Vplyv diaľnice na prírodu sa zmierni za 44 miliónov

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Vplyv diaľnice na prírodu sa zmierni za 44 miliónov

Odoslaťod Andrej » 18. Dec 2012 13:10

Vplyv diaľnice na prírodu sa zmierni za 44 miliónov
Eva Bullová | 18. decembra 2012 12:00
Dodatočné opatrenia, ktoré bude musieť rezort dopravy s diaľničiarmi vykonať na stavbe štvorprúdovky od Turian po Hubovú, vyjdú štát na vyše 44 miliónov eur.


Štrnásťkilometrová diaľnica za Martinom by mala začať naberať reálne kontúry v polovici roka 2015 a postaví sa údolným variantom. Práve s týmto rozhodnutím sú nespokojní ochranári prírody a žiadajú Európsku komisiu, aby svoje rozhodnutie zmenila. Ministerstvo dopravy na čele s Jánom Počiatkom zase oponuje, že vykonanými zmierňujúcimi opatreniami sa im podarí neznížiť komfort ohrozených zvierat či rastlín.

Za vyše 44 miliónov eur chce Počiatek postaviť na diaľnici D1 Turany – Hubová nové mosty a ekodukty, protihlukové a protisvetelné steny, predĺžiť naplánované mosty, upraviť terén pod mostom či zeminu v lokalite potoka Komjatná, zrušiť úpravy jeho tokov či brehov a vysadiť zeleň na ekoduktoch.

"Ako doplňujúce opatrenia chceme zosilniť oplotenie s úpravou proti odhrabaniu, postaviť elektrické ohradníky na oplotení, redukovať úpravy suchého potoka, urobiť zábrany proti vtáctvu a netopierom, zrušiť most za križovatkou Turany, zrušiť pomocný stavebný dvor pri križovatke Turany, hlavný stavebný most pri sútoku riek Váh a Orava a zvýšiť opatrenia na ochranu Rojkovského rašeliniska," menuje Martin Kóňa, hovorca ministra dopravy.

Práve Rojkovské rašelinisko, 15-tisíc rokov staré rašelinisko pri Stankovanoch, dokonca staršie ako írske či severoeurópske rašeliniská, je jablkom sváru pri výstavbe diaľnice. Ochranári sa totiž obávajú toho najhoršieho. ,,Sú známe prípady zo Slovenska, kde zásahy vo väčšej vzdialenosti od rašeliniska ako v prípade Rojkovského viedli k ich poškodeniu. V prípade Rojkovského rašeliniska hrozí podľa nás vymiznutie viacerých vzácnych druhov, ktoré sa na ňom vyskytujú," uvažuje Jozef Ridzoň z SOS BirdLife Slovensko. Ridzoň teda naznačuje, že ani rezortom dopravy plánované odklonenie pôvodnej trasy o 50 metrov zásadne nezmení riziko, ktoré vzniká v prípade rašeliniska.

"Navyše treba upozorniť, že diaľnica sa v okolí Rojkova a Kraľovian bude stavať v komplikovaných geologických podmienkach s aktívnymi zosuvmi, čo samo osebe výstavbu predražuje," pokračuje Ridzoň.

Ochranári sú teda jasne za tunelový variant, keď by sa staval 5,7-kilometrový tunel Korbeľka. Začatie stavby tunela by však podľa šéfa Výskumného ústavu dopravného Ľubomíra Palčáka spôsobilo najmenej sedemročné čakanie. Na ceste prvej triedy, ktorá teraz nahrádza diaľnicu, uhynie ročne asi päť lesných zvierat.

"Sedemročné oneskorenie budovania diaľnice D1 spôsobené voľbou tunelového variantu trasy bude mať za následok úhyn lesnej zveri na súčasnej ceste I/18 v celkovej hodnote 28 až 35 kusov," počíta Palčák a dopĺňa, že na diaľniciach je zrážka auta so zverou osemnásobne menšia ako na cestách prvej triedy.

Tunelový variant bol odporučený ministerstvom životného prostredia v roku 2002, no neskôr v roku 2005 sa spôsob výstavby začal meniť. Zatiaľ všetky vlády mali problém odštartovať výstavbu úseku Turany – Hubová a bez tejto diaľnice sa, samozrejme, nedá hovoriť ani o úplnom spojení Bratislavy s Košicami. Ešte bývalý minister dopravy Ľubomír Vážny (Smer) zaradil štvorprúdovku do prvého balíka verejno-súkromného PPP projektu. Balík sa rozhodol neskôr jeho nástupca Ján Figeľ (KDH) rozpustiť, aby sa začali stavať aspoň zvyšné úseky. No ani počas Figeľovho ministrovania sa na diaľnici nezačalo pracovať.

Počiatek chce najnovšie začať stavať v roku 2015 a diaľnica by sa mala odovzdávať o štyri roky nato. Ambiciózny plán to podľa neho nie je.

"Robíme všetko pre to, aby sme začali stavať ešte skôr ako v dnes plánovanom termíne. Chceme to dosiahnuť hlavne kvalitnejšou a rýchlejšou prípravou projektov. Čo sa týka doby výstavby, tak ide podľa nás o realistický odhad," hovorí Kóňa. Keďže sa štvorprúdovka začne týčiť až v roku 2015, nemôže štát na ňu čerpať eurofondy určené na roky 2007 až 2013. Preto bude diaľnica z eurofondového balíka vyňatá a uhradí sa z ďalšieho na roky 2014 až 2020.

"Pripravujeme podklady pre fázovanie projektov D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, D1 Lietavská Lúčka – Višňové – Dubná Skala, D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno, ktoré pôvodne v zásobníku neboli. Počítalo sa s nimi ako s rezervnými," dodáva Kóňa.

Čítajte viac: http://spravy.pravda.sk/vplyv-dialnice- ... z2FOuh0Zz1
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.