Problém v MHD v Bratislave: Chaos okolo tendra za 70 milióno

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Problém v MHD v Bratislave: Chaos okolo tendra za 70 milióno

Odoslaťod aquila » 16. Jan 2013 08:46

Dnes 06:00 - Súťaž Dopravného podniku Bratislava (DPB) na nákup 80 nových trolejbusov za 70 miliónov eur sprevádzajú spory.
Problém v MHD v Bratislave: Chaos okolo tendra za 70 miliónov eur!

Okolo tendra na výber nových trolejbusov v Bratislave vládne chaos.
Autor: mh

Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) sa zaoberá námietkou podanou spoločnosťou Teknoplast, s. r. o., Nové Zámky, ktorej majiteľom je Miroslav Kondrlík, bývalý dodávateľ náhradných dielov DPB. Podľa plánov podniku mal byť víťaz verejnej súťaže známy v apríli tohto roka a do konca roka mal v bratislavských uliciach pribudnúť aspoň jeden nový trolejbus. Ak však námietky prejdú, čas dodania sa predĺži. A doplatia na to ako inak - cestujúci.

Väčšina sa zaplatí z eurofondovDodávky na nákup nových spojov chce DPB čerpať z eurofondov vo výške 85 %. Koľko a ktorí uchádzači sa do súťaže prihlásili, však nechcel špecifikovať. „Ohrozila by sa tým elektronická aukcia,“ zdôvodnil riaditeľ DPB Ľubomír Belfi. „Verejnú súťaž sme vyhlásili 9. novembra, lehota na trolejbusy, do ktorej mohli uchádzači predkladať svoje ponuky, trvala do 7. decembra. Podklady k súťaži boli voľne dostupné na našej stránke. Až do otvárania obálok na nákup trolejbusov žiaden výrobca trolejbusov ani električiek nevzniesol námietku, a to ani k oznámeniu, ani k súťaži. Miroslav Kondrlík z Teknoplastu podal námietku ÚVO až na tretí deň po otvorení obálok, pritom nie je výrobcom trolejbusov a do súťaže sa nezapojil,“ uviedol ďalej Belfi.

Nový Čas oslovil aj Miroslava Kondrlíka, konateľa Teknoplastu, ktorý podal námietky aj napriek tomu, že sa do súťaže nezapojil. „Námietky sme vzniesli z dôvodu, že v oznámení a v súťažných podkladoch v predmetných verejných obstarávaniach boli rôzne diskriminačné podmienky a požiadavky, ktoré odporujú ustanoveniam zákona o verejnom obstarávaní a nepodporujú čestnú hospodársku súťaž,“ uviedol Kondrlík.

Tender sa preverujeTendrom sa začal zaoberať ÚVO, na rozhodnutie má podľa zákona 30 dní. Neráta sa však 30 dní od podania námietky, ale od doručenia kompletnej dokumentácie. Či ju už spoločnosť Teknoplast podala, úrad neprezradil. „Prebiehajúce konanie o námietkach nemôžeme komentovať,“ povedal Ján Mažgút, tajomník ÚVO. O tom, či konanie o námietkach môže viesť k zrušeniu súťaže, je podľa Mažgúta tiež predčasné hovoriť. „Všetko bude závisieť od výsledku,“ dodal Mažgút.

