Železnice: Toto je nový grafikon!

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Železnice: Toto je nový grafikon!

Odoslaťod devil » 09. Dec 2012 14:05

Nový grafikon železničnej dopravy už má svoju podobu. Platiť začne od polnoci 9. decembra 2012 a prináša viacero zásadných zmien. Zastavená osobná železná doprava bude na piatich traťových úsekoch; výrazné zníženie počtu prímestských vlakoch nastane na šiestich.

05.12.2012, 18:10 Bratislava

Spoje v pravidelnom časovom intervale

Osobný dopravca Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK) pristupuje k pravidelnej každoročnej zmene grafikonu. Okrem zastavenia dopravy na piatich tratiach či zníženia počtu prímestských spojov na šiestich tratiach zavádza dopravca základ pre taktovú dopravu na celom Slovensku. To znamená, že väčšina spojov bude od 9. decembra premávať v pravidelných časových intervaloch.

"Predpokladáme, že do roku 2014 by sme už mohli mať na Slovensku funkčný taktový grafikon," povedal pred pár dňami na tlačovej konferencii v Bratislave generálny riaditeľ sekcie železničnej dopravy a dráh Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja (MDVRR) SR Jiří Kubáček.

Vo vnútroštátnej doprave prichádza na mnohých tratiach k zmene časových polôh vedenia vlakov. Tento krok súvisí so zavedením taktovej dopravy vedenia diaľkovej dopravy na jednotlivých trasách v dvoj, resp. štvorhodinových taktových režimoch. V zmysle uvedených zmien prišlo na viacerých ramenách k rozšíreniu ponuky počtu diaľkových vlakov. Ide najmä o trate Bratislava – Zvolen, Zvolen – Žilina, Zvolen – Košice ako aj Bratislava – Prievidza.

Vlaky InterCity (IC)

Na trati Bratislava – Žilina – Košice budú vedené v 4 hodinovom taktovom režime s odchodmi z Bratislavy 5:33, 9:33, 13:33, 17:33, v opačnom smere z Košíc budú IC vlaky odchádzať o 5:28, 9:28, 13:28, 17:28. Všetky vlaky IC budú počas celého obdobia platnosti vedené (na rozdiel od ostatných rokov) v jednotných časoch (bez zimnej a letnej varianty) a s jednotnou schémou zastavovania v staniciach.

Zavádza sa vlak Ex 1502 Chopok, ktorý bude v nedeľu zabezpečovať prepravu medzi metropolou východu Košicami a Bratislavou. Vlak Ex 1502 bude povinne miestenkový. Pre vlak Ex 1502 Chopok bude platiť Prepravný poriadok a tarifa platné pre IC vlaky ZSSK. Jediný rozdiel v cenníku IC vlakov bude v tom, že najvyššia cena cestovného (v prípade, ak lístok zakupujete v deň odchodu) bude vždy podľa cenovej úrovne „B“.

Vlak Ex 1502 bude radený z vozňa 1. triedy a siedmich klimatizovaných vozňov 2. triedy. Občerstvenie pre cestujúcich bude v tomto vlaku zabezpečené formou mobilbaru. Vlak Ex 1502 bude vedený s obmedzením „ide v nedeľu a 26.XII., 1.IV., nejde 23., 30.XII., 31.III.“

V rámci diaľkovej vnútroštátnej dopravy sa od nového cestovného poriadku rozširuje počet diaľkových vlakov. A to najmä na tratiach z Bratislavy do Zvolena či zo Zvolena do Žiliny a do Košíc, ale aj z Bratislavy do Prievidze. V medzištátnej doprave bude na trati z Budapešti cez Bratislavu a do Brna vedený nový pár vlakov. Novinkou bude aj predĺženie trasy vlakov EuroCity (EC) Moravia do Varšavy.

Trať Žilina – Bratislava

Na trati Žilina – Bratislava bude v rannej špičke zmenený systém vedenia vlakov do Bratislavy hl. st. Vlak R 700 Polom bude zrušený a budú vedené 3 nové páry vlakov RegionalExpres (REX) na trati Trenčín /Nové Mesto n. Váhom – Bratislava hl. st.

V rannej špičke tak bude zabezpečený hodinový interval príchodu diaľkových vlakov do Bratislavy hl. st., ktorý budú v špičkových ranných časoch dopĺňať ďalšie vložené vlaky REX, čím sa v exponovaných časoch zabezpečí polhodinový interval príchodu vlakov do Bratislavy. Časové polohy vlakových spojov kategórie rýchlik (R) na trati Bratislava – Žilina - Košice zostanú bez zásadnejších časových posunov.

Súčasný vlak R 705 Turiec (odchod z Bratislavy o 17.53 h) bude mať predĺženú trasu až do Popradu-Tatier, v piatok bude vedený až do Košíc, v sobotu bude vedený len po Žilinu.

Trať Bratislava – Zvolen

Na trati Bratislava – Zvolen budú vlaky vedené počas dňa v štandardnom dvojhodinovom taktovom režime (každý druhý vlak bude zo Zvolena pokračovať smer Banská Bystrica – Žilina, ostatné vlaky budú vedené ako priame vlaky Bratislava – Zvolen – Košice).

