Korbeľka ožíva, Šútovo však stále vedie

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Korbeľka ožíva, Šútovo však stále vedie

Odoslaťod MiroT9 » 11. Dec 2013 19:20

V Krpeľanoch chcú diaľničiari urobiť orientačný inžiniersko-geologický prieskum pre prípadné spustenie výstavby tunela Korbeľka. Prioritou však naďalej zostáva trasa diaľnice cez Šútovo.

KRPEĽANY. Zástupcovia Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) rokovali na Obecnom úrade v Krpeľanoch o možnosti urobiť v katastri obce orientačný inžiniersko-geologický prieskum.

„Má ukázať, či nebude nič brániť tomu, aby sa mohol stavať tunel Korbeľka,“ hovorí Jaroslav Kráľ, starosta Krpelian.

Obec povolenie na prieskum dala. Podmienila ho však dohodou diaľničiarov s vlastníkmi pozemkov, resp. ich správcom. Na rozhovoroch sa zúčastnili aj hlavný projektant stavby, zástupcovia Lesného družstva Krpeľany a tiež spoločnosti, ktorá by mala prieskum vykonávať.

Na turčianskej strane sa má spraviť sedem kontrolných vrtov do hĺbky 25 až 700 metrov. Ďalšie plánujú robiť z opačnej strany kopca.

„Na stretnutí nám predstavitelia NDS viackrát zdôraznili, že Korbeľka je len záložným riešením. Prioritou pre nich naďalej zostáva povrchová trasa cez Šútovo,“ upozorňuje starosta.

Štát dlhé roky vyvíjal enormné úsilie, aby sa úsek diaľnice D1 Turany – Hubová staval povrchovou trasou cez Šútovo a dva krátke tunely. Veci sa začali meniť až minulý rok, keď sa odtrhol svah v dĺžke 1,5 km pri Kraľovanoch a na jar tohto roka sa zosunul ďalší kopec pri Šútove.

Potom sa stále viac začalo špekulovať o alternatíve cez tunel Korbeľka, s ktorou už desať rokov ekologických aktivistov vyhadzujú von z dverí.

O tom, že tunel popod Veľkú Fatru začína byť naozaj v hre, môže nasvedčovať i vypracovanie analýzy, ktorú si po zosuve v Šútove objednal štát a mala porovnať tri varianty z roku 2002. Výskumný ústav dopravný v Žiline, ktorý spomínanú štúdiu spracoval, sa v nej priklonil k výstavbe trasy Turany – Hubová cez Korbeľku.

Rezort dopravy teraz musí zvážiť, či bude stavať diaľnicu po násilne presadzovanom povrchovom variante a minie ďalšie desiatky miliónov eur na sanáciu zosuvov. Alebo pripustí prehru a vráti sa k pôvodne odporúčanej a ekológmi žiadanej trase cez tunel Korbeľka (5,7 km) popod Veľkú Fatru. K pomerne rýchlemu rozhodnutiu ho tlačí i fakt, že prípadný návrat ku Korbeľke zmení časť už rozostaveného úseku od Dubnej Skaly, ktorý má byť dokončený približne o rok.

Čítajte viac: http://turiec.sme.sk/c/7034823/korbelka ... z2nBi0cAYf
Obrázok používateľa
MiroT9
diskutujúci
 
Príspevky: 155
Obrázky: 2719
Založený: 01. Nov 2009 19:35

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.