Súkromné IC vlaky pôjdu ďalej

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Súkromné IC vlaky pôjdu ďalej

Odoslaťod jarino » 27. Dec 2012 16:00

RegioJet zvažuje predĺženie súčasnej trasy Praha – Žilina až po Liptovský Mikuláš či Poprad.

Štátne IC vlaky dostanú na budúci rok konkurenciu na ďalšej trati. Prevádzkovateľ súkromných vlakov, dopravca RegioJet, pre HN potvrdil, že zvažuje predĺženie súčasnej trasy Praha – Žilina až po Liptovský Mikuláš či Poprad. „Tieto vlaky prevádzkujeme bez dotácií na vlastné podnikateľské riziko. Máme záujem sa postupne dívať na možnosť rozšírenia týchto vlakov v smere na Košice,“ konštatoval hovorca spoločnosti Aleš Ondrůj.
Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák dáva súkromníkovi v konkurencii so štátnym osobným dopravcom, Železničnou spoločnosťou Slovensko, veľkú šancu na úspech. „Môže sa sústrediť len na potenciálne zaujímavé trate. Na konci tohto procesu by však mal byť spokojnejší občan, čo je najpodstatnejšie.“
RegioJet dáva vo vlakoch napríklad neobmedzené množstvo kávy, mätový čaj, vodu či drobné sladkosti. Štátny dopravca zase zaviedol v prvej triede dennú tlač, nápoje, má aj samostatné tiché zóny či vagóny pre ženy.
Na trati Praha – Žilina jazdí súkromník už rok. Hovorkyňa štátnych železníc Zuzana Červená tvrdí, že napriek tomu pokles počtu zákazníkov nezaznamenali.
RegioJet nezverejnil, akú obsadenosť vlakov má na trase Praha – Žilina, ani to, v akom zisku je. Štát pri potenciálnom rozširovaní tejto trate nemá námietky. Súkromník totiž nesmie pýtať od štátu na svoje služby ani cent. Firma prízvukuje, že na tejto trati priniesol najnižšie ceny, ako aj najlepšie služby. Podľa aktuálneho cenníka by stál lístok zo Žiliny do Prahy na 29. decembra v RegioJete 13,90 eura, kým vo vlaku Železničnej spoločnosti Slovensko 16 eur.

Ďalšie trate v hre
Ministerstvo dopravy pri zmene decembrového grafikonu zrušilo vlaky na šiestich tratiach. V ďalších jeho zmenách pritom nevylučuje ani ďalšie rušenie vlakov na niektorých železničných tratiach. Ohrozená je napríklad aj trať medzi Hronskou Dúbravou a Banskou Štiavnicou. Rezort dopravy pripúšťa, že by sa o trate, kde už štátny dopravca nepremáva, mohli uchádzať i súkromníci. Nesmeli by však od štátu žiadať na svoju prepravu dotácie. Súkromníci nepovedali, či by o aktuálne zrušené trate mali záujem. „Určite zvažujeme tiež vstup na Slovensko, ale ktoré trate by to boli a kedy, to teraz analyzujeme,“ povedal napríklad hovorca spoločnosti Leo Express Petr Kopáček. Firma v týchto dňoch začala s dopravou medzi Prahou a Ostravou.
Do záujmu súkromníkov sa pritom môžu dostať aj ďalšie trate. Rezort dopravy zvažuje, že s procesom liberalizácie osobnej dopravy na tratiach začne po roku 2014. „Keďže zmluva o výkonoch vo verejnom záujme s dopravcami sa uzatvára na veľmi dlhé obdobie a na presne stanovený objem výkonov, nemôže k tomuto kroku pristúpiť skôr, než bude úplne dokončená prestavba grafikonu vlakovej dopravy,“ vraví hovorca rezortu dopravy Martin Kóňa. Podľa Palčáka by súkromní dopravcovia mohli mať záujem predovšetkým o trate v blízkosti Košíc, Bratislavy či Žiliny.

Na juhu už súkromník je
Zatiaľ jedinou slovenskou traťou, kde súkromník jazdí, je úsek medzi Bratislavou a Dunajskou Stredou. Získal ho práve RgioJet, ktorý tam vlaky prevádzkuje od marca tohto roka. Neprevádzkuje ich však len na vlastné náklady. Štát mu platí necelých šesť eur za jeden vlakokilometer. Oproti štátnemu dopravcovi je to približne o jedno euro menej. Na tejto trati pritom súkromník ostatne do roku 2020.

http://hnonline.sk/ekonomika/c1-5902531 ... ojdu-dalej
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Naspäť na 2012

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.