„Ak ÚVO rozhodne, že súťaž je netransparentná či diskriminačná, tak požiadame dopravný podnik o jej zrušenie a vyhlásenie novej súťaže,“ povedal Ľubomír Andrassy, hovorca primátora. „Zároveň požiadame o zrušenie súťaže, ak súťažné podmienky vygenerujú len jedného záujemcu a výberová komisia nedostatočne zdôvodní, prečo v súťaži pokračovať,“ dodal Andrassy. Podľa hovorkyne DPB Agáty Stanekovej sú trolejbusy v havarijnom stave a nutne potrebujú obnovu. „Denne nám chýba 3 až 5 trolejbusov, do konca roka si ich musíme niekoľko prenajať, aby sme dokázali vykryť tento deficit. Ak sa predĺži súťaž kvôli námietkam, predĺži sa aj dodacia doba spojov,“ povedala Staneková. Dopravný podnik okrem verejnej súťaže na trolejbusy vyhlásil aj tender na električky. Kondrlík podal podľa informácií z DPB námietku aj proti nemu. Tridsať nových električiek malo byť za 75 mil. eur bez DPH, celková hodnota zákazky vrátane dodávky električky a ceny za údržbu je 108 mil. eur. V súčasnosti disponuje DPB 228 električkami a 117 trolejbusmi.

Trolejbusy by mali mať tieto parametre

Bonusom nových dlhých kĺbových trolejbusov by malo byť päť dverí. „Podľa európskej štúdie sú rýchlejšie, majú menšiu spotrebu a zvýšia prepravnú kapacitu o 20 percent. Päťdverové koncepcie karosérií nespĺňa len firma SOR, ktorú spoluvlastní J&T, ale napríklad aj MAN, Hess, ARC a Škoda,“ povedal Ľubomír Belfi. Podľa neho totiž trolejbus pripomína autobus a pokiaľ má autobus 5 dverí, ľahko sa z neho stane trolejbus. „Výrobca, ktorý má elektrickú výzbroj, si už vyberie výrobcu autobusu, z ktorého karosérie spraví trolejbus,“ dodal Belfi. Krátke trolejbusy by podľa požadovaných parametrov mali vážiť do 11 ton, dlhé do 17 ton.

Celé vyjadrenie Miroslava Kondrlíka zo spoločnosti Teknoplast

Vyjadrenia pána riaditeľa Belfiho nás len utvrdzujú v tom, že mu prekáža náš záujem prípadne záujem viacerých obchodných spoločností o účasť na tomto verejnom obstarávaní a odstránenie diskriminačných podmienok. Naša spoločnosť si iba uplatnila svoje práva, ktoré jej umožňujú ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní.

Námietky sme vzniesli z dôvodu, že v oznámení a v súťažných podkladoch v predmetných verejných obstarávaniach boli rôzne diskriminačné podmienky a požiadavky, ktoré odporujú ustanoveniam zákona o verejnom obstarávaní a nepodporujú čestnú hospodársku súťaž.

Sme názoru, že sme oprávnení podať námietky, pretože sme chceli podať ponuku ako člen skupiny podľa § 31 zákona o verejnom obstarávaní. Náš spolupracujúci podnik – výrobca trolejbusov ( ako člen skupiny) odmietol podať ponuku, aj keď sme mu poskytli naše podklady z dôvodu krátkeho času na vypracovanie ponuky a pre diskriminačné podmienky. Bolo potrebné v ponuke okrem iného predložiť veľké množstvo dokladov preložených do slovenského jazyka. Chceme zároveň uviesť, že máme oprávnenie dodávať náhradné diely, ktoré boli súčasťou predmetu obstarávania a v tejto oblasti pôsobí naša spoločnosť na trhu 19 rokov. Dopravný podnik odôvodňuje nespôsobilosť podať námietky rozhodnutím ESD, pričom toto rozhodnutie sa zaoberá poskytovaním služieb a v prípade verejného obstarávania vyhláseného DPB sa jedná podľa oznámenia o vyhlásení predmetných verejných súťaží o dodávku tovaru. Poskytnutie služieb je v niektorých prípadoch podmienený splnením odbornej spôsobilosti , napr. zastupovať na súde, resp. v niektorých konaniach sú oprávnený iba advokáti. Takže nie je možné rozhodnutia ESD aplikovať na čokoľvek a zamieňať obsah a spôsob verejného obstarávania na dodávku tovaru s poskytovaním služieb.

