Najdrahej Počiatkovej diaľnici hrozí omeškanie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Najdrahej Počiatkovej diaľnici hrozí omeškanie

Odoslaťod jarino » 14. Okt 2013 23:19

Najväčší súčasný tender ministra dopravy Jána Počiatka ohrozuje jedna z menších firiem.
A to priam na hlavnom spojení Bratislavy s Košicami – diaľnici D1. Stavebná spoločnosť Hant zablokovala súťaž o žilinský úsek Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka za 487 miliónov eur.
Práve túto firmu pred časom Národná diaľničná spoločnosť zo súťaže o diaľnicu vylúčila. Ako potvrdil obchodný riaditeľ Hantu Igor Detko, firma so svojím vyradením nesúhlasila a rozhodla sa preto odvolať sa na Úrade pre verejné obstarávanie. Na objasnenie, tender teraz stojí a na víťaza bude musieť Počiatek počkať zrejme dlhšie, ako pôvodne plánoval.

Hrozí meškanie
Ministerstvo dopravy ani diaľničiari tendre nekomentovali. Počiatkov rezort len konštatoval, že všetky úseky, o ktoré v súčasnosti firmy súťažia, chce začať stavať v najbližších mesiacoch. Či to však stihne ešte v tomto roku, ako pôvodne plánoval, je podľa odborníkov viac než otázne. Práve rozhodnutie Hantu môže plány štátu podľa odborníkov skrížiť. „Toto môže ohroziť deklarované termíny,“ potvrdil bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej spoločnosti z čias prvej vlády Roberta Fica (Smer-SD) Juraj Čermák.
Ide pritom o jeden z piatich tendrov za vyše miliardy eur, ktoré na jar vyhlásil rezort dopravy. Na tie čaká v súčasnosti celý padajúci stavebný sektor, pretože predstavuje prvé veľké zákazky po dlhom čase.
Žilinský 11-kilometrový úsek však spomedzi ostatných vyčnieva. Konkrétne svojou cenou. Štát naň plánuje minúť najväčší balík peňazí. Nejde pritom o jediný úsek, kde Hant namietal svoje vylúčenie. Podobne sa kvôli nemu môže predĺžiť aj súťaž na úsek D3 Žilina Strážov – Žilina-Brodno. Podľa Čermáka je faktom, že podávanie námietok nemá štát vo svojich rukách, teda ani prípadné predĺženie súťaží.
Je pravdou, že štát musí riešiť už druhú vlnu odvolávania v krátkom čase. Ešte v lete všetky súčasné súťaže napadol prešovský veľkopodnikateľ Miroslav Remeta. Ten sa nakoniec rozhodol stiahnuť sa, vďaka čomu sa mohli minulý týždeň otvárať obálky na zvolenskú rýchlostnú cestu R2 Pstruša – Kriváň.
V tomto prípade podľa informácií SME najnižšiu cenu ponúklo konzorcium Strabagu, Doprastavu a Váhostavu, a to necelých 180 miliónov eur. „Združenie, ktorého lídrom je spoločnosť Strabag, ponúklo najnižšiu cenu na výstavbu úseku rýchlostnej cesty R2 Pstruša – Kriváň,“ konštatoval hovorca firmy Tomáš Halán.

Stavbári cítia dno
V prípade, že táto skupina firiem dostane túto zákazku, v priebehu pol roka pôjde o druhý diaľničný biznis. V júni štátni diaľničiari totiž práve s nimi podpísali zmluvu na viac ako 12-kilometrový úsek diaľnice D3 Svrčinovec – Skalité. V súťaži štátu ponúkli necelých 330 miliónov eur.
Aj napriek tomu stavbári majú problémy. Pociťujú to nielen najväčší hráči na trhu u nás Doprastav s Váhostavom. Klesať má pritom aj celý stavebný sektor. A to nielen tento rok, ale i na budúci.

http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy ... nie-585904
jarino
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 988
Založený: 12. Sep 2011 12:49

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 8 hostí.