Špinavé vlaky a stanice sa stanú minulosťou

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Špinavé vlaky a stanice sa stanú minulosťou

Odoslaťod black1 » 09. Dec 2013 11:56

Špinavé vlaky a stanice sa stanú minulosťou

Bratislava (9. decembra 2013) – Stop špinavým vlakom aj staniciam. Taký je zámer ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja, ktoré od nového roku začne s postupným zavádzaním štandardov vlakovej dopravy. Cestujúci sa tak môžu tešiť na zlepšenie úrovne cestovania.

„Štandardy, ktoré od nového roka začneme postupne zavádzať na celom Slovensku, zvýšia nielen úroveň cestovania vo vlakoch, ale zlepšia aj situáciu na železničných staniciach,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Ján Počiatek. Ako dodal, cieľom týchto krokov je, aby boli ľudia využívajúci vlakovú dopravu čo najspokojnejší. „Vlaková doprava nie je len o tom, aby sa cestujúci odviezli z jedného miesta do druhého. Ale aj o tom, aby ich cesta bola príjemným zážitkom a mali motiváciu využívať vlaky čo možno najviac,“ dodal J. Počiatek.
Ministerstvo stanovilo 57 staníc, na ktorých sa budú štandardy zavádzať prioritne. Zlepšia sa nielen služby pre cestujúcich, ale aj úroveň samotných staníc. Napríklad priestory staníc musia byť osvetlené najmenej 30 minút pred príchodom vlaku a najmenej 15 minút po jeho odchode. Stanice so zavedenou pitnou alebo úžitkovou vodou musia mať pre cestujúcich dostupné splachovacie toalety. Starať sa bude treba aj o exteriér staníc, prevádzkovateľ bude musieť odstraňovať škvrny, hrdzu či grafiti. Súčasťou zmien bude aj rozdelenie nástupíšť na sektory A, B a C, čo umožní cestujúcim rýchlejšie nájsť „ten svoj“ vozeň.

O pohodlie cestujúcich sa chce ministerstvo zavedením štandardov postarať aj vo vlakoch. Kontrolovať bude dodržiavanie povinnosti prepravcov zabezpečiť, aby teplota v interiéri vozňov neklesla nikdy pod +18°C. Od začiatku roka k tomu pribudne povinnosť pre železničných dopravcov zabezpečiť, že v prípade letných horúčav s teplotou viac ako 30 stupňov budú mať cestujúci vo vlakoch vybavených klimatizáciou garantovanú teplotu o päť stupňov nižšiu ako vonku. Od začiatku roka tiež budú povinné funkčné zástrčky vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych vlakov R.
Už od začiatku roku budú musieť železniční dopravcovia dbať na to, aby sa z toaliet vo vlakoch nešíril nepríjemný zápach. Najneskôr do jedného roka budú musieť zabezpečiť, aby v každom vozni osobného vlaku fungovala minimálne jedna toaleta počas celej cesty vlaku. Tá musí byť nielen vybavená umývadlom s vodou, ale aj ostatnými hygienickými potrebami ako mydlo, toaletný papier a utierky.
Potešia sa aj cyklisti. Od nového roka musí byť na každých 50 sedadiel regionálneho osobného vlaku a na každých 100 sedadiel diaľkového osobného vlaku vytvorená možnosť prepraviť bicykel. Štandardy pamätajú aj na internetové pripojenie vo vlakoch. Už od roku 2015 bude dostupné bezplatné wifi vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava – Žilina – Košice.

