Pád mosta v Kurimanoch: Figeľ vracia úder

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Pád mosta v Kurimanoch: Figeľ vracia úder

Odoslaťod peterle » 08. Nov 2012 18:15

Dnes 17:53 Annamária Dömeová
BRATISLAVA – Spor medzi Jánom Figeľom a Jánom Počiatkom sa vyhrocuje. Dôvodom je tragédia na rozostavanom diaľničnom moste pri Kurimanoch, pri ktorej zahynuli štyria ľudia. Obe strany sa snažia zistiť, kto nesie vinu za to, že sa v piatok večer zrútila časť diaľničného mosta.
A zatiaľ čo podľa nového vedenia by mal politickú zodpovednosť voči sebe vyvodiť predseda KDH, ktorý ako minister dopravy tender vysúťažil, Ján Figeľ ukazuje na Jána Počiatka a dnešné vedenie NDS.

„Ján Počiatek v pondelok povedal, že celú zodpovednosť za tragédiu nesie zhotoviteľ a NDS ako objednávateľ ani ministerstvo na tom nenesie žiadnu vinu. To je lož,“ vyhlásil exminister dopravy.

Pripomenul, že stavebný dozor na moste vykonávala NDS. „Dozor kontroluje aj spôsob realizácie. Má spoluzodpovednosť za všetky bezpečnostné kritériá, lebo aj to je súčasťou zmluvy o dielo. Ak by štát cez svoje kompetencie plnil to, čo je v zákone, tak by sa táto tragédia nestala,“ zdôraznil Figeľ.

Bez súhlasu NDS sa podľa neho nemohlo začať ani betónovať. Pripomenul tiež, že stavebný dozor pri betónovaní nebol.

Skruž tam nemala byť

Za najväčší problém považuje dočasnú podperu mosta, ktorá bola použitá. „Samotná skruž, o ktorej sa najviac hovorí, tam nemala čo robiť,“ vyhlásil šéf KDH.

V zmluve o dielo, súťažných podmienkach aj komunikácii o zhotovení stavby sa podľa neho stále hovorilo o inej variante – výsuvnej skruži, ktorá bola použitá napríklad pri stavbe R1.

„To je bezpečná metóda. Tu skolabovala pevná skruž opierajúca sa o zem,“ vysvetlil Figeľ. Zmena z pôvodnej varianty na súčasnú sa podľa neho nemohla udiať bez súhlasu stavebného dozoru a investora, ktorým je NDS.

Mali o tom vedieť?

Keďže stavba je financovaná z eurofondov, takáto zmena podľa Figeľa musela byť konzultovaná aj s Európskou komisiou, takže o nej musela vedieť aj ministerská sekcia riadenia projektov.

„V zmluve o dielo je naozaj uvedená výsuvná skruž. Nacenená je aj v rozpočte. Teraz sa pýtam, kto to dovolil, kto urobil takúto zmenu a prečo,“ povedal Figeľ.

Bývalý šéf NDS Ján Kotuľa pripustil, že na kontrolnom dni v januári sa dodávateľ pokúsil dosiahnuť niektoré zmeny. „Trvali sme však na tom, aby to zrealizovali tak, ako to bolo v projekte,“ dodal.

O tom, že na stavbe mosta malo byť pôvodne použité drahšie riešenie, hovoril v stredu aj Martin Kóňa z ministerstva dopravy.

Jedna z hypotéz je tá, že skruže boli lacnejším riešením. Máme totiž indície, že dodávateľ chcel pôvodne použiť iný spôsob, ktorý by však bol drahší. Pohrávame sa s myšlienkou, či sa práve tie lacné diaľnice, ktoré tak protežoval exminister dopravy Ján Figeľ, nemohli podpísať pod to, že sa využívali lacnejšie riešenia,“ vyhlásil hovorca.

Spoločnosti Bögl & Krýsl, ktorá je spolu s Váhostavom generálnym dodávateľom stavby diaľnice D1 Jánovce - Jablonov, sa slová politikov nepozdávajú.

„Dôrazne sa ohradzujeme proti výrokom odbornej aj neodbornej verejnosti vrátane niektorých slovenských politikov, ktorí bez toho, aby počkali na odpratanie trosiek a prešetrenie príčin nehody, zvaľujú všetku vinu za nešťastie pri Kurimanoch na českú spoločnosť,“ uvádzajú v stanovisku.

Takéto výroky podľa neho poškodzujú kredibilitu a povesť firmy. "To, k čomu došlo, je stále predmetom vyšetrovania. Bez jeho výsledkov nie je možné robiť žiadne závery, alebo dokonca niekoho obviňovať, "uviedol výkonný riaditeľ firmy Josef Krýsl.

Na aktuálnu reakciu ministerstva dopravy čakáme. Článok budeme aktualizovať.

http://aktualne.atlas.sk/pad-mosta-v-ku ... s/doprava/
peterle
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 592
Obrázky: 231
Založený: 13. Júl 2011 13:31

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.