Doprastav mieri k ďalšej zákazke na diaľnicu

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Doprastav mieri k ďalšej zákazke na diaľnicu

Odoslaťod Andrej » 22. Nov 2013 08:12

Doprastav mieri k ďalšej zákazke na diaľnicu
Veľa tendrov vyhlásených naraz zdvihlo ceny za výstavbu diaľnic.

BRATISLAVA. Namiesto 1,2 miliardy eur, ktoré plánoval na trh naliať minister dopravy Ján Počiatek cez päť diaľničných tendrov, sa k stavbárom dostane najviac necelá miliarda.

Už po ponukách v troch tendroch je oproti odhadom istá úspora približne 200 miliónov eur.

Na jeden je už dávnejšie podpísaná zmluva a v dvoch súťažiach vo štvrtok otvárali obálky s cenovými ponukami.

Ide o úseky pri Žiline, z ktorých viac bude stáť úsek D1 medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou.

Najlacnejšie ho núka postaviť konzorcium Doprastav, Váhostav, Strabag a Metrostav – za 427 miliónov eur. Proti nemu stálo iba konzorcium Alpine a Texo Partner s cenou o 36 miliónov eur nižšou.
Bohatšia účasť stavbárov bola v Národnej diaľničnej spoločnosti, keď sa otvárali ponuky na stavbu obchvatu krajského mesta: Žilina Strážov – Žilina Brodno.

Najlacnejšiu spomedzi štyroch ponúk skrývala tá od Skansky, ktorá chce D3 stavať za 190 miliónov eur.


Ťažší úsek?
5 tendrov
Pre rast
D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka, najnižšia ponuka: 427 mil. eur, štát čakal až 488 mil. eur.
D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno, najnižšia ponuka: 190 mil. eur, štát čakal až 284 mil. eur.
Pstruša – Kriváň, zákazku získalo konzorcium Strabag, Doprastav, Váhostav za 180 mil. eur, štát čakal 227 mil. eur.
Ešte sa tendruje R2 Zvolen východ – Pstruša a Ruskovce – Pravotice, štát čaká náklady dokopy asi 242 mil. eur.
Prezident Doprastavu Dušan Mráz pripomenul, že v oboch súťažiach niektorých uchádzačov vylúčili už pri štarte.

Navyše úsek medzi Hričovským Podhradím a Lietavskou Lúčkou je náročná stavba. „Nie každý si môže dovoliť sa o to uchádzať,“ povedal Mráz.

Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák hovorí, že na oboch úsekoch je zhruba rovnako mostov a tunelov.

Na tom, ktorý núka najlacnejšie stavať konzorcium okolo Doprastavu, je však tunel Ovčiarsko s veľmi ťažkou geológiou, dodal Čermák.

Skanska zdražela
Martin Bakoš, šéf dozorovacej firmy Amberg Engineering si myslí, že napríklad Skanska sa neprihlásila do súťaže o D1, ale iba o D3 preto, že je to jej priorita.

Pripomenul, že Skanska už v minulosti súťaž o obchvat Žiliny vyhrala. Zablokovala sa však na Úrade pre verejné obstarávanie a skončila na súde.

V novej súťaži je Skanska drahšia o 30 miliónov eur.

Čermák tvrdí, že ceny podliezajú odhady štátu menej ako v minulosti a sú celkovo vyššie, lebo sa v poslednom čase vysúťažilo viacero cestných zákaziek.

Pomohol tomu aj štát, ktorý naraz vyhlásil päť tendrov.


štvrtok 21. 11. 2013 20:41 | Daniela Krajanová

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/7014161/dopra ... z2lM8pDm2L
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 16:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.