http://ekonomika.sme.sk/c/6594738/vlada ... alych.html
BRATISLAVA. Po výbuchu v Novákoch odškodňovala vláda pozostalých po obetiach miliónom korún, čo je asi 33tisíc eur. Toľko odklepli aj pozostalým po nešťastí v hornonitrianskych baniach.
Vláda očakáva, že rovnaké sumy budú vyplácať stavebné firmy pozostalým po obetiach pádu rozostavaného mosta v obci Iliašovce. Keď bude jasné odškodné od firiem, vláda zváži, či prispeje aj ona. „Výška odškodnenia ani to, akou časťou sa na ňom budú jednotlivé subjekty podieľať, nie je zatiaľ stanovená,“ povedal Rastislav Paďha z firmy Váhostav, ktorá vedie konzorcium na stavbu deväťkilometrového úseku D1 medzi Jánovcami a Jablonovom.
Nehoda sa stala na moste, ktorý mal na starosti iný člen konzorcia – firma Bögl a Krýsl. Tá avizuje, že odškodné vyplatí, ale sumu nezverejní. „O výške odškodného nebudeme informovať v rámci rešpektu k súkromiu poškodených,“ povedala hovorkyňa firmy Kateřina Plechatá.
Nároky z fondu
Pozostalí po obetiach, ale aj zranení si môžu prísť pýtať peniaze z úrazového fondu, upozornila Sociálna poisťovňa.
„Môžu si v poisťovni uplatniť nárok na dávky z úrazového poistenia, ktoré platí zamestnávateľ práve pre prípad poškodenia zdravia alebo úmrtia svojho zamestnanca v dôsledku pracovného úrazu alebo choroby z povolania,“ povedal hovorca poisťovne Peter Višváder. Jednorazové odškodné závisí od vymeriavacieho základu obete. Manželka však môže dostať najviac 48 883,9 eura, rovnaká suma môže maximálne pripadnúť všetkým nezaopatreným pozostalým deťom spolu.
Vláda hovorí o odškodnom z pracovnoprávnych vzťahov. Tým je podľa advokáta Vendelína Benkóczkeho z kancelárie Kubicová - Benkóczki - Baláž v zásade odškodnenie od poisťovne, nie od firiem. Ďalšie nároky pozostalým by mohli vyplývať skôr z Občianskeho zákonníka. Čo presne má vláda na mysli, sa včera nepodarilo zistiť.
Odškodné
Od poisťovne pozostalí majú nárok na:
- jednorazový príspevok podľa vymeriavacieho základu: maximálne na 48 883,9 eura,
- príspevok na pohreb: maximálne 2444,4 eura,
- týka sa to zamestnancov, v zamestnaneckom pomere boli traja ľudia, ktorí pri nešťastí zomreli, štvrtý robotník bol živnostník.
- zranení môžu žiadať úrazový príplatok či náhradu za bolesť, výška závisí od vymeriavacieho základu či závažnosti zranenia.
Iný subdodávateľ?
V Sociálnej poisťovni zatiaľ nehodu nahlásila jedna z firiem, ktoré sa v súvislosti s tragédiou skloňujú. Zatiaľ nie je jasné ktorá. Okrem firiem Váhostav a Bögl a Krýsl sa spomína ešte firma Semos, ktorá je staviteľom mosta. Hovorí však, že podperu pre zrútený most dodala firma Skruže Weise.
„Vychádzame z toho, že nastali problémy so základom pod našou podpornou konštrukciou, ktorý však naša firma nebudovala, alebo že došlo k problémom na našej podpornej konštrukcii,“ vraví firma.
Dodávateľa základu pre podperu nespresnila pre embargo počas vyšetrovania.
Dozor mal byť aj pri betónovaní
Treba zistiť, či sa dodržiavali technické normy, hovorí odborník.
BRATISLAVA. Vyšetrovanie tragédie na rozostavanej diaľnici D1 pokračuje. Ministerstvo dopravy už však vyhlásilo, že vinníkom sú stavebné firmy.
Odborníci vravia, že vyšetrovatelia budú musieť doriešiť viacero záležitostí, pozrieť sa napríklad na projektovú dokumentáciu na podpery mosta. „Takýto projekt má mať aj statický výpočet,“ hovorí Igor Jakubík, riaditeľ firmy Geoconsult. Tá robila projekt pre celú diaľnicu. Drobnejšie projekty na podpery si už však robí stavbár. Obvykle si ich objednáva od ich dodávateľa.
Nemusel byť zlý projekt
„Nie je potrebné zistiť, kto si od koho objednal statický výpočet konštrukcie lešenia, ale to, či boli dodržané ustanovenia technickej normy: zhotovovanie betónových konštrukcií, osobitne v časti podperné lešenie a debnenie,“ hovorí Marián Rovňák z Technickej univerzity v Košiciach. Upozornil, že pád pri Iliašovciach nemusel spôsobiť zlý projekt či výpočet statického zabezpečenia. Mohla za ním byť chyba pri realizácii alebo použitie nekvalitného či opotrebovaného materiálu.
Zodpovedný je Váhostav a Bögl a Krýsl
Zodpovednosť má niesť konzorcium, ktoré vyhralo zákazku na stavbu úseku medzi Jánovcami a Jablonovom. To tvorí Váhostav a Bögl a Krýsl.
„Voči investorovi ručí združenie spoločne a nerozdielne,“ napísal pre Hospodárske noviny bývalý generálny riaditeľ Doprastavu Dušan Šamudovský.
Dodal, že na stavbe je aj stavebný dozor. Ide o štátnu Národnú diaľničnú spoločnosť.
„Obzvlášť pri mostoch musel skontrolovať a prevziať všetky predchádzajúce práce pred začatím betonáže nosnej konštrukcie vrátane podpornej skruže.
A mal byť prítomný počas betonáže,“ píše Šamudovský. V skutočnosti dozor opustil stavbu len chvíľu pred nešťastím.
Zdroj: http://ekonomika.sme.sk/c/6594738/vlada ... alych.html