Vplyv ceny na kvalitu pripúšťa takmer polovica stavebných fi

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vplyv ceny na kvalitu pripúšťa takmer polovica stavebných fi

Odoslaťod Andrej » 29. Nov 2012 16:30

Vplyv ceny na kvalitu pripúšťa takmer polovica stavebných firiem

BRATISLAVA. Tlak na zníženie ceny má vplyv na kvalitu práce podľa 42 % zo sto oslovených domácich stavebných firiem a nepripúšťa to 58 % spoločností.

Potvrdila to najnovšia kvartálna analýza slovenského stavebníctva, ktorú pripravila spoločnosť CEEC Research v spolupráci s poradenskou firmou KPMG na Slovensku.

Prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč tvrdí, že cena jednoznačne vplýva na kvalitu vykonaných prác.

"Závisí od toho, z akého materiálu a akých bezpečnostných prvkov chce mať investor dodané dielo. Môže zadať postaviť most z papiera, my ho postavíme, ale bezpečnostné riziká sú mimoriadne vysoké," povedal vo štvrtok na stretnutí lídrov slovenského stavebníctva. Vplyv cena - kvalita a cena - bezpečnosť podľa neho určite existuje.

Minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek (Smer-SD) kritizoval ako absurdnú glorifikáciu nízkych cien za výstavbu diaľnic počas bývalej vlády.

"Už vtedy sme hovorili, že ceny začínajú byť nereálne a mali sme informácie od stavebných firiem, aké problémy s tým zažívajú. Ako reťazec nízkej ceny sa prejaví na konci až nízkou kvalitou. Konštatuje to 42 % sektora. Pán Figeľ si to nepripúšťa, ako by to nepočul, ale je to holý fakt," vyhlásil Počiatek.

Podľa neho sa s tým treba vysporiadať, aby sa nízke ceny neprejavovali na kvalite stavieb, nemá však obavu, že by ju zhotovitelia obchádzali, aj keď na to môžu nájsť spôsob.

Predseda KDH a exminister dopravy Ján Figeľ je, naopak, presvedčený, že ceny za výstavbu diaľnic na kilometer u nás nie sú nízke a zodpovedajú európskej úrovni.

"Európska komisia uvádza pre diaľničné diela pre slovenskú geológiu a geografiu odhad 6 mil. až 10 mil. eur na kilometer. Tendre, ktoré sme realizovali, spĺňajú tieto parametre. Tunelové diela majú odhad pre Slovensko zo strany Bruselu 12 mil. až 25 mil. eur na kilometer. Višňové, ktoré bude najdlhším tunelom na D1, spĺňa kritériá Európskej komisie," povedal Figeľ.

Ako dodal, nie sú to nízke ceny ale európske ceny. Ak niekto hovorí o supernízkych alebo nízkych cenách za diaľnice, je to podľa neho neodbornosť alebo zámer obhajovať predražené ceny.

štvrtok 29. 11. 2012 15:45 | sita


Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6621221/vplyv ... z2Dcs4q8LL
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.