Drahé lacné diaľnice

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Drahé lacné diaľnice

Odoslaťod duro_z_dediny » 25. Nov 2012 21:19

Slovenské diaľnice nie sú až také drahé, ako sa zvykne tvrdiť. Takmer každý v diskusiách narába s údajmi podľa toho, ktorý argument je mu bližší.

Téma výstavby diaľnic je u nás veľmi aktuálna a čo je veľmi zlé, je u nás aj súčasťou politického boja. V súčasnosti jej dáva emocionálny charakter tragédia pri zrútení konštrukcie pri výstavbe diaľničného mosta v Kurimanoch. Emócie by nám však nemali dovoľovať prekrúcať fakty, respektíve používať nesprávne argumenty.

V súvislosti s nehodou sa hovorí aj o cenách diaľnic. Témou sú už dlho, ale práve tá emócia jej dáva iný výraz.

Dnes sa nedá tvrdiť, že priamou príčinou nehody bola cena. Až záver vyšetrovania nám napovie viac. Na druhej strane je povinnosťou hovoriť o celom procese výstavby diaľnic, či v ňom ešte nie je nejaké potenciálne nebezpečenstvo. A už dnes vieme, že vecí, ktoré sa dajú zlepšiť, je dosť. Či už je to zákon o verejnom obstarávaní, otázka referencií, subdodávateľov atď.

Kto sa sekol?

Pokiaľ ide o cenu, musí platiť nasledujúce. Štát pomocou verejného obstarávania musí dosiahnuť čo možno najväčšiu mieru efektivity, ale na druhej strane musí pravidlá nastaviť tak, aby sa kvalita a bezpečnosť nedali obísť. Preto ma veľmi zarazilo, že podľa nedávneho prieskumu firmy CEEC Research takmer až polovica stavebných firiem tvrdí, že núkajú do tendrov ceny, ktoré sú na hranici kvality a bezpečnosti.

Samozrejme, pri tomto tvrdení treba brať do úvahy určitý stupeň subjektivity. Ale jeden fenomén tu v poslednom čase je. A to je rozdiel medzi cenou určenou štátnou expertízou a cenami firiem v tendri. Je jasné, že štátna expertíza je hrubý odhad ceny v určitom čase, ale je tu niečo nenormálne. Ak napríklad pri stavbe Lietavská Lúčka – Dubná skala určí štátna expertíza cenu približne 900 miliónov eur a najnižšia ponuka v tendri je niečo nad 300 miliónov, tak niekto sa proste uťal.

Ak je reálna cena 300 miliónov, načo nám je taká štátna expertíza? Jej zmysel je nulový. Ak nie je reálna cena 300 miliónov, následky môžu byť ešte horšie. Tieto rozdiely dnes slúžia hlavne na „politické debaty“. Jedna časť verejnosti zatracuje druhú hlavne podľa toho, komu viac drukuje.

V niekoľkých televíznych politických reláciách zaznelo od politikov, aká u nás bola drahá výstavba diaľnic a ako argument poslúžil výsledok porovnávacej štúdie pre české Riaditeľstvo ciest a diaľnic z roku 2009, ktorá porovnávala osem krajín.

Jedným z dôvodov vyhotovenia tejto štúdie bolo, že v českej verejnosti prevláda názor, že práve oni stavajú najdrahšie diaľnice. Keď som bol na jednej konferencii v Rakúsku, tam zas boli presvedčení, že najdrahšie stavajú oni. Porovnanie cien diaľnic v jednotlivých krajinách je teda veľmi komplikované. Práve česká štúdia sa snažila o čo najserióznejší prístup.


Nie je to pravda

A tu sa dostávame k jadru veci. Nie je seriózne, ak politik v televízii ukáže graf - v ktorom je Slovensko s cenou 9,6 milióna za kilometer na treťom mieste za Rakúskom (12,9 mil.) a Maďarskom (11,2 mil.), za nami sú Česko (8,9 mil.), Nemecko (8,3 mil.), ďalej Slovinsko, Chorvátsko a Dánsko - bez toho, aby povedal, že je to porovnanie pre nížiny a mierne pahorkatiny.

Lebo tá istá štúdia obsahuje ďalší graf pre hornaté terény, kde je Slovensko s cenou 12,5 milióna eur za kilometer na konci rebríčka, teda má najnižšiu cenu za Nemeckom (26,1 mil.), Rakúskom (25,1 mil.), Českom (24,6 mil.), Slovinskom (22,2 mil.) a Chorvátskom (14,0 mil.).

Pritom viac stavieb, ktoré sa v tomto období na Slovensku stavali, spĺňa zaradenie do hornatého prostredia (mosty, zárezy, tunely), a to sa týka aj súčasných stavieb, hlavne D1. Štúdia porovnávala aj výstavbu veľkých mostov a tunelov a tam sme tiež na najnižších priečkach, teda s najnižšími cenami. Treba povedať, že sú to ešte ceny pred veľkým znížením, ktoré u nás v poslednom období nastalo. Sú to ceny do roku 2009. Netýka sa to, samozrejme, PPP projektov, ktoré sa takto porovnávať nedajú.

Vôbec nechcem povedať, že by teraz bezbreho mali rásť ceny diaľnic, ale minimálne na základe tejto štúdie sa dá konštatovať, že nie je možné s politickou ľahkosťou povedať, že u nás sa stavali najdrahšie diaľnice. Lebo to nie je pravda. Dokonca aj keď si zoberieme priemer, tak u nás vychádza cena 11,05 milióna eur na kilometer a v Nemecku to je 17,15 milióna. Ak sa chceme niekde rozumne posunúť, nemôžeme si vybrať iba to, čo nám vyhovuje. Potom je to naozaj iba politika.

Som presvedčený, že kompromis medzi záujmami štátu a kvalitnou a bezpečnou infraštruktúrou je možný. Ak bude v diskusii menej politiky.

(Autor je generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline)



nedeľa 25. 11. 2012 16:35 | Ľubomír Palčák


Zdroj: SME, portál http://www.sme.sk
http://komentare.sme.sk/c/6616007/drahe ... lnice.html
Obrázok používateľa
duro_z_dediny
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 196
Založený: 18. Jún 2009 11:46

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.