Úsek Turany – Hubová bude mať zrejme pekné Vianoce

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Úsek Turany – Hubová bude mať zrejme pekné Vianoce

Odoslaťod Andrej » 13. Dec 2012 14:30

Úsek Turany – Hubová bude mať zrejme pekné Vianoce

Ohrozenie Rojkovského rašeliniska nie je jediným negatívom úžinového variantu diaľničného úseku Turany – Hubová. Ten môže byť dokonca výrazne drahší ako tunel Korbeľka.

MARTIN. Globálne významnú prírodnú rezerváciu Rojkovské rašelinisko zaradili medzi vážne ohrozené svetové rašeliniská. Ohrozuje ho najmä výstavba diaľnice D1 Turany – Hubová. V tejto súvislosti viacerí vedci i ochranári považujú hodnotenie jej vplyvov na územia Natura 2000, pripravené tímom Petra Rotha, za neprimerané.

Vedci dvíhajú prst

Eurokomisári Janez Potočnik a Johannes Hahn dostali tiež stanovisko 20 rešpektovaných medzinárodných špecialistov na rašeliniská.

„Dopady úžinového variantu na unikátny ekosystém rašeliniska by boli veľmi negatívne a ani najnovšie návrhy technických opatrení ich s najväčšou pravdepodobnosťou nedokážu zmierniť. V hodnoteniach Rothovho tímu sa tieto opatrenia nekriticky preceňujú,“ prezentuje stanovisko medzinárodnej skupiny vedcov Michal Hájek z Masarykovej univerzity v Brne.

Vedecký pracovník Botanickej záhrady Univerzity Komenského v Blatnici Ján Topercer upozorňuje, že to nie je jediný neprimeraný záver rothovcov.

„Naše dáta ukazujú významne negatívne vplyvy aj na prioritný biotop lipovo-javorových sutinových lesov na päte severných strání Kopy a na druhy hlavátka podunajská a vydra riečna“.

Jeho kolegyňa Dana Bernátová poukazuje aj na medzery v údajoch rothovcov, podcenenie vplyvov inváznych a rozpínavých rastlín, prehliadanie náhodných a kumulatívnych vplyvov a nezvládnutý monitoring.

Ďalšie rizikové faktory

Otázne tiež zostáva, či budú fungovať zmierňujúce opatrenia doplnené do projektu. Napríklad premostenia pre veľké šelmy môžu veľmi ľahko stratiť svoj význam.

„Zmariť ho môžu rozsiahle štrkoviská, pripravené v hlavnej trase migrácie týchto zvierat medzi Turanmi a Krpeľanmi. Sú zahrnuté v územnom pláne a dokonca tam už majú vykúpené pozemky,“ hovorí Jozef Ridzoň, ochranársky manažér SOS/BirdLife Slovensko.

Kritici úžinového variantu pripomínajú aj mnoho ďalších nevyriešených otázok. Dokonca tvrdia, že aj keby ho Európska komisia v decembri schválila, dĺžka výstavby by bola porovnateľná s tunelovým variantom.

„Nové náročné zmierňujúce opatrenia a sanácia zosuvov môžu predražiť povrchový variant až o 120 miliónov eur. Ďalším problémom je reálna hrozba zníženej bezpečnosti premávky na diaľnici, pretože do úzkeho údolia Váhu pri Kraľovanoch tri mesiace v roku nedosvieti slnko“, dopĺňa projektant Ján Snopko.

Brusel poporavil svoj názor

V piatok ale dorazila na Slovensko správa, že úsek D1 Turany - Hubová môže byť financovaný z eurofondov.

„Vysporiadali sme sa so základnou požiadavkou Bruselu na nezávislé a transparentné hodnotenie vplyvu výstavby úseku na životné prostredie. Európska komisia ocenila progres, ktorý Slovensko dosiahlo. Čaká nás ešte veľa práce, aby sme mohli v polovici roka 2015 začať stavať,“ uviedol minister dopravy Ján Počiatek.
Ministerstvo dopravy a Národná diaľničná spoločnosť rozpracujú navrhnuté zmierňujúce opatrenia, pričom všetky zmeny projektu od roku 2002 prejdú procesom posúdenia vplyvu na životné prostredie (EIA) a tiež územným a stavebným konaním.

ČO VIEME O ÚSEKU TURANY - HUBOVÁ

- Už v polovici 80. rokov minulého storočia vychádzal z prvotných analýz ako najprijateľnejší variant s tunelom Korbeľka.

- V záverečnom stanovisku rezortu životného prostredia z 12. novembra 2002 sa uvádza, že nielen pre prírodu, ale i pre miestnych obyvateľov je najprijateľnejším riešením variant B1 s tunelom Korbeľka.

- Napriek tomu, že proces posudzovania vplyvov na životné prostredie EIA odporučil variant B1 s tunelom Korbeľka, nariadilo ministerstvo dopravy 30. júna 2005 pripravovať úžinový variant B2 s tunelmi Šútovo, Malá Fatra, Rojkov a Havran (celková dĺžka tunelov bola 4 900 m).

- Tunely Šútovo a Malá Fatra, ktoré podchádzali chránené územia a ich ochranné pásma, boli v novom projekte nahradené asi 30 metrov hlbokými zárezmi.

- Dokumentáciu pre územné rozhodnutie spracovali za neuveriteľných 6 týždňov a dokumentáciu pre stavebné za rekordných 6 mesiacov. Na Slovensku, ktoré je veľmocou v byrokracii, bola dokumentácia úžinového variantu trasovaného v morfologicky, geologicky, technicky a environmentálne náročnom území správoplatnená za trištvrte roka.

- V máji 2009 bola podpísaná koncesná zmluva na výstavbu D1 formou PPP (balík 1) a rozbehli sa prípravné práce na povrchovom variante B2. Úradníci sa tvária, že alternatívne riešenie cez tunel Korbeľka neexistuje.

- O rok neskôr 118 slovenských a českých vedcov a odborníkov vyzvalo Európsku komisiu, aby začala proti Slovensku konanie pre porušenie európskych smerníc pri výstavbe diaľnice D1 v úseku Turany - Hubová.

- Ani po 6-násobnej intervencii prvej Ficovej vlády Európska investičná banka neposkytla úver na výstavbu tohto úseku diaľnice z dôvodu pochybností Európskej komisie (EK) o jeho environmentálnej bezpečnosti. Hlavne preto padlo financovanie prvého balíka PPP.

- Povrchový variant preferoval i Radičovej kabinet, ktorý sa takisto márne snažil presvedčiť EK.

- Súčasné vedenie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) na prelome marca a apríla 2012 oficiálne uvažuje o rozdelení úseku na dve časti.

- NDS prezentuje v júli 2012 hodnotenie vplyvov na lokality sústavy Natura 2000, ktoré vypracoval tím Petra Rotha.

- Počas decembra 2012 Generálne riaditeľstvo pre životné prostredie EK odsúhlasilo finálnu správu tímu Petra Rotha. Tá konštatovala, že výstavba úseku medzi Martinom a Ružomberkom nebude mať významný negatívny vplyv na integritu území Natura 2000 a stavba môže byť financovaná z európskych peňazí.



streda 12. 12. 2012 8:21 | Roman Brezniak

Čítajte viac: http://turiec.sme.sk/c/6634391/usek-tur ... z2Ew06l500
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.