Diaľničná tragikomédia pokračuje

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Diaľničná tragikomédia pokračuje

Odoslaťod Ister » 07. Dec 2013 11:46

Alebo diaľnice od Doprastavu, alebo žiadne

Tragikomédia je slabé slovo na označenie toho, čo nám tu posledný rok režíruje Národná diaľničná spoločnosť (NDS) v súvislosti s prebiehajúcimi tendrami na výstavbu diaľnic. Dej sa dá zhrnúť jednou vetou: alebo diaľnice postaví Doprastav, alebo nikto.

Sumarizujme: prvá Ficova vláda priklepla Doprastavu predražený PPP projekt na výstavbu D1 z Martina do Prešova. Projekt padol a následná Figeľova éra lacných diaľnic dostala Doprastav na kolená. Ani v jednej súťaži z tohto obdobia nedokázal Doprastav ponúknuť najnižšiu cenu. Napriek tomu azda každú súťaž, v ktorej bol, sabotoval námietkami. Úsek D1 Fričovce – Svinia stavia iba preto, že najnižšiu ponuku NDS zo súťaže vylúčila. Médiá písali o agónii bývalého stavbárskeho gigantu, o prepúšťaní (toľkokrát, až je divné, že tam ešte niekto zostal), udiali sa podivné vlastnícke zmeny, no banky zablokovali účty… Až prišla súčasná vláda a z krachujúceho molocha je tendrový premiant.

Prvý z úsekov vyhodnocovaný za Počiatkovho vedenia – polprofil D3 k poľskej hranici, vyhralo konzorcium vedené Doprastavom za cenu, za akú sú ponuky na postavenie plného profilu úseku D1 s najdlhším tunelom Višňové. Môžu sa vyhovárať na náročnosť úseku ako dlho chcú, reálna súťaž konkurenčných ponúk tam nebola a cena tomu zodpovedá.

Zrejme preto, aby sa zabránilo opakovaniu figeľovského scenára, NDS zmenila postup obstarávania z verejnej súťaže na užšiu súťaž. Ukazuje sa, že to (aspoň pre Doprastav) stálo za to. Konkurentov aj s ich námietkami sa podarilo eliminovať už v predkole. Súťaž na obchvat Detvy (R2) vyhralo konzorcium s Doprastavom za dvojnásobnú cenu za kilometer, za akú stavia Váhostav náročnejší obchvat Martina (D1). O najlukratívnejší z úsekov – D1 Hričovské Podhradie – Lietavská Lúčka súťažili iba dvaja uchádzači: konzorcium vedené Doprastavom a konzorcium firiem Alpine, Texo Partner, Tubau a Doprastav Export…. Dobre vidíte, ponuky boli dve, cez sito predkola ako konkurenciu víťaznému Doprastavu NDSka pustila Doprastav Export so skrachovaným Alpine. Potrebuje to ďalší komentár?

Úsek D3 Strážov – Brodno sa už raz tendroval ešte za prvej Ficovej vlády. Najnižšiu ponuku (okolo 160 miliónov EUR) firmy Skanska vylúčila NDS. Bol z toho až súd a súťaž bola zrušená. Od jari sa o ten istý úsek súťaží znova. Najnižšiu cenu (už 190 miliónov EUR) ponúkla opäť Skanska. Až tretí je Doprastav s cenou 259 mil. EUR. V čase písania tohto článku ešte nie je známy výsledok súťaže. Istý denník prináša informáciu o tom, že sa údajne Európskej komisii nepozdáva stavať daný úsek v plnom profile, vraj stačí polprofil. To znie veľmi podivne, kedže hovoríme o úseku hlavného severo-južného koridoru E75, súčasti VI. paneurópskeho koridoru a jediného hlavého koridoru TEN-T na našom území. Naznačuje sa možné opakovanie súťaže…

Príbeh tendra na výstavbu D1 Lietavská Lúčka – Dubná skala s tunelom Višňové raz historikom poslúži na pochopenie toho, ako to v našom štáte fungovalo. Dva roky sa vlečúci ešte Figeľov tender pôvodne vyhrala Skanska s najnižšou cenou. Namietal druhý Doprastav, na Úrade pre verejné obstarávanie (ÚVO) s podivnou argumentáciou po pár mesiacoch uspel. NDS vyhodnocovala znova, najlacnejšiu Skansku vylúčila a vybrala Doprastav. Skanska namietala vykonštruovaný dôvod vylúčenia (o únikových cestách z tunela) – a po ďalších mesiacoch UVO jej námietke vyhovel a prikázal súťaž vyhodnotiť nanovo. Aktuálne správy hovoria, že NDS znova Skansku vylúčila, zrejme pre rovnako malicherný dôvod, ako prvýkrát. Z vyšších miest asi zaznelo, že Skanska to stavať nemôže, nech by aj bagre padali, eurofondy prepadli a tender sa vliekol ešte desať rokov. Zvlášť, ak susedný úsek ide stavať Doprastav.

V prebiehajúcich súťažiach na diaľnice nie je reálna konkurencia, ale len trápna paródia na súťaž. Stavia sa podstatne drahšie, ako by sa mohlo, čím sa asi riešia sa potreby tých, ktorým sú potreby vodičov či rozvoj regiónov iba zásterkou. Napriek tomu sa podstatná časť verejnosti čuduje úspechu župana, ktorý chce predražené stavby a bagre nahradiť lopatami a krompáčmi a otvorene hovorí o zlodejinách a rozkrádaní.

Len tak ďalej, páni, pletiete na seba protestný kotlebovský bič. Tieto vaše „tendre“ raz nájdu svoju odozvu, snáď už v najbližších voľbách. Otázka je len, kto sa na vlne zhnusenia a protestu vyvezie k moci.

Kód: Vybrať všetko
http://blog.etrend.sk/pavol-cizmarik/2013/12/06/dialnicna-tragikomedia-pokracuje/
Ister
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 287
Obrázky: 13
Založený: 10. Feb 2008 11:32

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.