Počiatek: Zodpovednosť by mal vyvodiť Figeľ

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Počiatek: Zodpovednosť by mal vyvodiť Figeľ

Odoslaťod Andrej » 09. Nov 2012 09:35

Počiatek: Zodpovednosť by mal vyvodiť Figeľ
Rozhovor. Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) pre Hospodárske noviny:

Tvrdí, že nehoda zmení jeho pohľad na výstavbu diaľnic. Ak sa preukáže pochybenie Národnej diaľničnej spoločnosti, ktorá vykonávala na stavbe aj stavebný dozor, bude postupovať zásadou – padni, komu padni.

Ján Počiatek. Foto: HN/Pavol FuntálV piatok sa stala nehoda pri obci Kurimany na úseku diaľnice D1 Jánovce – Jablonov, kde spadla konštrukcia mosta. Posunulo sa od pondelka vyšetrovanie?
Vyšetrovateľ robí vlastné kroky tak, aby túto udalosť vyšetril. Momentálne čakáme na jeho závery. Stavbári pritom už predložili technický návrh na zabezpečenie existujúcich trvalých konštrukcií, na zabezpečenie dočasných konštrukcií a technický návrh na odstránenie sutiny. V stredu sme s tým oboznámili vyšetrovateľa a hasičov.

Tento most sa musí dostavať. Používali sa tu skruže od firmy Skruže Weise. Budete trvať na tom, aby sa na tejto stavbe nepoužívali?
Momentálne trváme na tom, aby sa táto skruž nepoužívala na stavbách, kým sa to nevyšetrí.

Kedy sa na tejto stavbe opäť rozbehnú práce?
Závisí to od vyšetrovateľa. Nemyslím si, že pôjde o dlhé mesiace. Kritické pre nás je to, čo spôsobilo túto nehodu. Ak bude zabezpečená eliminácia tohto primárneho rizika, tak budeme môcť práce povoliť aspoň v niektorých častiach tohto úseku. Chceme však počkať aspoň na prvé výsledky vyšetrovateľa.

Keby budú?
Neviem.

Táto cesta mala byť postavená do konca budúceho roka. Kedy by mohol byť nový termín jej výstavby?
Bude záležať na tom, o koľko sa zdržíme.

Budete požadovať sankcie od stavbárov? Predsa len, je tam banková zábezpeka vo výške 10 percent.
O tomto sme zatiaľ neuvažovali. Momentálne riešime prioritnejšie veci. K prípadným sankciám sa dostaneme až potom, keď budeme mať viac faktov.
Otázka pritom je aj to, aké škody tento pád spôsobil. Prvá časť mosta bola už postavená a dokonca aj zaplatená. Teraz je otázka pre znalcov, čo s týmto mostom ďalej. Môže sa stať, že znalec ho vyhodnotí ako nepoužiteľný, a most sa bude musieť zbúrať. Zatiaľ však ide o predčasné otázky.

Na tomto úseku bol lídrom združenia Váhostav. Stavia aj diaľnice na úseku Dubná Skala – Turany. Skontrolujete si túto cestu?
Určite.

Kedy?
Kontrolné dni sa už začali. V priebehu niekoľkých týždňov si prejdeme všetky stavby. Prvé, čo sme overili, bolo, že sa zatiaľ žiaden iný most u nás nestaval spôsobom, ako na úseku Jánovce – Jablonov. Základné riziko v prípade zlyhania konštrukcie sme tak odstránili. Dnes je to totiž tak, že sám zhotovovateľ navrhuje technický postup výroby diela. Sám si dizajnuje aj typ podporných konštrukcií. Tu chceme dotlačiť stavbárov, aby mali ku každému návrhu dočasnej podpornej konštrukcie posudky od dvoch rôznych statikov, čo dnes zákon nevyžaduje.

Už viete povedať, ako a kedy budú firmy odškodňovať?
Zatiaľ firmy ešte nedali jasné stanovisko. My za vládu máme jasné stanovisko. Ak by do toho ísť nechceli alebo by sa zdráhali, tak do toho vstúpi štát.

Firmy, aspoň cez médiá, hovoria, že odškodňovať chcú. Ak by sa to nestalo, bude to štát od nich vymáhať?
Aké bude mať štát nároky voči zhotovovateľovi, uvidíme. Bude to v jednej súhrnnej sume. Budeme však na nich tlačiť.

Kedy je deadline?
Určite hovoríme o týždňoch. Tak, aby sa z toho nestal nekonečný príbeh.

