Vysoký most v Kurimanoch držala slabá podpera, hovoria odbor

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vysoký most v Kurimanoch držala slabá podpera, hovoria odbor

Odoslaťod Milos » 05. Nov 2012 00:31

Vysoký most Kurimanoch držala slabá podpera, hovoria odborníci


Podporná konštrukcia bola nevhodná a navyše príliš štíhla, tvrdia experti. Zatiaľ anonymne.

KURIMANY, BRATISLAVA. Fotografia zo stavby, ktorú získal denník SME, môže znalcom pomôcť zistiť príčiny piatkovej havárie pri Kurimanoch na východe Slovenska.

Záber zachytáva rozostavaný most aj s konštrukciou ešte pred tým, ako povolila. Neprežili štyria robotníci.

Situáciu na základe fotografií posudzovali pod zárukou anonymity nezávisle od seba dvaja odborníci v oblasti stavieb a konštrukcie mostov a statiky.

K dispozícii mali záber zo stavby pred kolapsom a po ňom. Zhodli sa, že podporná konštrukcia nebola v poriadku.


Odborníci: Prebytky by nešli na bezpečnosť

Prvý odborník hovorí, že podporná konštrukcia debnenia mosta „bola veľmi štíhla“. Zvislé „stojky“ konštrukcie podľa neho neboli v optimálnej polohe pod trámami betónovej konštrukcie.

Pri betonáži tak mohlo dôjsť k zosunutiu niektorého z nosníkov, čo by vyvolalo dominový deštrukčný efekt.

Deštrukciu mohlo spôsobiť aj nedostatočné stuženie podpornej skruže, čo by pri zaťažení betónom spôsobilo ich vybočenie zo zvislej polohy.

Druhý špecialista tvrdí, že tento typ podpornej skruže sa nezvykne využívať na také vysoké mosty.

Vplyvom nerovnomernej záťaže pri betónovaní alebo poveternostných vplyvov mohlo dôjsť k ohybovým tlakom, na ktoré tento typ nebol stavaný.

Vylúčené zatiaľ nie je ani poškodenie materiálu kovovej konštrukcie. Napríklad trhlina na nosnej časti alebo iná deformácia spôsobená častým používaním, napríklad preliačina.

Konštrukcia mala udržať okolo 270 ton betónu. Skolabovala, keď ho začali nalievať.

Člen vyšetrovacieho tímu NDS Peter Paulík má informácie, že pod mostom v čase betonáže nikto nebol.

„Všetci čo zomreli, prípadne boli ranení, boli v čase kolapsu hore na debnení pri betonáži.“


Obrázok
Podporná konštrukcia mosta pred zrútením. Keď na ňu začal tlačiť liaty betón, povolila a zrútila sa.
FOTO: TASR


Vyšetrujú dva tímy

Haváriu vyšetrujú nezávisle od seba dva tímy. Zvyšky nosnej konštrukcie znalci preskúmajú po odstránení sutín.

Na počítačoch nasimulujú priebeh piatkového tragického popoludnia pri Kurimanoch. „Odhadnúť, kedy budú výsledky, dnes nie je ešte možné,“ konštatoval minister vnútra Robert Kaliňák.

Podklady na vypracovanie posudkov by mali mať špecialisti zhruba do dvoch týždňov. Konkrétne výsledky vyšetrovania budú známe najskôr asi o mesiac.

Na deväťkilometrovom úseku medzi Jánovcami a Jablonovom sa pre nehodu prestalo stavať. Kedy sa výstavba opäť rozbehne, zatiaľ nie je jasné.

„Nevieme, či to bude trvať mesiac či týždeň, kým sa všetky dôkazy nazbierajú,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

V konečnom dôsledku sa tak môže dostavba diaľničného úseku oddialiť. V zmluve so stavebnými firmami si štát dohodol, že diaľnica bude hotová v decembri roku 2013.


Teraz bude kontrola

Štátny tajomník ministerstva Andrej Holák v nedeľu v RTVS ohlásil kontrolu aj na ďalších stavbách.

„V súčasnosti je vo výstavbe asi 30 mostov, preveríme ich ako prvé.“ Ak to bude potrebné, zastaví sa podľa neho aj výstavba na iných stavbách.

Firma Bögl a Krýsl, ktorá je partnerom Váhostavu a mala úsek na starosti, v piatok tvrdila, že most staval jej subdodávateľ Semos. V sobotu Semos zodpovednosť presunul na spoločnosť Skruže Weise SK.

Zmluva, ktorú NDS uzavrela v júni minulého roka, je však s konzorciom Váhostav a Bögl a Krýsl.

Bývalý minister dopravy Ján Figeľ z KDH cez víkend upozornil, že aj keď išlo o tender z jeho éry, diaľnica bola naprojektovaná a schválená ešte v čase prvej vlády Roberta Fica. „Počas našej vlády sme na projekte nič nezmenili.“


Celé to bolo vratké

Súčasťou zverejnenej zmluvy je však aj dokument, v ktorom NDS počas tendra odpovedá uchádzačom na otázku, či je možné meniť technológie pri stavbe mostov.

Výsledkom by vraj bola úspora času a zníženie nákladov. NDS v marci 2011 odpovedala, že je to možné, ak sa „presne tvarovo a nosnosťou postaví identický most“.

Štát zmluvu podpisoval v čase, keď piati ľudia z Bögl a Krýsl v Česku čelili obžalobe zo spoluzavinenia podobnej havárie v českej Studénke v roku 2008. Aj tam bola podľa znalcov chyba v konštrukcii.

„Vznikla labilná konštrukcia. Ako keď si na stoličku dáte ešte stolček. Také to bolo celé vratké,“ vypovedal pred súdom znalec Jiří Studnička. Kauzu doteraz neuzavreli.

V podmienkach tendra na úsek diaľnice Jánovce – Jablonov bolo, že súťažiť môžu len firmy, ktorým v predchádzajúcich troch rokoch nebolo preukázané závažné porušenie odborných povinností.

Bögl a Krýsl nedávno podpísala zmluvu na modernizáciu železničnej trate Zlatovce - Trenčianska Teplá asi za 240 miliónov eur.



nedeľa 4. 11. 2012 20:30 | Daniel Vražda, Matúš Burčík


Zdroj:http://www.sme.sk
http://www.sme.sk/c/6592109/vysoky-most-v-kurimanoch-drzala-slaba-podpera-hovoria-odbornici.html
Obrázok používateľa
Milos
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 422
Založený: 15. Feb 2005 16:20

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 13 hostí.