Stránka 1 z 1

Diaľnica pri Žiline má byť prekvapivo len v polprofile

OdoslaťOdoslané: 04. Dec 2013 20:06
od Andrej
Diaľnica pri Žiline má byť prekvapivo len v polprofile

Eva Žgravčáková, Pravda | 04.12.2013 19:30

Poradcovia bruselských komisárov nesúhlasia s vidinou slovenského ministra dopravy Jána Počiatka postaviť žilinský obchvat formou plnej diaľnice. Podľa nich by totiž v danom úseku postačoval polprofil.
Vytlač článok
Vytlačiť
diaľnica, stavba, D1, pri Martine
Poradcovia Európskej komisie navrhujú pre severnú diaľnicu D3 len polovičný profil.
Autor: Ivan Majerský, Pravda

Verejná súťaž na stavbu diaľnice D3 Žilina, Strážov – Žilina, Brodno je však takmer na konci – otvorené sú obálky s cenovými ponukami a čaká sa na súhlas diaľničiarov s najlacnejšou z nich. Štát teraz musí presvedčiť Brusel o potrebe štvorprúdovky.

"Žiadosť o potvrdenie pomoci pre Európsku komisiu je v štádiu prípravy a je priebežne konzultovaná s technickým poradcom Európskej komisie JASPERS. Žiadosť bude na návrh JASPERS obsahovať aj posúdenie variantov výstavby, teda polprofil alebo plný profil,“ potvrdzuje Martin Kóňa, hovorca ministerstva dopravy. Najlacnejšie vie štvorkilometrový obchvat s tunelom postaviť Skanska. Do verejnej súťaže prišla s ponukou vo výške 190 miliónov eur. Za Skanskou skončila Eurovia a tretie v poradí je konzorcium firiem Doprastav, Váhostav a Strabag.

Severozápadný diaľničný obchvat by mal byť poväčšine mostom ponad Hričovskú priehradu a súčasťou stavby bude aj dvojkilometrový tunel Považský Chlmec. Poradcom z JASPERS však prekážajú nízke počty áut prechádzajúce úsekom a podľa nich postačuje na isté obdobie polovičná diaľnica.

"Je potrebné zanalyzovať efektivitu výstavby, pretože je ekonomicky výhodnejšie pri tomto úseku stavať plný profil, keďže jeho súčasťou je tunel. Určite je výhodnejšie stavať dve rúry naraz, potrebné je vybudovať únikovú šachtu. Cesta by sa takisto mala v budúcnosti napojiť na dvojpruh v jednom smere. Zlepší sa aj doprava v Žiline, odľahčí sa. Z hľadiska bezpečnosti je lepšie napájať sa na plný profil,“ menuje výhody plnohodnotnej diaľnice Ľubomír Palčák z Výskumného ústavu dopravného.

Ondrej Matej (SDKÚ) z Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo však vraví, že dnes je síce intenzita áut menšia, no v zime je úsek ťažko zjazdný. "Keď tam bude postavená D3, intenzita narastie. Podľa mňa narastie až na dvojnásobok, pretože kamióny idú do Čiech buď smerom na Brno, alebo idú cez Makov či sa napoja na infraštruktúru v Olomouci,“ dodáva Matej. Naklonenie JASPERS k žilinskému polprofilu vníma Matej ako novinku.

"S týmto úsekom sa dlho počíta ako s plnohodnotnou diaľnicou. Ak JASPERS nepresvedčia na ministerstve o plnom profile, súťaž sa musí vypísať nanovo, urobiť nový projekt a vybrať firmu spomedzi nových uchádzačov. Stavba by sa oddialila o rok, možno dva. Ešte by som pochopil, keby sa uvažovalo o rýchlostnej ceste namiesto diaľnice. Nechce sa mi veriť, že k tejto diskusii vôbec prichádza,“ hovorí Matej. Podľa neho totiž o tom, či sa postaví na danom úseku diaľnica, polprofil alebo rýchlostná cesta sa debatuje pri tvorbe dlhodobého plánu výstavby a prítomní sú aj ľudia z JASPERS. Kóňa však poznamenal, že zmluva by napriek tomu mala byť podpísaná v decembri.

JASPERS je vlastne partnerstvo medzi Európskou komisiou, Európskou investičnou bankou, Európskou bankou pre rekonštrukciu a rozvoj a bankou Kreditanstalt für Wiederaufbau. Európskym štátom pomáhajú experti z JASPERS pri príprave projektov financovaných z eurofondov a tie, ktoré sú nimi odobrené, schváli Brusel rýchlejšie než ostatné.

"Celkovo má s D3 Brusel problém a rezortu dopravy dlho trvalo, kým presvedčili komisiu o kysuckej diaľnici. Z podnikateľského alebo dopravného hľadiska je však potrebná a treba o nej uvažovať ako o plnohodnotnej diaľnici zo Žiliny až na poľskú stranu. Musíme ich presvedčiť,“ dodáva Palčák. Diaľničiari pritom už raz museli verejnú súťaž na túto stavbu zrušiť, pretože podľa tendrového úradu zle vypísali súťažné podklady. Aj vtedy prišla s najnižšou ponukou Skanska.

Obchvat Žiliny je prvým úsekom na diaľnici D3, ktorá sa ťahá až k poľským hraniciam. Nedávno sa začala výstavba na úseku od Svrčinovca po Skalité, ktorý je taktiež len polprofil. Stavbu má pod palcom Doprastav, Váhostav, Strabag a Metrostav. Diaľnice okolo Čadce a Kysuckého Nového Mesta prídu na rad v rokoch 2014 a 2015. Za Žilinou sa však spúšťa výstavba D1. Diaľnicu od Hričovského Podhradia po Lietavskú Lúčku postavia znova Doprastav s Váhostavom, Strabagom a Metrostavom a tunel Višňové zrejme Skanska so Strabagom.

http://spravy.pravda.sk/ekonomika/clano ... olprofile/