Nedokončené mosty v Skalitom podľa ministerstva ladom ležať

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Nedokončené mosty v Skalitom podľa ministerstva ladom ležať

Odoslaťod Andrej » 23. Nov 2012 14:30

Nedokončené mosty v Skalitom podľa ministerstva ladom ležať nebudú

Obrázok

V súvislosti s nehodou pri obci Kurimany, kde sa zrútil betónový most, sa hovorilo o možnom posunutí termínov výstavby diaľničných úsekov. Ministerstvo dopravy tvrdí, že kysucká D3 je dôležitým prvkom diaľničnej infraštruktúry na Slovensku a je jednou z priorít tejto vlády.

ČADCA. Nedávna tragická nehoda pri obci Kurimany vyvolala okrem emócií aj otázniky nad dodržaním termínov dostavby diaľnic na Slovensku. Hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa povedal, že robia všetko pre to, aby nemala dosah na rozbeh výstavby nových úsekov, či pokračovanie tých, na ktorých sa už stavia.

Ide vraj o prioritu vlády

„Kysucká D3 je dôležitým prvkom diaľničnej infraštruktúry na Slovensku a je aj jednou z dôležitých priorít tejto vlády. Preto intenzívne riešime najzávažnejšie problémy úsekov diaľnice smerujúcej zo Žiliny na Poľsko (aj do ČR - prostredníctvom rýchlostnej cesty R5, ktorá bude pripojená na D3), najmä zdĺhavé majetko-právne vysporiadanie.

V súčasnosti prebieha verejné obstarávanie na 12 kilometrov dlhý úsek Svrčinovec – Skalité (nateraz postačujúci v polovičnom profile) a robíme všetko pre to, aby sa odovzdal do prevádzky v roku 2015,“ povedal. Polovičný profil má nadlho obslúžiť dopravný dopyt a to aj po očakávanom znásobení intenzít po tom, čo sa motoristom ponúkne kvalitné priame prepojenie slovenskej a poľskej diaľničnej siete.

Zaujímalo nás, či sa v Skalitom využije trojkilokmetrový úsek cesty, ktorý začína na štátnej hranici s Poľskom a končí v poli a stoja tam dva nedokončené mosty. S ich výstavbou sa začalo pred dvanástimi rokmi, no momentálne stavba chátra.

Vyše 12-kilometrový úsek D3 Svrčinovec - Skalité s dvomi kratšími tunelmi Svrčinovec a Poľana, by mal podľa ministerstva umožniť priame napojenie od Žiliny na Poľsko aj pre ťažkú nákladnú dopravu. Obe krajiny sa k tomu zaviazali medzivládnou dohodou, ktorú Slovensko neplní, keďže existujúca cesta I/12 prechádzajúca na dlhých úsekoch obcami Čierne a Skalité nie je vhodná pre ťažkú nákladnú dopravu. Aktuálne intenzity dopravy na tomto úseku sú nízke, čo je do značnej miery determinované parametrami jestvujúcej cesty a odkláňaním nákladnej dopravy nad 7,5 tony zo Svrčinovca do ČR, kde je k dispozícii kapacitnejšie napojenie v smere na Poľsko. Časť úsekov rýchlostnej cesty S69 na poľskej strane už v polovičnom profile stojí, časť sa realizuje alebo pripravuje.

Na slovenskej strane je už od roku 1997 rozostavaný spomínaný úsek od Skalitého po štátnu hranicu SR/PR – tri kilometre takmer hotovej diaľnice sú nevyužiteľné. Podľa ministerstva sa využije až vtedy, keď dôjde k realizácii nadväzujúceho úseku Svrčinovec – Skalité. Na tento projekt je od januára 2011 k dispozícii stavebné povolenie. Vzhľadom na náklady výstavby a potreby územia (prepočítanie intenzít dopravných prúdov) sa ho rozhodli realizovať v polovičnom profile.

Situácia vo Svrčinovci je neúnosná

Ako informoval Kóňa, intenzívne pracujú aj na tom, aby mohli v tomto roku rozbehnúť súťaž na úsek Žilina, Strážov - Žilina, Brodno, ktorý by taktiež mohol byť ukončený do roku 2015. „Na zvyšné úseky od Kysuckého Nového Mesta až po Čadcu (vrátane úseku po Svrčinovec) prebiehajú projektové práce tak, aby sme mohli výstavbu rozbehnúť v rokoch 2014 až 2015,“ dodal.

Svrčinovec celé roky bojuje za výstavbu diaľnice, v októbri 2010 tam dokonca miestni obyvatelia iniciovali protestnú akciu, keď zablokovali na hlavnom cestnom ťahu dopravu.

Najhoršia situácia býva z piatku na sobotu a z nedele na pondelok, keď sa kamióny snažia dobehnúť stratený čas, pretože cez víkend majú zákaz jazdy a musia stáť na odstavných plochách. Po uplynutí tohto času sa ich rúti za sebou aj niekoľko desiatok.

Obyvatelia žijúci v blízkosti cesty hovoria, že sa im v noci a nadránom doslova trasú domy, nehovoriac o hluku a odpadkoch. Kamionisti ich vyhadzujú, keď zastavia pred železničnými závorami a musia dať prednosť vlaku. „Tie závory zlomia za rok aj päťdesiatkrát. Vodiči totiž nečakajú, kým sa po prejdení vlaku vytiahnu do potrebnej polohy. Neuvedomia si výšku kamiónu, vyrazia skôr a závoru zlomia,“ hovoria miestni obyvatelia. Komunikácia I/11 nebola nikdy na takúto záťaž pripravená. Parametre zďaleka nespĺňajú normy pre cestu 1. triedy. Napriek tomu, že prechádza intravilánom obce, nie sú pozdĺž celého úseku vybudované chodníky. Často preto dochádza ku kolíziám detí a starších obyvateľov s motorovými vozidlami.

V časti Čadca Bukov – Svrčinovec sa iba rozbieha majetko-právne vysporiadanie. Tento úsek by sa mal pritom začať budovať už v apríli budúceho roku. Stavba si vyžiada asanácie 32 objektov, z toho ide o 18 rodinných domov. Spomínaný iba 5,8 kilometrový úsek D3 smerujúci z Čadce po Svrčinovec je podľa ministerstva pre Kysuce najpotrebnejší. Parametre cesty I/11 sú vraj v tomto úseku najhoršie, keďže vedie zastavaným územím. Z priemerne 13-tisíc vozidiel denne až vyše 40 percent tvoria nákladné vozidlá.

štvrtok 22. 11. 2012 8:13 | Iveta Hažíková


Čítajte viac: http://kysuce.sme.sk/c/6612248/nedokonc ... z2D33U797p
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.