Znamená to do Vianoc?
Do Vianoc musí byť táto téma uzavretá.

Sú dohady, že na stavbe zlyhal stavebný dozor, ktorý robila diaľničná spoločnosť. Odvoláte vedenie diaľničnej spoločnosti?
Absolútnu zodpovednosť za stavbu má zhotovovateľ, čo je dnes neodškriepiteľné. Nechápem, ako si pán Figeľ môže dovoliť predbiehať vyšetrovateľov a vynášať predčasné závery. Ak sa akýmkoľvek spôsobom preukáže pochybenie diaľničnej spoločnosti, vyznávam zásadu – padni, komu padni. Treba si však počkať na verdikt vyšetrovateľov na základe faktov, a nie na základe dohadov pána Figeľa.

Vyvodíte voči sebe politickú zodpovednosť za túto nehodu?
Ak sa chceme baviť o politickej zodpovednosti, jednoznačne by ju mal vyvodiť pán Figeľ. Za jeho pôsobenia sa vysúťažil zhotovovateľ s nízkou cenou, akou sa vysúťažil, jeho zodpovednosť je, že súťaž na externý dozor je dnes zablokovaná na Úrade pre verejné obstarávanie, a za jeho éry sa nastavili všetky pravidlá, ktoré on dnes zrazu kritizuje.

Váš predchodca zmenil systém stavania diaľnic. Prešiel z Červeného Fidicu na Žltý, teda firmy si sami naprojektujú diaľnicu a následne aj postavia. Zmeníte to po tejto nehode?
Určite táto nehoda ovplyvní môj názor na celý systém výstavby diaľnic. Je to však veľmi čerstvé, aby som urobil definitívny záver. Teraz sa dostávame k množstvu informácií, ktoré sme dovtedy nemali. Aj stavbári, aj subdodávateľské firmy sú teraz veľmi otvorené a naznačujú rôzne defekty tohto systému. Deje sa to až to takej miery, že niektorí subdodávatelia nie sú dostatočne zaplatení, a následne ani ich robotníci. Veď aj štúdia KPMG hovorí napríklad o tom, že nízke ceny spôsobujú nižšiu kvalitu. A to pritom nemusí byť nekvalitné dielo, ale nekvalitná realizácia. Tu totiž nepadol most, ale podporná konštrukcia. A vyšetrovanie bude smerovať najmä k tomu, aby sme dostali odpoveď na to, či tá cena spôsobila nekvalitu výstavby diela.

Ako to ovplyvní vaše nazeranie na výstavbu diaľnic?
Zdedili sme rozbehnutý vlak, ktorý sa nedá meniť len tak ľahko. Táto nehoda určite spustí diskusie, najmä na tému zákona o verejnom obstarávaní, ako aj dozorovaní kvality, ktoré rieši stavebný zákon. Je tu množstvo zákonov, ktoré spôsobujú množstvo komplikácií a ktoré môžu byť aj v neprospech kvality.

Ako konkrétne sa to zmení?
Je viacero návrhov. V procese revízie je zákon o verejnom obstarávaní, ktoré rieši kolega Kaliňák (minister vnútra Robert Kaliňák, pozn. HN). Je to zatiaľ taký poloprodukt. Aj my tam vstupujeme s rôznymi návrhmi, ako celý proces zlepšiť. Myslím si, že zákon uzrie svetlo sveta začiatkom budúceho roka. Medzi naše pripomienky patrí napríklad to, aby bolo jasne povedané, aké percento stavebných prác musí člen konzorcia vykonať.

Ako sa zmení fungovanie stavebného dozoru na stavbách, aby sa predišlo takýmto nešťastiam?
Ešte raz, zodpovednosť je jednoznačne na strane zhotovovateľa. Táto tragédia je určite mementom, ktoré bude viesť k viacerým zmenám v stavebnom zákone aj v zákone o verejnom obstarávaní. Už na nich pracujeme a budeme o nich informovať, keď ich budeme mať pripravené.

Budete napríklad za to, aby sa subdodávky nevykonávali?
Nie úplne. A to by ani nemalo zmysel, keďže sú niektoré špecifické veci, ktoré firmy nemajú držať vo vlastnom portfóliu. Niektoré kľúčové veci by však mali robiť samotné firmy. V zákone treba pritom zmeniť aj prenášané kompetencie, ktoré umožnili príchod na trh aj hráčom, ktorí majú často nejasné referencie. Určite by mal zákon sprísniť referencovanie firiem tak, aby bolo jasné, že majú za sebou stavanie diel, respektíve diel podobného rozsahu.
Musíme tiež nájsť spôsob, ako obmedziť, samozrejme, v súlade s európskou legislatívou, aby do tendrov nevstupovali firmy len z účelových dôvodov. Napríklad tak, že vedia zablokovať súťaž. A firmy môžu rátať s tým, že ak súťaž zlyhá, tak sa musí vypísať nanovo. Možno by sme mohli zaviesť inštitút dodatočného rokovania s ostatnými uchádzačmi, i keď ten prvý nebude úspešný.

