Konštrukcia mosta nevydržala obrovský tlak, ktorý vydržať má

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Konštrukcia mosta nevydržala obrovský tlak, ktorý vydržať má

Odoslaťod jarino » 03. Nov 2012 00:26

Konštrukcia bola buď chybná, zle uložená, prípadne statici dodali chybné výpočty. Experti sú zatiaľ opatrní.

BRATISLAVA. Príčinou havárie bolo zrejme zlyhanie podpernej konštrukcie, hovorí odborník na stavanie mostov Miroslav Maťaščík.
„Ale mám zatiaľ minimum informácií, takže nechcem robiť závery.“
Dôvody zlyhania konštrukcie podľa neho môžu byť rôzne. „V zásade by zlyhať nemala, ale možností je veľmi veľa. Je to komplexný problém a stačí, keď zlyhá jeden prvok.“
Chyba musela byť v samotnej podpornej konštrukcii, jej zlom uložení, alebo v nesprávnom výpočte statika.
Tvrdí to iný odborník, ktorý situáciu na stavbe diaľnice Jánovce – Jablonov pozná a na stavbe bol.

Zásadná chyba
„Pod jedným poľom tá konštrukcia nevydržala. A podľa fotografických záberov si myslím, že rovnakým štýlom to bolo postavené pod celým mostom,“ predpokladá expert, ktorý sa k prípadu vyjadril len pod zárukou anonymity.
Meno nechce zverejniť z obavy, že firmy, ktoré sa na stavbe podieľajú, majú kvalitných právnikov a určite sa budú snažiť z havárie vyviniť.
Ak bol zle upravený podklad konštrukcie, mohol podľa neho pri vibráciách povoliť. Keďže súčasťou podkladu je štrkový vankúš, stačí napríklad, ak pár dní prší a dážď časť štrku vymyje.
„V každom prípade išlo o zásadnú chybu zo strany zhotoviteľa.“

Ako rátajú statici
Statici pri projektovaní nosnosti konštrukcií zvyčajne rátajú s rezervou 25 až 30 percent. K zrúteniu v tomto prípade došlo zrejme ešte pred tým, ako tam stihli vyliať väčšie množstvo betónu.
Ak mal mať betónový koberec hrúbku 25 centimetrov, ide celkovo zhruba o 300 kubíkov hmoty. Platí to pri jedenásťmetrovej šírke a 33­-metrovej dĺžke mosta.
Mohlo sa stať aj to, že konštrukcia bola zhrdzavená alebo inak poškodená.
Miroslav Maťaščík si na podobný prípad na Slovensku nespomína.
„V zahraničí sa to stáva pri exponovanejších typoch konštukcií, výstavba mostov je náročná profesia a neradno nič podceniť.“
Aj ďalší oslovení odborníci boli v piatok pri komentovaní možných príčin veľmi opatrní.
„Môže to byť čokoľvek. Technologické postupy, materiály, chyba v projektovaní,“ povedal Martin Bakoš, konateľ firmy Amberg Engineering, ktorá robí stavebné dozory.

piatok 2. 11. 2012 20:44 | Matúš Burčík
http://www.sme.sk/c/6590641/konstrukcia ... at-ma.html
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.