť zaplatené zo štátneho rozpočtu. Druhá fáza projektu môže ísť sčasti paralelne s prvou, môže sa začať už v januári 2014 a výdavky budú platené už z nového programového obdobia," vysvetľuje Kóňa. Všetky diaľnice, ktoré sa majú rozdeliť na dve stavebné fázy sa mali podľa prvotného plánu už dávno stavať. Komplikácie pri verejnom obstarávaní však spôsobili, že úseky ešte nešli do výstavby a peniaze na ne by mohli prepadnúť.

Ružomberskú štvorprúdovku mali diaľničiari začať stavať už vlani v septembri, úseky pri Žiline zase v priebehu tohto roka. Rovnako sa mal poklepávať základný kameň na dvanásť kilometrovej diaľnici D3 Svrčinovec – Skalité v smere do Poľska. Momentálne sa však len vyberá vhodný staviteľ, najlacnejšiu ponuku dalo konzorcium Doprastav, Strabag, Metrostav a Váhostav.

Podľa Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku existujú všeobecné podmienky o súhlase s fázovaním. "Rozdelenie projektu môže prísť len vtedy, ak ide o rozdelenie na jasne identifikovateľné úseky, pokiaľ ide o samotné vyhotovenie projektu i finančné vyrovnanie. Ide najmä o prípady, keď prvá časť projektu už môže slúžiť svojmu účelu a druhá fáza projektu môže byť financovaná neskôr," uvádza Andrej Králik, hovorca Zastúpenia.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/brusel-asi-nebu ... z2AxONPEwR
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.