Päť tendrov, ktoré vyhlásili naraz, sa uzatvára. Dvihli ceny

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Päť tendrov, ktoré vyhlásili naraz, sa uzatvára. Dvihli ceny

Odoslaťod Andrej » 18. Dec 2013 22:24

Ďalšiu Počiatkovu cestu môže stavať Skanska

Päť tendrov, ktoré vyhlásili naraz, sa uzatvára. Dvihli ceny.

Agentúrny text sme nahradili autorským článkom.

BRATISLAVA. Tesne pred Vianocami, ale predsa. Včera stavbári zabojovali o poslednú z balíka piatich diaľničných zákaziek, ktorú pripravilo ministerstvo dopravy vedené Jánom Počiatkom, aby podporilo ekonomický rast.

Ide o diaľničný úsek medzi Zvolenom a Pstrušou. Podľa údajov z otvárania obálok ho najlacnejšie núka stavať firma Skanska, a to za necelých 74 miliónov eur.

Podliezla tak odhady štátu o vyše 60 miliónov eur. To je jedna z výraznejších zliav, aké sme mohli vidieť, keď štát hľadal víťaza pre spomínaných päť zákaziek, ktoré vyhlasoval v jeden deň.

Celkovo očakával, že ho spolu 44 kilometrov diaľnic a rýchlociest vyjde na 1,2 miliardy eur. Napokon to podľa toho, ako vyzerajú ceny v súťažiach, bude zrejme o 241 miliónov eur menej.

Zvolen - Pstruša

Aké dali ponuky:
Skanska: 73,8 mil. eur
Corsan, Chemkostav: 82,3 mil. eur
Eurovia, Hochtief, Stavby mostov:108,7 mil. eur
Inžinierske stavby: 112,5 mil. eur
Doprastav, Strabag, Váhostav: 114,4 mil. eur
INC, Hant: 116,4 mil. eur
Ava­stav, TSS Grade: 120,7 mil. eur
Max Bögl: ⋌122,2 mil. eur

Vybrali sme prvé najlacnejšie ponuky z 11-tich.

Zmluvy sú dve

Zákazky majú zatiaľ isté najmä Strabag, Váhostav a Doprastav. Sú totiž zazmluvnenými víťazmi dvoch z piatich spomínaných súťaží.

Analytik Inštitútu dopravnej politiky Juraj Čermák si myslí, že aj v posledných troch tendroch, ktoré sú ešte bez zmluvy, sa ako víťazi osvedčia tí, čo predložili najnižšie ponuky. Stavbári vraj už nemajú toľko dôvodov, aby namietali v tendroch. „Minister Počiatek pustil dosť veľa súťaží, firmy už nie sú pod tlakom, že musia zákazku získať za každú cenu,“ vraví.

To sa odzrkadlilo aj na cenách. Napríklad keď sa za vtedajšieho ministra dopravy Jána Figeľa súťažilo o stavbu diaľnice medzi Dubnou Skalou a Turanmi, čakala sa cena vyše 330 miliónov eur. Napokon sa prihlásil Váhostav, že ju postaví za 138 miliónov.

Dnešné ceny sú podľa Čermáka reálne, predtým išli stavbári do straty. Či to tak je naozaj, sa ukáže, keď budú úseky dostavané.

Vtedy sa bude dať hodnotiť kvalita, platobná disciplína stavbárov či podpísané dodatky, hovorí Čermák. Čakal by, že Počiatek teraz zvoľní nákupy, aby trh neprehrial.

Štát hovorí, že tendrovanie pôjde tak rýchlo, ako to len pripravenosť úsekov dovolí. „Nebudeme brzdiť diaľničnú výstavbu tým, že budeme s pripravenými úsekmi čakať na ďalšiu ekonomickú krízu,“ povedal hovorca ministerstva dopravy Martin Kóňa. Do roku 2016 chce štát na diaľnice preinvestovať osem miliárd eur.
Stavba až po projekte

Ani týchto päť úsekov sa nezačne stavať hneď. Najprv musia víťazi spracovať projekt, čo môže trvať aj mesiace.

Predpokladá sa, že prípadní zahraniční víťazi si špecialistov a odborníkov privedú zvonka. Skanska napríklad tvrdí, že ak uspeje, budú sa môcť odborníci prevelení od nás inde vrátiť zase k nám.


streda 18. 12. 2013 16:21 | Daniela Krajanová

Čítajte viac: http://ekonomika.sme.sk/c/7044369/dalsi ... z2nrNsvALE
Andrej
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Obrázky: 608
Založený: 08. Feb 2005 17:57

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 1 hosť.