Staré betónové cesty dožívajú

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Staré betónové cesty dožívajú

Odoslaťod ANDi » 11. Dec 2013 15:07

Defekty na pneumatikách, poškodené disky, zničené nápravy, čapy, tlmiče. Turčianska betónová cesta je v dezolátnom stave, čo malo za následok nejednu dopravnú kolíziu.

Už roky sa hovorí o potrebnej rekonštrukcii, sľubujú ju politici, no komplexná obnova sa nezačala. Cesta sa len pláta po kúskoch, opraví sa nevyhnutné a stav je z roka na rok horší. Za horizontom životnosti sú aj ďalšie staré betónové cesty na Slovensku.

Cesta pre stíhačky a tanky

Turčianska cesta od Príboviec po Turčianske Teplice je v katastrofálnom stave, na tom sa zhoduje správca cesty aj vodiči. No tí, čo po nej jazdia, sú už z ustavičných prísľubov o plánovanej oprave znechutení. „Ak ide pred vami kamión, stane sa, že nadvihne uvoľnený panel a hneď máte po diskoch. Cestu roky len latájú a sľubujú, že to budú opravovať. Sú v nej diery ako hrom, je to nebezpečné, keď je hmla a nevidíte, do čoho vhupnete,“ hovorí Karol Požeský ml. z autoservisu v Turčianskych Tepliciach, kde neraz opravovali vozidlá s následkami jazdy po zničenej ceste. Cestu vodiči prezývajú panelka či betónka. Začali ju budovať pred 50 rokmi z betónových panelov a mala slúžiť ako provizórna pristávacia plocha pre stíhačky a ako cesta pre tanky v prípade ozbrojeného konfliktu.

Cesta prvej triedy medzi Príbovcami a Turčianskymi Teplicami je v havarijnom stave. Takto ju hodnotí jej správca Slovenská správa ciest. „Kryt existujúcej vozovky je z betónu v zlom, degradujúcom stave. Betónovú cestu I/65 v úseku dlhom 15,5 km nemožno definovať inak ako havarijný stav. Stav cesty sa každým rokom rapídne zhoršuje,“ priblížila technický popis hovorkyňa Slovenskej správy ciest Zuzana Hromcová.

Rekonštrukciu potrebujú aj mosty a odvodnenie vozovky, ktoré je miestami nefunkčné, čo sa prejavuje presakovaním vody popod panely. Celková oprava by mala orientačne stáť vyše 16 miliónov eur. Kedy sa začne? V septembri ministerstvo dopravy súhlasilo s návrhom súťažných podmienok pre vyhlásenie verejného obstarávania na spracovanie projektu rekonštrukcie a odstránenia havarijného stavu. „Po vydaní súhlasu Generálneho riaditeľstva SSC Bratislava, začne Investičná výstavba a správa ciest Žilina s verejným obstarávaním projektovej dokumentácie stavby,“ informovala hovorkyňa.

Opravy starých betónok zatiaľ len v príprave

„Na Slovensku sa cementobetónové vozovky začali stavať už v roku 1927. Do konca roku 1948 sa ich postavilo celkovo viac ako 265 km. Stavali sa aj v ďalšom období, avšak v porovnaní s asfaltovými vozovkami v menšej miere. V roku 1975 boli cementobetónové vozovky asi na 2,5 % z celkovej dĺžky cestnej siete na Slovensku a ich výmera sa postupne zmenšovala,“ hovorí Pavol Kajánek zo žilinského Výskumného ústavu dopravného.

Rekonštrukciu by potrebovala aj cesta I/50 pri Trenčíne medzi Chocholnou a Mníchovou Lehotou. Správca navrhuje opraviť vyše 7-kilometrový úsek. „Ide o cestu I. triedy s vozovkou z cementobetónového značne poškodeného krytu, na ktorú bol nanesený asfaltový mikrokoberec hrúbky maximálne dva centimetre,“ uviedla Zuzana Hromcová zo Slovenskej správy ciest. Podobne ako pri turčianskej panelke najskôr bude verejné obstarávanie na spracovateľa projektovej dokumentácie a následne príprava stavby.

Trasenie, hlučnosť, trhliny a diery – na toto sa sťažujú aj vodiči jazdiaci po cestách I/62 a I/75 medzi Sencom a Sládkovičovom, ako i Sládkovičovom a Galantou. Správca chce rekonštrukciu rozdeliť na tri úseky, opäť je v štádiu prípravy projektovej dokumentácie stavby. „Spôsob rekonštrukcie určí spracovateľ dokumentácie. Financovanie stavby by malo byť hradené z fondov Európskej únie. Termín realizácie po zaradení stavby do plánu,“ informovala Hromcová.