Minulý týždeň Národná diaľničná spoločnosť zverejnila na svojom webe dodatočné zhodnotenie vplyvu diaľnice D1 v úseku Turany – Hubová na životné prostredie od autora správy Petra Rotha. Štvorprúdovku v tomto variante posvätil. Povedal v nej, že po zapracovaní dodatočných opatrení nebude mať zásadný vplyv na integritu územia. Čo na to hovoríte?
Považujem to za obrovský úspech súčasného vedenia. Totiž, ak niekto má naštudovanú genézu tejto kauzy, tak ide o zásadný a zlomový moment, keďže doteraz nebola vypracovaná žiadna environmentálna štúdia, ktorú by Európska komisia odsúhlasila.

Myslíte si, že Brusel na základe tejto správy odsúhlasí túto cestu?
Myslím si, že toto bol prvý a neobíditeľný moment, aby sme mohli požiadať euroúradníkov o schválenie tejto autostrády. Vzhľadom na to, že podľa odborníka akceptovaného komisiou tento diaľničný úsek nenarúša celistvosť územia, je veľká nádej, že tento úsek bude akceptovaný ako možný na výstavbu z eurofondov.

Znamená to, že Európska komisia povie áno?
Dúfam, že áno. Nemôžeme povedať, že Komisia bude súhlasiť. Podľa všetkých rokovaní to vyzerá, že Brusel nám v tomto vyhovie. Myslíme si, že v súčasnosti máme dostatok argumentov na to, aby sme sa o ich súhlase bavili.

Čo môže ich súhlas ohroziť, a teda, že musíme ísť tunelom Korbeľka?
Európska komisia nepovie, že musíme ísť týmto tunelom. Mohla by akurát povedať, že neakceptuje toto trasovanie. To by pritom znamenalo návrat o niekoľko rokov dozadu. Museli by sme totiž posúdiť všetky varianty, ktoré na tejto trase potenciálne existujú. Sú hlasy, že Korbeľka je plnohodnotným variantom k tejto trase. Nikdy však nebola detailne posúdená. To, čo by prinieslo environmentálne posúdenie tohto tunela, je veľkým otáznikom.

Ochranári však trvajú práve na tomto variante.
Ak niekto tvrdí, že Korbeľka je plnohodnotný variant, tak zavádza.

V správe je celkovo 24 opatrení. Koľko to bude stáť?
Rámcovo sa vieme pohybovať od 50 do 100 miliónov eur. Teraz však pôjdeme legalizáciou týchto opatrení. Budeme žiadať o stavebné povolenie. Až po ich schválení, na konci dňa, budeme vedieť povedať, koľko to všetko bude stáť.

O koľko sa teda cesta oproti pôvodnému plánu predraží? Odhady nákladov celkovej stavby zatiaľ sú na úrovni okolo 700 miliónov eur.
Náš odhad je, že to bude rádovo v hodnote 50 miliónov eur.

Napriek tomu, čo hovoríte, ochranári túto správu spochybňujú. Napríklad ekodukt pre veľké šelmy podľa nich nebude slúžiť svojmu účelu, keďže sa končí pri štrkovisku. Podľa nich sa tak stane, že medvede či rysy tento ekodukt využívať nebudú. Súhlasíte s tým?
Ja neberiem nikomu jeho názor. Je tu proces posudzovania a my ideme presne v krokoch, ktoré potrebujeme. Naším partnerom v tomto je aj Európska komisia, ktorá prísne sleduje každý náš krok. Ďalšie verejné prerokovanie tohto návrhu bude 19. novembra, kde každá zo zúčastnených strán bude môcť vzniesť svoje námietky. Následne sa s nimi budeme štandardným spôsobom vyrovnať.
Túto poznámku si pamätám. My budeme naše kroky konzultovať aj s miestnou samosprávou, aby všetky zmierňujúce opatrenia, ktoré sú navrhnuté, svojmu účelu aj slúžili.

