Najdlhší tunel chcú o päť rokov, no výber firmy sa komplikuj

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Najdlhší tunel chcú o päť rokov, no výber firmy sa komplikuj

Odoslaťod Andrej » 02. Nov 2013 08:35

Najdlhší tunel chcú o päť rokov, no výber firmy sa komplikuje

Súboj firiem Skanska a Doprastav o veľkú štátnu zákazku pri Žiline sa ešte neskončil.

BRATISLAVA. Najdlhší tunel na Slovensku má byť pri Žiline. Bude sa volať Višňové a má merať 7,5 kilometra.

Štát predpokladá, že ho stavebná firma postaví za päť rokov. Tvrdí, že by mohol byť dokončený v roku 2018.

Realita bude zrejme iná. Tohtoročná stavebná sezóna sa končí a výber firmy na stavbu tunela sa komplikuje.

Národná diaľničná spoločnosť bude musieť opäť rozhodnúť, či zadá zákazku konzorciu, v ktorom sú Skanska a Strabag, alebo druhému, kde sú Doprastav, Metrostav a Marti Contractors.

Pôvodne vybrali diaľničiari za víťaza konzorcium s firmou Skanska, ktoré predložilo najlacnejšiu ponuku v hodnote 338,29 milióna eur.

Proti tomu sa však ohradil Doprastav, ktorý predložil druhú najlacnejšiu verziu tunela, ktorá bola o 44 miliónov eur vyššia ako tá od Skansky.

Jeho námietke vyhovel Úrad pre verejné obstarávanie a neoficiálnym víťazom sa stal Doprastav po tom, ako Národná diaľničná vyradila zo súťaže najlacnejšiu ponuku.

Tendrový úrad teraz o jej námietke rozhodol tak, že ju má štát vrátiť do súťaže a ponuky vyhodnotiť ešte raz.



Skanska potvrdila, že takéto rozhodnutie z Úradu pre verejné obstarávanie dostala. V Doprastave dúfajú, že Národná diaľničná si aj tak za víťaza vyberie ich konzorcium.

„Ako dotknutá strana si myslíme, že máme pravdu,“ povedal Dušan Mráz, spolumajiteľ Doprastavu.

Skanska podľa diaľničiarov zle naprojektovala únikové východy z tunela. Sú príliš ďaleko od seba, vysvetľuje dôvod vylúčenia.

Úrad však v rozhodnutí píše, že štátna firma nemá pravdu.

Ministerstvo dopravy plán výstavby nemení. „Veríme, že na všetkých dnes rozsúťažených úsekoch sa nám podarí poklepať základný kameň ešte tento rok,“ povedal jeho hovorca Martin Kóňa.

Lacný a dlho plánovaný

Obálky s ponukami v tendri o stavbu tunela Višňové sa otvárali vlani v júni. Keď sa súťaž vypisovala, štát čakal, že ju úsek s tunelom vyjde aj na takmer 900 miliónov eur.

Prvá vláda Roberta Fica ho zabalila do takzvaného projektu PPP aj s ďalšími kilometrami diaľnic, ktorých stavba a 30-­ročná prevádzka a údržba vychádzali takmer na deväť miliárd eur.

Vláda Ivety Radičovej projekt zrušila a vyhlásila novú súťaž o Višňové.


Ďalšie veľké tendre môže štát uzavrieť

Nezávislý úrad rozhoduje o súťažiach v termínoch, ako si minister dopravy predstavoval.

BRATISLAVA. Keď sa pred niekoľkými mesiacmi minister dopravy Ján Počiatek (Smer) zapojil do diskusie ako oživiť ekonomiku, vymenoval päť úsekov diaľnic a rýchlociest, ktorých stavba by mala na trh priniesť 1,2 miliardy eur. Na ich stavbu vyhlásil naraz päť tendrov.

Nie všetci záujemcovia o zákazky však podľa Národnej diaľničnej spoločnosti splnili podmienky, ktoré u potenciálneho víťaza hľadala. Neúspešní uchádzači sa obrátili na Úrad pre verejné obstarávanie.

Päť súťaží sa na niekoľko mesiacov zablokovalo, lebo sa čakalo na rozhodnutie, či diaľničiari postupovali správne. Počiatek dúfal, že sa doriešia v októbri.

Štyri zo zablokovaných súťaží už úrad rozsúdil a čaká sa, že diaľničiari budú otvárať cenové ponuky stavbárov a vyberať víťazov.

Úradu pre verejné obstarávanie zostáva z piatich úsekov, na ktoré sa vyhlasoval tender za Počiatka, vyriešiť len úsek medzi Zvolenom a Pstrušou.

Nedávno odblokoval aj tender o úsek Hubová – Ivachnová, ktorý vyhlásil Ján Figeľ (KDH).

Nebudú sa odvolávať

Tento týždeň úrad rozhodol, že diaľničná spoločnosť urobila dobre, keď zo súťaže o stavbu úsekov Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka na D1 a obchvatu Žiliny na D3 vyradila konzorcium talianskej firmy INC S.p.A a slovenského Hantu.

Stanovisko vyradených firiem sa zatiaľ nepodarilo získať.

Neoficiálne sa hovorí, že sa proti rozhodnutiu úradu nebudú brániť. Išlo vraj o administratívne chyby a firmy sa údajne stotožnili s tým, že ich urobili. Tiež vraj nedodržali niektoré lehoty pri podávaní námietok.

Remeta ustúpil sám

Úrad už nerieši ani tendre na výstavbu úsekov medzi Ruskovcami a Pravoticami a Pstrušou a Kriváňom na plánovanej ceste R2.

S najväčšou pravdepodobnosťou sa uvoľnili preto, že námietky stiahla stavebná firma Dúha z portfólia podnikateľa Miroslava Remetu.

Je známy aj tým, že chcel kúpiť Novácke chemické závody. Jeho firma namietala všetkých päť tendrov, no všetky námietky napokon stiahla.

piatok 1. 11. 2013 17:00 | Daniela Krajanová

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/6991208/najdl ... z2jTHny0MZ
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.