Počiatek viní za most stavbárov, tí sa chystajú platiť

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Počiatek viní za most stavbárov, tí sa chystajú platiť

Odoslaťod Čumil » 05. Nov 2012 22:40

Štát chce skontrolovať, či stavbári nešetrili na podperách, ktoré sa používajú pri výstavbe mostov.

Agentúrne spravodajstvo sme nahradili autorským článkom denníka SME.

BRATISLAVA. „Vidím plnú zodpovednosť za túto tragédiu na strane dodávateľa.“
Povedal to v pondelok minister dopravy Ján Počiatek (Smer) po zasadaní krízového štábu, ktorý analyzoval príčiny pádu rozostavaného mosta v obci Iliašovce.
Výstavba
Most na D1
Tender na výstavbu 9-kilometrového úseku medzi Jánovcami a Jablonovom vyhralo konzorcium Váhostav – Bögl a Krýsl,
Ponúklo necelých 60 miliónov eur. Štát rátal s cenou aj o 35 miliónov eur vyššou.
Táto časť D1 mala byť hotová v decembri 2013.
Teraz je stavba pozastavená pre vyšetrovanie.
Meškať môžu aj ďalšie stavby podľa toho, čo ukáže kontrola.
Zahynuli pri ňom štyria ľudia, ďalší sú zranení. Počiatek sa vyjadril prvýkrát až v pondelok, bol totiž na dovolenke.
Za zrútenie stavby môže podpera, ktorá sa používa pri výstavbe mostov. Tá zlyhala.
Ktorá firma je za pád mosta zodpovedná a v akej miere, rozhodne podľa Počiatka až vyšetrovanie. Stavbárov vyzval, aby pozostalým a zraneným vyplatili odškodné.
"Ak sa tak nestane, vláda je pripravená využiť mimoriadne možnosti, podobne ako to urobila pri tragédiách vo VOP Nováky či banských nešťastiach,“ odkázali zasa z Úradu vlády.
V konzorciu, na ktorého čele je firma Váhostav, mala most na starosti spoločnosť Bögl a Krýsl.
Po nehode sa vyjadrila, že si na práce najala firmu Semos a tá má ďalšieho subdodávateľa.
Firmy Semos a Bögl a Krýsl sa dohodli, že vyplatia odškodné. Väčšiu časť má vyplatiť Semos, tvrdí zástupkyňa Bögl a Krýsl Kateřina Plechatá. Detaily nie sú známe.
autor: Martina Pažitková
VIDEO
Počiatek prvý krát vystúpil k pádu mosta, doteraz dovolenkoval

Čo robí stavebný dozor?
Počiatek vylúčil, že by mal na tragédii vinu aj stavebný dozor. Ten robí štátna Národná diaľničná spoločnosť, ktorá diaľnicu aj obstaráva.
Firmy, ktoré sa zaoberajú stavebným dozorom, upozorňujú, že úlohy dozoru sa týkajú aj betónovania mostov.
„Konštrukciu niekto musel prevziať predtým, ako sa začalo betónovať, a niekto musel vyhlásiť, že je v poriadku,“ vraví Michal Hrkota z firmy Inžiniering MH. Takéto vyhlásenie by mal podľa neho vydávať aj dozor.
Firma Infram, ktorá sa tiež venuje stavebnému dozoru, nám poslala zoznam povinností dozoru.
Nechýba medzi nimi schválenie materiálov, zariadenia, vybavenia, stavebných techník a programov prác.
Ministerstvo dopravy tvrdí, že zmluvy na túto diaľnicu boli urobené tak, že viac zodpovednosti nesie stavbár ako stavebný dozor.
Teraz chce ministerstvo preto zisťovať, či stavbári nechceli ušetriť na lacnejších mostových podperách.
„Budeme skúmať aj cenové rozdiely v takýchto konštrukciách, aby sme vedeli vylúčiť alebo potvrdiť, že cena má vplyv na kvalitu a bezpečnosť výstavby,“ dodal Počiatek.
Podperu už zakázali
Podpera nie je ideálne miesto pre stavbárov na šetrenie, upozorňuje Martin Bakoš, riaditeľ spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa venuje dozorom.
"Podpera sa priebežne posúva k tej časti mosta, ktorú treba zabetónovať. Použitie skruže, ktorá má menšiu konštrukciu, nemusí priniesť veľkú úsporu. Nepredpokladám, že na tom niekto zámerne šetril," dodal Bakoš.
Podľa Počiatka sa taká istá podpera v súčasnosti pri výstavbe u nás inde nepoužíva. Preventívne však vydal zákaz používať tento typ podpery.
Štát sa zvlášť zameria na prešetrovanie ďalších stavieb, najmä tridsiatich rozostavaných mostov.
Extra záujem budú mať štátni kontrolóri o stavby firmy Bögl a Krýsl, keďže jej meno sa spomínalo aj pri zrútenom moste v Česku, keď zahynulo osem ľudí.


Čítajte viac: http://www.sme.sk/c/6593114/pociatek-vi ... z2BO2Z9vnI
Čumil
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 806
Založený: 01. Okt 2005 15:41

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.