Dolný Kubín: Stavba tretieho pruhu mešká štyri mesiace

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Dolný Kubín: Stavba tretieho pruhu mešká štyri mesiace

Odoslaťod rado » 21. Nov 2012 09:52

Príčinou je dodatočný geologický prieskum, ktorý si vyžiadal stavebný dozor.

JASENOVÁ. Cestou medzi Dolným Kubínom a Ružomberkom prejde denne osemtisíc vozidiel. Ich vodičov už takmer rok obmedzuje výstavba tretieho jazdného pruhu pre pomalé vozidlá cez horský prechod Brestová.

Posledné mesiace práce na stavbe za desať miliónov eur ustali. Keby išli podľa harmonogramu, už by bolo vidno prvé stĺpy 28 metrov vysokého a takmer 200 metrov dlhého mosta ponad údolie.

Polovičná cena

Základný kameň poklepal Ján Figeľ, vtedajší minister dopravy. Nezabudol pritom zdôrazniť, že pôvodná cena štvorkilometrového úseku bola takmer 20 miliónov eur. Konzorcium Doprastav a Strabag ponúklo o polovicu menej.

Vtedy nik nepredpokladal, že v súvislosti s podložím vzniknú nové náklady a zdržanie. Po roku sa Figeľ na Brestovú vrátil už len ako poslanec Národnej rady. Zaujímal sa o problémy, vypočul si názory stavebného dozoru, zástupcov investora aj zhotoviteľa.

Geológia je dosť nepriaznivá,“ povedal vedúci stavebného dozoru Vladimír Vereš. „Preto sme investora požiadali o doplňujúci dodatočný geologický prieskum.

Zmeny

Investorom je Slovenská správa ciest (SSC). Peniaze získala z eurofondov. „Po začatí stavby bolo zistené nevhodné podložie, preto sa robil dodatočný geologický prieskum, na základe ktorého bolo navrhnuté nové technické riešenie zakladania mosta a výmena podložia pod pruh,“ povedala hovorkyňa SSC Iveta Fedorová. Upozornila na to, že zmluvný termín ukončenia stavby je 39 mesiacov od odovzdania staveniska a stále platí. Nový pruh by autá mali začať využívať od februára 2015.

Kto to zaplatí?

Radosť z toho nemajú stavbári. Zdržanie sa podľa Vereša dá dobehnúť. Otázkou ostáva, kto zaplatí geologický prieskum a zvýšené náklady na úpravy. „Je to skutočne zásadný problém a to z toho dôvodu, že musíme vedieť, skadiaľ finančné prostriedky dostať,“ povedal Jozef Chochula, zástupca SSC v Žiline. Peniaze však nesmú mať prednosť pred bezpečnosťou. „Radšej treba trikrát overiť, ako zle postaviť,“ povedal Vladimír Vereš. Tragédia na rozostavanom moste diaľnice D1 pri Kurimanoch, pri ktorej zahynuli štyria pracovníci, mu dáva za pravdu.

streda 21. 11. 2012 8:00 | Martin Pavelek

ZDROJ: http://orava.sme.sk/c/6609556/stavba-tr ... siace.html
Obrázok používateľa
rado
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 7
Založený: 27. Feb 2008 20:25
Bydlisko: Dolný Kubín

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.