Nové cementobetónové kryty odolnejšie

Staré betónky na cestách prvých až tretích tried sú v mnohých prípadoch za horizontom svojej životnosti a podľa Pavla Kajánka z Výskumného ústavu dopravného vyžadujú hĺbkovú alebo komplexnú obnovu. „Výskumný ústav dopravný spracoval pre potreby ministerstva dopravy v minulosti úlohu, kde definoval základné spôsoby obnovy a rekonštrukcie cementobetónových vozoviek. V rámci tejto úlohy boli navrhnuté viaceré aplikovateľné spôsoby obnovy a rekonštrukcie,“ uviedol Kajánek. Poukázal tiež na spôsoby obnovy, ktoré sa používajú v susednom Česku a v zahraničí: „Ide o používanie „rýchlych betónov“ (rýchlotuhnúcich betónov), čo umožňuje obnoviť premávku už po 36 hodinách, respektíve troch dňoch. Cementobetónové dosky sa vybúrajú a vybetónujú sa nové z betónu, ktorý má rýchly nárast pevnosti. Vymeniť sa môžu jednotlivé dosky alebo skupina. Problémom je však cena týchto technológií."

Cementobetónové povrchy sa na Slovensku aj v zahraničí stále využívajú, no vďaka novým technológiám by mali byť oveľa odolnejšie. Ich výhodu vidia odborníci najmä na diaľniciach a cestných tuneloch pre ich vysokú odolnosť proti horľavosti. „Nové cementobetónové kryty na diaľniciach sú odolné voči vytváraniu tzv. trvalých deformácií krytu, a preto sa v súčasnej dobe navrhujú napríklad v Českej republike na úsekoch s predpokladaným vysokým dopravným zaťažením. Tuhosť týchto krytov a ich odolnosť proti trvalým deformáciám sa využíva aj na miestnych cestách, na zastávkach mestskej hromadnej dopravy a na križovatkách, teda tam, kde sa očakáva vysoká miera dlhodobejšieho statického zaťaženia vozoviek,“ opísal výhody Kajánek. Na druhej strane ich nevýhodou je vyššia hlučnosť pri prejazde automobilov, ale napríklad i to, že sú menej odolné voči chemickým rozmrazovacím látkam používaným na posyp v zimnom období.

Betónové cesty na Slovensku (stav v roku 2012)

Diaľnice: 17,325 km
Rýchlostné cesty: 0 km
Cesty I. triedy: 56,574 km
Cesty II. triedy: 20,898 km
Cesty III. triedy: 12,448 km
ZDROJ: VÚD Žilina

Príprava rekonštrukcie betónových vozoviek v správe SSC IVSC Bratislava

V súčasnosti pripravuje projektovú dokumentáciu stavby „Rekonštrukcia betónových vozoviek v Trnavskom regióne (I/62 a I/75)“. Stavba je rozdelená na tri samostatné úseky: 1. na ceste I/62 hranica okresov SC/GA – Sládkovičovo, dĺžka trasy 12, 802 km; 2. na ceste I/75 Sládkovičovo – Galanta; dĺžka trasy 5,954 km a 3. na ceste I/62 Senec – hranica okresov SC/GA; dĺžka trasy 5,344 km
V nadchádzajúcom období bude pripravovať projektovú dokumentáciu stavby „Rekonštrukcia betónovej vozovky I/13 Veľký Meder – Medveďov“; dĺžka trasy 9,542 km

Príprava rekonštrukcie betónových vozoviek v správe SSC IVSC Žilina

Cesta I/50 v úseku Chocholná – Mníchova Lehota; dĺžka trasy 7 5 km. Na stavbu je pripravený návrh súťažných podkladov na výber spracovateľa projektovej dokumentácie, ktorý bol schválený Ministerstvom dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR – sekciou Operačného programu Doprava. Po udelení súhlasu GR SSC prebehne verejné obstarávanie na spracovateľa projektovej dokumentácie a následne príprava stavby.
Rekonštrukcia cesty I/65 Turčianske Teplice – Príbovce, odstránenie havarijného stavu; dĺžka 15,5 km. Na stavbu je pripravený návrh súťažných podkladov pre vyhlásenie verejného obstarávania na spracovanie projektovej dokumentácie. V septembri 2013 Ministerstvo dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR – sekcia Operačného programu Doprava ako Riadiaci orgán pre OPD 2007 – 2013, vydalo kladné stanovisko, v ktorom akceptuje návrh súťažných podmienok k projektu. Po vydaní súhlasu GR SSC Bratislava začne verejné obstarávanie projektovej dokumentácie stavby.
ZDROJ: SSC





autor: Renáta Jaloviarová, Pravda | 10.12.2013 14:00
zdroj: http://spravy.pravda.sk/regiony/clanok/ ... -dozivaju/
Obrázok používateľa
ANDi
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 1142
Založený: 14. Júl 2012 16:12

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 6 hostí.