Váhostav môže mať problém splniť cenu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Váhostav môže mať problém splniť cenu

Odoslaťod Andrej » 26. Okt 2013 18:44

Váhostav môže mať problém splniť cenu
(24.10.2013; Hospodárske noviny; s. 2; Poracký Marek)

ROZHOVOR

O reálnosti cien sa vedú dlhé debaty. Ceny sa pritom dávali v cenovej úrovni ešte roku 2011, a to sa týka viacerých stavieb, nielen tejto, vraví šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák.

Ľubomír Palčák, šéf Výskumného ústavu dopravného v Žiline:
Úsek diaľnice D1 Hubová - Ivachnová bude stavať Váhostav, ktorý dal až štvrtú ponuku. Úrad pre verejné obstarávanie totiž nevyhovel podľa informácií HN námietkam ani Inžinierskym stavbám Košice. Je to v poriadku?

Pre mňa najpodstatnejším faktom je, že došlo k rozhodnutiu. Myslím si totiž, že tieto procesy u nás trvajú veľmi dlho. Toto konkrétne rozhodnutie sa môže komentovať odborne či politicky. Rozhodli však tie inštitúcie, ktoré o tom mali rozhodnúť. V tomto prípade je to Úrad pre verejné obstarávanie. A to považujem za najpodstatnejšie. Samozrejme, zúčastnené strany majú ešte možnosť na to reagovať.

No tender sa ťahá už dva roky - boli tam rôzne námietky, kontroly. Nie je zvláštne, že v súťaži nakoniec uspeje až štvrtý v poradí?

Ja nie som kompetentný komentovať rozhodnutia. Nebol som totiž ani účastníkom komisie, ani som nevidel ponuky. Všeobecne, čo môžem povedať, je, že sa rozhoduje dlho. A myslím si, že by pomohlo, ak by verdikty prichádzali v kratšom čase a boli by jednoznačnejšie.

Obálky sa otvárali pred dvoma rokmi. Váhostav ponúkol 227,2 milióna eur. Je táto cena reálna?

O reálnosti cien sa vedú už dlhé debaty. Ceny sa pritom dávali v cenovej úrovni roku 2011, a to sa týka viacerých stavieb, nielen tejto. Dnes sme pritom na hraniciach reálnych cien a je problém ich splniť. Nedajú sa meniť, keďže ich platí Európska únia.

Bude mať Váhostav problém udržať túto sumu?

To je otázka pre samotný Váhostav. Môj subjektívny názor je, že to bude veľmi komplikované.

V čom komplikované?

V tom, že keď sa robili ponuky, robili sa v cenovej hladine roku 2011. Dnes sú ceny kdesi inde. Je totiž iné, keď dáte cenu a zmluvu podpíšete o pár týždňov, a je iné, keď súťaž trvá napríklad dva roky.

Váhostav stavia martinskú diaľnicu, na ktorej sa vykazuje strata. Nehrozí podobný osud aj tu?

Je to vec, s ktorou sa bude musieť popasovať samotný Váhostav. Na jednej strane ide o ďalšiu zákazku, no na druhej strane ide o ceny na hranici reálnosti. Osobne si myslím, že to bude veľmi ťažké pre Váhostav. Bude však len na ňom, ako sa s tým popasuje. Podpisom zmluvy je totiž každý účastník vedomý si toho, že dielo musí urobiť v cene, na akú sa zaviazal. Ide len o úvahy, je iba na Váhostave, ako sa zariadi

http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy ... avu-589740
http://www.vud.sk/news/1024vud.pdf
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 11 hostí.