Éra lacných diaľnic na Slovensku skončila

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Éra lacných diaľnic na Slovensku skončila

Odoslaťod plš » 19. Dec 2013 00:20

Éra lacných diaľnic na Slovensku skončila
Najnižšiu cenu na výstavbu úseku pri Zvolene ponúkla Skanska.

Takmer dva roky stavbári tlačili ceny slovenských diaľnic na hranu. Oproti očakávaniam štátu boli ochotní stavať ich za historické minimá. Teraz je týmto praktikám koniec. Etapa rekordne nízkych cien sa končí. Práve včera sa totiž otvárala obálka s ponukami na posledný z balíka tendrov za miliardu eur ministra Jána Počiatka (Smer-SD). Konkrétne na výstavbu rýchlostnej cesty R2 Zvolen – východ – Pstruša. Najnižšiu cenu,73,8 milióna eur, dala stavebná spoločnosť Skanska a odhady štátu tak podliezla o necelú polovicu. A potvrdila tak nový trend – v minulosti totiž boli priemerné ponuky stavbárov nižšie ako 50 percent z oficiálnych odhadov.
Odborníci: Ceny sa zreálňujú
Firma zistenia HN nekomentovala. Faktom však je, že aj ostatné stavebné spoločnosti v predchádzajúcich súťažiach ponúkali ceny o niečo vyššie ako v minulosti, keď bol na čele rezortu dopravy Ján Figeľ (KDH).
Podľa odborníkov však takáto zmena nemusí byť pre štát nevyhnutne zlá správa. Ceny sa len začínajú zreálňovať – konštatujú zhodne. „V podstate to indikuje to, že ceny boli podstrelené, aby firmy mali stavby,“ povedal analytik Výskumného ústavu dopravného v Žiline Pavol Kajánek.
V minulosti tak stavbári brali aj stavby, z ktorých aktuálne nemajú žiaden zisk. Jedným z dôkazov je Váhostav, ktorý stavia jeden z kľúčových úsekov diaľnice D1 pri Martine. Uspel pritom so sumou takmer o 200 miliónov eur nižšou, ako pôvodne odhadoval štát. Ako pre HN pred časom priznal šéf Váhostavu Ján Kato, táto zákazka ich ťahá do straty.
Za tým, že v posledných mesiacoch sa situácia výrazne mení, stojí podľa konateľa spoločnosti Amberg Engineering Slovakia Martina Bakoša aj štát. Presnejšie fakt, že naraz sa spustilo viacero tendrov. „Je väčšia šanca na výhru za trhové ceny zahrnujúce aj zisk,“ dodal Bakoš.
Viac zamestnancov
Práve nedostatok zákaziek a podliezanie cien nútili stavbárov aj prepúšťať. O prácu tak v posledných rokoch prišli na Slovensku tisíce ľudí. Nové znižovanie stavu pripúšťali tiež Inžinierske stavby Košice. Avšak len v prípade, ak sa im nepodarí získať žiadnu zákazku. V ich prípade, ako aj pri ďalších firmách, sa však táto hrozba už nemusí naplniť. Košickí stavbári totiž dali na výstavbu obchvatu Bánoviec nad Bebravou štátu najnižšiu ponuku. A Národná diaľničná spoločnosť ich ponuku podľa zistení HN už akceptovala. Štátni diaľničiari pritom rovnako akceptovali aj ponuku Skansky na výstavbu vyše štvorkilometrového diaľničného úseku D3 Žilina Strážov – Žilina Brodno. Zákazky dostal i Doprastav a Váhostav.
Takéto zmeny na trhu môžu znamenať, že firmy budú po dlhom čase opätovne ľudí prijímať. „Prvý skromný odhad je na úrovni troch tisíc zamestnancov navyše,“ povedal prezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Zsolt Lukáč.
19.12.2013 00:00

http://hnonline.sk/sites/default/files/images/article/201312/dialnice.jpg

Marek Poracký

http://hn.hnonline.sk/ekonomika-a-firmy ... ila-598503
plš
veterán fóra
 
Príspevky: > 1000
Založený: 04. Sep 2011 22:26
Bydlisko: Košice

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 7 hostí.