Prehľad vybraných štandardov vo vlakoch:
- Teplota v interiéri vlakov osobnej dopravy nesmie nikdy klesnúť pod +18°C. Od 1. 1. 2014 pribudne povinnosť zabezpečiť, aby teplota vo vozňoch vybavených klimatizáciou bola o 5˚C nižšia ako teplota vonkajšieho prostredia, a to v prípade, že vonkajšia teplota v letnom období prekročí 30 °C.
- Od 1. 1. 2014 budú povinné funkčné elektrické zásuvky s napätím 220 V na pripojenie zariadení s nízkym odberom elektrickej energie aspoň vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych vlakov R.
- Od 1. 1. 2014 musí byť zabezpečená plná funkčnosť polohovateľných sedadiel, ako aj ďalších polohovateľných zariadení.
- Od 1. 1. 2014 môžu byť viditeľné opravy poťahov vykonané nanajvýš na 5 % sedadla/operadla a musia byť vykonané odborne.
- Od 1. 1. 2014 musia mať všetky sedadlá vozňov 1. triedy s textilným poťahom opierok hlavy čisté návleky pred odchodom vlaku. V staniciach s technicko-hospodárskou údržbou (THÚ) sa návleky na opierky hlavy vymenia v prípade zistenia ich znečistenia. V prípade ostatných vozňov (2. trieda) nesmú byť textilné opierky hlavy znečistené.
- Od 1. 1. 2014 musia byť interiérové sklené steny celistvé, bez známok poškodenia, ktoré by mohlo ohroziť cestujúcu verejnosť.
- Od 1. 1. 2014 nebudú prípustné rušiace vizuálne (blikanie, silná resp. slabá intenzita bez možnosti regulácie) a zvukové prejavy žiarivkového osvetlenia vo vozňoch radených z domovskej stanice alebo uzla THÚ.
- Od 1. 1. 2014 musí byť počas osvetľovacieho obdobia v každom vozni schopných neobmedzene svietiť najmenej 80 % svietidiel, zariadenia pre tlmenie osvetlenia cestujúcimi musia byť funkčné vo všetkých prípadoch.
- Od 1. 1. 2014 musí byť zariadenie pre informovanie cestujúcich funkčné v primeranej hlasitosti a viditeľnosti, bez výpadkov a rušivých pazvukov.
- Od 1. 1. 2014 nesmie byť vo vozňoch cítiť žiadny nepríjemný zápach z WC.
- Od 1. 1. 2015 počet funkčných toaliet v žiadnom vlaku osobnej dopravy, prevádzkovanom v rámci Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme, nesmie klesnúť pod 1 toaletu na jedno koľajové vozidlo určené na prepravu cestujúcich, respektíve pod 1 toaletu na motorovú alebo elektrickú jednotku. V motorových a elektrických jednotkách, vybavených konštrukčne len 1 toaletou možno tolerovať nefunkčnosť tejto toalety v prípade, že táto nefunkčnosť bola zapríčinená nesprávnym použitím toalety zo strany cestujúcich. Pri výjazde súpravy vlaku z pracoviska technicko-hygienickej údržby musia byť plne funkčné všetky toalety. Za funkčnú sa nepovažuje toaleta, ktorej zariadenie má viditeľné chyby vzhľadu a funkčnosti alebo ktorej chýbajú časti, ani tá, ktorá je viditeľne znečistená alebo ktorá nie je doplnená vodou a hygienickými potrebami (mydlo, utierky, toaletný papier).
- Od 1. 1. 2014 musí byť v každom vlaku regionálnej osobnej dopravy možnosť prepraviť 1 bicykel na každých začatých 50 sedadiel, v každom vlaku diaľkovej osobnej dopravy musí byť možnosť prepraviť 1 bicykel na každých začatých 100 sedadiel. Od 1. 1. 2016 musí byť v každom vlaku diaľkovej osobnej dopravy možnosť prepraviť 1 bicykel na každých začatých 80 sedadiel a od 1. 1. 2018 musí byť v každom vlaku regionálnej osobnej dopravy možnosť prepraviť 1 bicykel na každých začatých 40 sedadiel. Od 1. 1. 2020 musí byť v každom vlaku diaľkovej osobnej dopravy možnosť prepraviť 1 bicykel na každých začatých 40 sedadiel.
- Od 1. 1. 2015 musí byť interiér bez počmárania alebo dorezania z domovskej stanice a uzla THÚ.
- Od 1. 1. 2015 nebudú prípustné grafiti na vozňoch vlakov 6xx a takýto vozeň nesmie byť v domovskej stanici zaradený do vlaku prevádzkovaného v zmysle Zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Rovnaká povinnosť bude platiť od 1. 1. 2018 na ostatných vnútroštátnych vlakoch R a od 1. 1. 2020 na všetkých vlakoch prevádzkovaných v zmysle Zmluvy.
- Najskôr od roku 2015 bude bezplatné wifi pripojenie na internet v pravidelnom radení vlaku aspoň vo vozňoch 1. triedy vnútroštátnych rýchlikov na trati Bratislava – Žilina – Košice (vlaky R 6xx).
- Najskôr od roku 2017 bude bezplatné wifi pripojenie na internet v pravidelnom radení vlaku aspoň vo vozňoch 1. triedy všetkých vnútroštátnych vlakov R.

Prehľad 57 miest, na ktorých sa budú prioritne zavádzať štandardy pre vlakové stanice...

(viac info v linku dole)

http://www.telecom.gov.sk/index/index.php?ids=36301&prm2=151444
Obrázok používateľa
black1
pokročilý diskutujúci
 
Príspevky: 274
Obrázky: 1
Založený: 30. Okt 2013 11:08
Bydlisko: Podhájska

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.