Sporná diaľnica smeruje k Váhostavu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Sporná diaľnica smeruje k Váhostavu

Odoslaťod kares » 25. Okt 2013 09:33

Sporná diaľnica smeruje k Váhostavu

Kontroverzná ružomberská diaľnica smeruje do rúk veľkopodnikateľa Juraja Širokého (na snímke).
Firma Váhostav, ktorej je spolumajiteľom, totiž podľa informácií HN bude stavať úsek diaľnice D1 Hubová – Ivachnová. V jednom z najväčších tendrov má pritom uspieť napriek tomu, že bola až štvrtá v poradí s cenou 227,2 milióna eur. Situácia, keď si štát nevybral z troch cenovo výhodnejších ponúk, tu bola naposledy v roku 2009, keď z rovnakej pozície uspela firma Skytoll pri mýtnom tendri. „Váhostav zatiaľ nedostal vyjadrenie Úradu pre verejné obstarávanie, ani od objednávateľa,“ konštatoval hovorca firmy Tomáš Halán.

Liek na problémy. Štát

Váhostav, podobne ako celý stavebný sektor, bol vo finančných problémoch. Jeho spolumajiteľ – Juraj Široký – mu preto požičal sedem miliónov eur. Najväčšie straty mu pritom robí martinská autostráda.

Pomôcť k lepším tržbám mu tak môžu veľké štátne zákazky. Napríklad v júni aj s Váhostavom Národná diaľničná spoločnosť podpísala kontrakt za takmer 330 miliónov eur na výstavbu štvorprúdovky na Kysuciach. Stavať tiež bude aj spomínanú viac ako 15-kilometrovú ružomberskú diaľnicu a na dosah má aj úsek rýchlostnej cesty R2 neďaleko Zvolena. „Predpokladám, že tieto zákazky Váhostavu pomôžu,“ potvrdzuje prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč.

Nekonečný príbeh

Súťaž na výstavbu diaľnice pri Ružomberku štát vypísal už pred dvoma rokmi. Prví traja uchádzači boli vyradení. Inžinierske stavby Košice verdikt Úradu pre verejné obstarávanie nekomentovali. Rovnako ani Hant. Z hry o diaľnicu bola už dávnejšie vyradená aj DÚHA.

Hant a Inžinierske stavby pritom ešte môžu podniknúť jeden krok. A to, že na verdikt tendrového úradu podajú žalobu. Či tak spravia, nekomentovali. Stanovisko z tendrového úradu totiž Hant analyzuje. Zrejme tak robia aj Inžinierske stavby Košice. „K obsahu rozhodnutia ani k ďalším otázkam súvisiacim s týmto tendrom sa nebudeme ďalej vyjadrovať,“ povedal hovorca košickej firmy Pavol Peško.

Rovnako súťaž nekomentovali ani štátni diaľničiari či ministerstvo dopravy. Odborník na dopravu však má na vec jasný názor. „Normálne to nie je, ale zrejme našli také chyby pri súťaži, že ich museli vylúčiť. Keď vyhrá štvrtý, tak sa niečo muselo udiať,“ okomentoval bývalý investičný riaditeľ Národnej diaľničnej z čias prvej vlády Roberta Fica Juraj Čermák. A nejde len o tento problém. Šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák totiž upozorňuje, že Váhostav môže mať so svojou cenou vyše 227 miliónov eur problém. Ako dôvod uviedol, že stavbu naceňovali pred dvoma rokmi.
Nejde pritom o jedinú diaľnicu, ktorú posudzoval tendrový úrad. Na jeho stole totiž pristáli aj ďalšie námietky. Týkali sa všetkých piatich tendrov, ktoré ešte v marci vypísal minister dopravy Ján Počiatek (Smer-SD). Tie zabrzdil Úrad pre verejné obstarávanie – niektoré z nich už uvoľnil. Jeho hovorca Ján Mažgút totiž potvrdil, že ukončili konanie o námietkach aj v prípadoch dvoch úsekov rýchlostných ciest, a to neďaleko Zvolena a Partizánskeho. V blízkej budúcnosti by tak štátni diaľničiari mohli otvárať obálky s cenami práve aj na týchto dvoch úsekoch.

Rozhodnúť sa pritom má aj o ďalších. Už od júna má tendrový úrad na stole námietku Skansky na výstavbu tunela Višňové, ktorá dala v súťaži najnižšiu ponuku. Posudzuje tiež námietky spoločnosti Hant. Tá napadla dva úseky diaľnic neďaleko Žiliny. „Nakoľko konania o námietkach nie sú ku dnešnému dňu ukončené, nie je možné bližšie sa k prebiehajúcim konaniam vyjadriť,“ povedal Mažgút.

http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy ... avu-589740
kares
diskutujúci
 
Príspevky: 74
Založený: 26. Sep 2013 09:08

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 3 hostí.