Most pri Kurimanoch sa na druhýkrát podarilo zbúrať

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Most pri Kurimanoch sa na druhýkrát podarilo zbúrať

Odoslaťod Zulo » 15. Nov 2012 15:46

http://spravy.pravda.sk/most-pri-kurima ... domace_p23

Most pri Kurimanoch sa na druhýkrát podarilo zbúrať

Druhý pokus o riadené odstrelenie poškodenej dočasnej konštrukcie mosta na rozostavanom úseku diaľnice D1 Jánovce - Jablonov sa vydaril. Opakovaný odstrel preložili zo stredy na štvrtok o 11:00 pre požiadavky na bezpečnosť pri uložení nálože.

Likvidácia dočasnej konštrukcie v treťom poli rozostavaného mostného objektu bola podľa ministerstva dopravy nutná pre bezpečnosť v okolí mosta. Informáciu o úspešnom opakovanom odstrele vo štvrtok potvrdil hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa.

Prvý pokus o odstránenie časti konštrukcie mosta v utorok nevyšiel podľa plánu, pretože bolo použité menšie množstvo priemyselnej trhaviny, ako bolo potrebné. Nešťastie pri stavbe mosta na prvom, deväťkilometrovom úseku diaľnice pri Levoči, keď pri betonáži zlyhala pevná podperná konštrukcia, si v piatok 2. novembra vyžiadalo štyri životy a jedenásť zranených robotníkov.

"Odstrel organizovaný zhotoviteľom bol naplánovaný v spolupráci s vyšetrovateľom tak, aby nedošlo k znehodnoteniu dôkazového materiálu. Pri odstraňovaní sa dbá na to, aby sa čo najmenej poškodili tie časti stavby, ktoré pôvodná nehoda nepoškodila. Náklady na tieto činnosti znáša zhotoviteľ," informoval ešte po prvom pokuse o odstrel dočasnej konštrukcie mosta Kóňa. Pred odstrelom boli vykonané zabezpečovacie a prípravné práce, napríklad úprava prístupu z oboch strán mostného objektu, odstránenie dočasných objektov z blízkosti znehodnocovanej konštrukcie a uloženie separačnej vrstvy. Tá umožní jednoznačne triediť materiál pochádzajúci z kolapsu konštrukcie, riadeného odstrelu a následného odstraňovania.

Generálnym dodávateľom stavby západného úseku D1 Jánovce - Jablonov je stavebné združenie v zložení Váhostav - SK, a.s. a Bögl a Krýsl, k.s. Zmluvná cena prác, ktoré začali v lete minulého roka a ukončené by mali byť do konca roka 2013, je okolo 60 miliónov eur bez dane z pridanej hodnoty. Predpokladaná cena podľa štátnej expertízy bola 95 miliónov eur. Bögl a Krýsl mal na starosti výstavbu mosta, kde sa stala tragédia. Česká spoločnosť si betonáž na moste objednala u prešovskej firmy Semos spol. s r.o. a tá sa dohodla na dodávke podpernej konštrukcie s firmou Skruže Weise SK k.s. Z desiatich mostov na prvom úseku D1 Jánovce - Jablonov zodpovedá český dodávateľ za stavbu piatich, z toho štyri má postaviť sám.

Predpokladá sa, že jednou z príčin tragédie mohol byť chybný statický výpočet použitej podpernej skruže, prípadne zlyhanie stavebného dozoru. Podľa neoficiálnych informácií by celkové príčiny nešťastia a zlyhania podpernej skruže po vypracovaní znaleckého posudku mohli byť známe na jar budúceho roka, vyšetrovanie by malo trvať do konca tohto roka.

Minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD) a jeho predchodca na tomto poste Ján Figeľ (KDH) sa vzájomne obviňovali zo zodpovednosti za tragédiu. Počiatek najprv tvrdil, že plnú zodpovednosť nesie dodávateľ stavby diaľnice a vylúčil, že by mohol pochybiť aj stavebný dozor, ktorý vykonáva Národná diaľničná spoločnosť (NDS), a.s. Figeľ hovoril, že zlyhal aj stavebný dozor a podľa zmluvy o dielo mala byť pri betonáži mosta použitá výsuvná skruž namiesto podpernej konštrukcie. Minister tvrdil, že podľa projektovej dokumentácie mala byť použitá pevná skruž opretá o zem. Ministerstvo neskôr vyhlásilo, že Figeľ, keď bol ministrom, dal zhotoviteľovi voľnú ruku pri výbere podpernej konštrukcie.

Väčšia šírka budúceho diaľničného mosta, ako je obvykle, pri výstavbe ktorého sa stala tragédia, nedovoľovala použitie výsuvnej podpernej skruže. "Štandardné mosty s diaľničným profilom so šírkou okolo 14 metrov sa robia často ako dvojtrámové systémy. V tomto prípade musel byť most z nejakého dôvodu širší, projektant sa preto rozhodol namiesto dvoch trámov pridať tam ešte tretí," uviedol vo štvrtkovom vydaní denníku Pravda Jaroslav Halvoník z Katedry betónových konštrukcií a mostov Stavebnej fakulty Slovenskej technickej univerzity. Typizované výsuvnú skruže by sa potom dali len ťažko použiť a pri navrhnutej spodnej stavbe by bolo ich umiestnenie prakticky vylúčené. Vyše 90 % mostov na diaľniciach v SR je dvojtrámových. Stavebné firmy podľa Pravdy chceli špecificky navrhnutý most preprojektovať, aby sa na ňom dala použiť výsuvná skruž, ale NDS zmenu projektu nepovolila. Most totiž pôjde do kopca a bude potrebný tretí pruh pre kamióny.



Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/most-pri-kurima ... z2CIpcEzBG
Zulo
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 452
Obrázky: 4
Založený: 30. Dec 2009 17:07

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.