Ochranárom prekáža napríklad aj posunutie piliera mosta pri rieke Komjatná. Podľa nich ide o nedostatočné posunutie.
Rozumiem tomu, že si tu nejaká časť environmentalistov povedala, že tento variant nebude za žiadnu cenu. Faktom však je, že postup je daný a my postupujeme podľa neho.
Kedy Európska komisia v tejto veci rozhodne?
Začiatkom decembra je dohodnuté stretnutie s Európskou komisiou na túto tému. Po ňom sa bude dať povedať viac, ako rýchlo to bude ďalej pokračovať. V tomto sme pritom v rukách Európskej komisie, keďže rozpočtové peniaze na túto autostrádu neexistujú.

Môže sa stať, že Európska komisia rozhodne negatívne. Spomínali ste už, že takýto prípadný verdikt bude znamenať niekoľkoročné posunutie. O koľko by sa to posunulo?
Odhad je o päť rokov, dodatočne.

Národná diaľničná spoločnosť v lete odhadla, že po schválení všetkých dodatočných opatrení sa cesta začne stavať o dva roky. Kedy to teda bude?
Odteraz dva roky, ak to Komisia schváli.

Tam však už niektoré dodatočné opatrenia Brusel odklepol. Znamená to, že tam už stavebné konania prebiehajú.
Niektoré sú nové. Je jedno, koľko už je odsúhlasených. Diaľničná spoločnosť odhaduje, že na všetky dodatočné opatrenia potrebuje plus-mínus dva roky, aby ste sa dopracovali k stavebnému povoleniu.

Táto autostráda sa má zaplatiť z eurofondov. Bude v ďalšom programovom období zaradená do programového obdobia?
Myslím si, že áno.

Váš štátny tajomník povedal cez víkend, že v roku 2022 bude diaľnica do Košíc.
To nepovedal. On povedal, že to bude po hranicu.

Súhlasíte s týmto argumentom?
Neviem, v akom kontexte sa on dostal k tomu odhadu. My sme doteraz nikdy neskúmali situáciu, keď sa prepojí hranica s hranicou. Doteraz sa skloňovalo spojenie po Košice. Tam sú však dva dôležité úseky, a to spomínaný úsek cez Fatru a obchvat Prešova. Rok 2022 neplatí pre Košice.

Ktorý dátum platí pre Košice?
Viete, že sme takýto odhad nepovedali.

Viem, preto sa pýtam.
Počkajme si na december, keď Európska komisia vyriekne verdikt o úseku Turany – Hubová.

Chystáte diaľničný plán. Kedy bude hotový?
Čakáme na posledný úsek, aby sme ho predstavili. S Komisiou sme začali intenzívne rokovania o fázovaní projektov tak, aby sme mohli diaľnice stavať aj z tohto, aj z ďalšieho programového obdobia.

Takým úsekom je napríklad Hubová – Ivachnová. Už Komisia rozhodla?
Ešte nie. Treba si vyjasniť technické detaily tohto projektu.

Znamená to, že sa čaká na verdikt Bruselu?
My máme určitú legislatívnu povinnosť, do kedy máme diaľničný plán predstaviť. Boli by sme však radi, ak by sme ho mohli predstaviť v čistej podobe tak, aby sme ho následne nemuseli upravovať. Sú tu však stále prvky, s ktorými sa doteraz nikto nevyrovnal. Je tu napríklad fázovanie projektu či úsek Turany – Hubová, ktorý sme zdedili v zanedbanej podobe a v podstate neakceptovaný Komisiou. To boli prvky, ktoré sme museli poupratovať a naštartovať rokovania s euroúradníkmi a Jaspersom. Výsledky sa teraz budú rýchlo dostavovať.

Kedy je deadline, do kedy ho musíme predstaviť?
V decembri ho musíme predstaviť. Už teraz je pritom jasné, že sa nám nepodarí dať odpoveď na všetky otázky. Ale budeme sa snažiť tam vniesť dostatok svetla.

Kto je Ján Počiatek

Vyštudoval Fakultu národného hospodárstva na Ekonomickej univerzite a Fakultu elektrotechniky a informatiky na Slovenskej technickej univerzite. Vzdelanie si doplnil na viacerých školách a kurzami v Štokholme a v Osle. Od roku 1995 podnikal vo viacerých firmách, bol v manažmente Telenoru Slovakia. V rokoch 2006 až 2010 riadil ministerstvo financií, do volieb v marci 2012 bol poslancom parlamentu. Po voľbách sa stal ministrom dopravy.
00:00 9. 11. 2012

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5836933 ... odit-figel
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.