Cesty v roku 2014: Ružové diaľničné okuliare

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Cesty v roku 2014: Ružové diaľničné okuliare

Odoslaťod Viktorius » 26. Dec 2013 12:11

Slovensko a svet 2014 | Výstavba ciest by mala v roku 2014 zlomiť všetky rekordy. Takto to vidia projektanti štátneho rozpočtu. Ale treba si sňať ružové okuliare. Na Slovensku sa stalo bežnou praxou, že skutočná výstavba je zhruba polovičná oproti číslam v štátnom rozpočte. TREND pred rokom avizoval najštedrejšie obdobie na výstavbu infraštruktúry. Zároveň upozorňoval na dve veci: 1. Rozpočet sa v tomto smere takmer vždy mýli. 2. Na dosiahnutie cieľov treba zlepšiť verejné obstarávanie, lebo existujúci systém neumožňuje uzatváranie zmlúv, a teda ani čerpanie eurofondov.


Rozpočet na tento rok počítal so zdrojmi rezortu dopravy vo výške 2,3 miliardy eur. V posledných odhadoch už vláda tento plán na aktuálny rok zmiernila na 1,5 miliardy. Hoci sa takýto scenár plní už niekoľko rokov za sebou, predsa len existujú aj dôvody, prečo by sa realita nemala vzďaľovať od rozpočtu tak ako doteraz.

Natiahnuté súťaže


Legislatíva verejného obstarávania sa zmenila a úradníci pracujú na tom, aby aj rozhodovacia prax bola jednoznačnejšia. Prišlo to však príliš neskoro, aby sa to prejavilo už v roku 2013. Gro plánovanej výstavby v tomto roku mali zabezpečiť staršie tendre, ktoré sa riadili ešte starou legislatívou. Ide napríklad o úseky D1 Višňové – Dubná Skala pri Martine a Hubová – Ivachnová pri Ružomberku, ktoré brzdia námietky. Alebo úsek diaľnice D3 na Kysuciach Svrčinovec – Skalité, ktorý Národná diaľničná spoločnosť v lete tohto roka pozastavila pre pochybnosti, či Európska komisia stavbu preplatí. Žiadny z týchto tendrov sa dosiaľ nepodarilo vyhodnotiť.


Štát vylúčil viaceré firmy s nižšími cenami, ale v námietkových konaniach na úrade si nevie svoj postup obhájiť. Aj preto sa vlaňajšia prognóza štedrých diaľničných tendrov nenaplnila. No existuje nádej, že legislatíva naklonená rýchlejším súťažiam sa prejaví už v roku 2014. Podľa podpredsedu vlády pre investície Ľubomíra Vážneho vďaka nej ubudlo protestov zo strany nespokojných firiem. Spôsobila to najmä možnosť obstarávateľa nechať si skontrolovať súťažné podklady. Chyby v podmienkach, ktoré firmy napádajú, sa tak už v úvode súťaže často odstránia. Preto je v ďalších fázach tendra menej obštrukcií.


Nové súťaže


Druhým dôvodom je stupňujúce sa riziko prepadnutia európskych peňazí. Zostávajú posledné dva roky na ich vyčerpanie. Zhruba toľko trvá aj výstavba veľkých diaľničných úsekov. Eurofondy sú teda na okraji priepasti. A spolu s nimi aj stavebné firmy.


Zúfalá situácia stavbárov spolu s rizikom prepadnutia eurofondov vytvára tlak na rýchlejšie uzatváranie zmlúv. Firmy vedia, že ich boj o eurofondy smeruje k tomu, aby ich nedostal nikto. Nikdy predtým v aktuálnom programovacom období nebola táto hrozba väčšia. Firmy budú čoraz náchylnejšie sa s konkurenciou dohodnúť – v lepšom prípade na stiahnutí námietok, v horšom na rozdelení trhu. Štát bude zasa náchylnejší podpisovať zmluvy, aj keď námietkové konania ešte nebudú uzavreté. A keď sa to spojí s politickým záujmom odvrátiť problémy domácich stavebných gigantov Doprastavu a Váhostavu, zvyšuje to šance práve týmto dvom.


Popri menších súťažiach ide aktuálne najmä o päť veľkých, ktoré sa týkajú rýchlostných ciest R2 pri Bánovciach nad Bebravou a pri Zvolene a diaľnic pri Žiline. V súvislosti so staršími zákazkami, ktoré brzdia námietky, prišlo ministerstvo dopravy ešte s jedným riešením. S Európskou komisiou rokuje, aby mohlo tieto veľké projekty financovať čiastočne z tohto a čiastočne z budúceho programovacieho obdobia. Rizikom takzvaného fázovania môže byť, že do budúceho obdobia sa prefázuje príliš veľa a eurofondy v tom aktuálnom období prepadnú.


V súvislosti s modernizáciou železničných tratí na Považí je otáznikov menej. Aktuálne sa pracuje na celom úseku medzi Trenčínom a Púchovom. Na prelome tohto a budúceho roka sa rozhodne, či sa bude stavať ešte jeden – medzi Považskou Teplou a Žilinou. Významnou zmenou od nového roka bude rozšírenie elektronického mýta aj na cesty druhej a tretej triedy. Zatiaľ ich bude systém iba monitorovať a spoplatnia sa nulovou sadzbou. Neskôr môže dôjsť k reálnemu spoplatneniu.


Zdroj: http://www.etrend.sk/trend-archiv/rok-2 ... liare.html

Viktorius
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 894
Založený: 20. Nov 2013 19:09

Naspäť na 2013

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.