Dôjde tým k zvýšeniu vlakových spojení diaľkovej dopravy o 1 pár vlakov. Vlak R 820/821 Horehronec bude vedený celoročne na trati Zvolen – Margecany s priamymi vozňami do/z Bratislavy (odchod Bratislava hl. st. R 831 o 6.03 h , príchod Bratislava R 836 o 21.57 h). V Margecanoch bude zabezpečený od uvedeného vlaku prípoj na rýchlik do/z Košíc.

Trať Zvolen – Žilina a ďalej

Na trati Zvolen – Žilina bude tiež zvýšený počet vlakov diaľkovej dopravy, ktoré budú vedené v dvojhodinovom intervale. Vybrané vlaky budú vedené ako priame spoje na trati Bratislava – Zvolen – Žilina. V dvojhodinovom režime bude vedený aj vlak Ex 220 Detvan ako priamy vlak Bratislava – Zvolen – Žilina – Praha.

Na trati Zvolen – Košice bude zavedený 4 hodinový takt jazdy vlakov diaľkovej dopravy. Všetky vlakové spoje na uvedenej linke okrem prvého zo Zvolena a posledného z Košíc sú vedené ako priame vlaky Bratislava – Zvolen – Košice a späť. Celkovo príde oproti platnému cestovnému poriadku na uvedenej trati k zvýšeniu ponuky o jeden pár vlakov.

Trať Bratislava – Nové Zámky

Trasy vlakov na trati Bratislava – Nové Zámky budú v popoludňajších hodinách naďalej vedené v hodinovom taktovom režime s prestriedaním smerovania na smer Nové Zámky a Šurany -Zvolen.

Trať Bratislava – Prievidza

Na trati Bratislava – Prievidza príde k rozšíreniu ponuky počtu diaľkových vlakových spojov. Vlaky budú na uvedenej trase vedené v 4 hodinovom režime jazdy vlakov diaľkovej dopravy. V porovnaní s platným cestovným poriadkom budú tak zavedené nové 2 páry vlakov .

Výrazne znížené počty prímestských vlakov budú na úsekoch:

z Leopoldova po Nové Mesto nad Váhom
z Hronskej Dúbravy po Banskú Štiavnicu
z Liptovského Hrádku po Poprad Tatry
z Kežmarku po Starú Ľubovňu
z Turne nad Bodvou po Košice a z Lipian po Plaveč

Zastaví sa osobná železničná doprava na tratiach:

z Turne nad Bodvou cez Plešivec po Jesenské
z Prievidze po Nitrianske Pravno
zo Starej Ľubovne po Plaveč
zo Spišských Vlachov po Spišské Podhradie
z Bánoviec nad Ondavou po Veľké Kapušany

Výluky pokračujú

Na tvorbu cestovného poriadku pre rok 2012/2013 mala výrazný vplyv aj pretrvávajúca výluková činnosť, ktorá súvisí s modernizáciou železničného koridoru Bratislava – (Trenčín – Žilina) – Košice, preto budú aj v roku 2013 viaceré medzistaničné úseky dlhodobo jednokoľajné.

Vlaky sa budú opäť premenovávať

Po slovenských koľajniciach bude zase premávať namiesto súčasného Liptova alebo Dargova rýchlik s komerčným názvom, ako tomu bolo asi pred rokom. Realitou by sa mali stať v roku 2013 počas pravidelných zmien v cestovnom poriadku. A to buď pri úpravách v marci, alebo v júni. Dopravca však chce nové názvy najprv hodnotiť a odsúhlasovať. "Názov vlaku budeme posudzovať a v prípade, že nebude spĺňať naše predstavy, bude odmietnutý," dodal Schmidt

Takéto pomenovania vlakov, ktoré slúžia ako reklama pre firmy či ich produkty, fungovali už aj v minulosti. V roku 2011 ich však vtedajšie vedenie ZSSK zrušilo a vrátilo sa k pôvodným slovenským pomenovaniam. Dôvodom bolo najmä to, že názvy mali zlý dopad na orientáciu cestujúcich.

"Jedným smerom sa ten istý rýchlik volal inak ako opačným, názvy sa miešali a zamieňali. Nehovoriac často o trápnosti hlásení jednotlivých názvov," argumentoval vlani dopravca ZSSK. A nenaplnili sa ani finančné predstavy, ktoré mala takáto reklama spoločnosti priniesť.

Podľa terajšieho vedenia ZSSK však komerčné názvy zmysel majú a prinesú aj finančné prostriedky. Zmätku pre ľudí sa dopravca neobáva. "Cestujúci potrebuje cestovať a potrebuje mať nastavený grafikon a odchody vlakov. Názov nie je vo väčšine rozhodujúci," doplnil Schmidt.

Podrobný rozpis nového cestovného poriadku GVD - grafikonu vlakovej dopravy 2012-2013 nájdete tu

http://www.aktuality.sk/clanok/218907/z ... ie-vlakov/
a kedze starostka v okoli dediny nevidela ziadne stavebne stroje pytala sa NDS co sa deje...
Obrázok používateľa
devil
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 99
Založený: 04. Feb 2005 08:32

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.