Chceme zároveň upozorniť , že finančné prostriedky na dodávku tovarov v troch vyhlásených verejných obstarávaniach budú hradené z prostriedkov EÚ a z tohto dôvodu všetci sme oprávnení podať námietky, pretože po neschválení audítormi EÚ budú splácať poskytnuté finančné prostriedky všetci občania Bratislavy, a preto sme pripravení sa obrátiť so sťažnosťou aj na Európsku komisiu.

Námietky sme podali vo všetkých troch verejných súťažiach, a to na dodávku električiek, obojsmerných električiek a dodávku trolejbusov a to z dôvodu diskriminačných podmienok v oznámeniach o vyhlásených predmetných súťažiach a v súťažných podkladoch. Vzhľadom k tomu, že námietky sú uvedené na mnohých stranách, nie je možné uviesť všetky dôvody ich podania. Uvediem iba niektoré napr. diskriminačné podmienky na preukázanie splnenia technickej alebo odbornej spôsobilosti, nezrovnalosti v opise predmetu zákazky v súťažných podkladoch (bude sa obstarávať vývoj električiek a trolejbusov) , čo však nie je uvedené v oznámení o vyhlásení verejných súťaží, rôzne dlhé lehoty trvania zmluvy od 48 mesiacov po 15 rokov, a to vo väzbe na spôsob financovania predmetu obstarávania z finančných prostriedkov EÚ, DPB požadoval potvrdenie o schválení typu každého trolejbusu v oznámení o VO pred podpisom zmluvy, ale v súťažných podkladoch požaduje predložiť toto potvrdenie už v ponuke od každého uchádzača.

Podali sme šesť námietok v rôznom čase od 10.12.2012 do 14.12.2012 Tri sme podali proti diskriminačným podmienkam uvedených v oznámeniach o vyhlásení predmetných verejných obstarávaniach a tri sme podali proti diskriminačným podmienkam uvedených v súťažných podkladoch. Proces podania námietok je určený zákonom o verejnom obstarávaní, najskôr je potrebné, aby bolo oznámenie zverejnené vo vestníkoch, potom musíme vypracovať žiadosť o nápravu ako podmienku podania námietok. Súčasne musíme požiadať o súťažné podklady , a tie nám musia byť doručené. Taktiež Dopravný podnik Bratislava má právo na čas určený zákonom o verejnom obstarávaní na odpoveď na žiadosť o nápravu. Až keď sme dostali zamietnutie žiadosti o nápravu, mohli sme podať námietky. Zamietnutie žiadosti o nápravu v prípade trolejbusov nám DPB doručil 6.12.2012 a z tohto dôvodu bola podaná námietka až po uplynutí lehoty na predloženie ponúk, avšak v zákonom stanovených lehotách podľa zákona o verejnom obstarávaní. Ponuku sme nepredložili z dôvodu, že v tejto súťaži je veľké množstvo diskriminačných podmienok, ktoré obmedzujú čestnú hospodársku súťaž.

Pán riaditeľ Belfi nás presviedča, ako má všetko v poriadku, prečo mu Úrad pre verejné obstarávanie nariadil zrušiť dve vyhlásené súťaže na dodávku náhradných dielov na trolejbusy a električky. DPB vyhlásil v roku 2012 24 obstarávaní na dodávku tovaru, my sme podali námietky v roku 2012 iba proti 4 postupom zadávania zákaziek.

Pán Belfi tvrdí, že má plné sklady náhradných dielov na električky a trolejbusy, prečo potom vyhlásil nové verejné obstarávanie v predpokladanej hodnote cca 12 000 000,-EUR, ktoré sa týka vyslovene dodávky náhradných dielov na trolejbusy a električky.

http://www.cas.sk/clanok/241064/problem ... v-eur.html
Obrázok používateľa
aquila
administrátor
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 577
Založený: 03. Feb 2005 18:08
Bydlisko: doma :)

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 4 hostí.