Zmluvné podmienky FIDIC - áno alebo nie?

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Zmluvné podmienky FIDIC - áno alebo nie?

Odoslaťod bzzi » 16. Okt 2014 22:50

Zmluvné podmienky FIDIC - áno alebo nie?

http://www.asb.sk/biznis/stavebne-podnikanie/zmluvne-podmienky-fidic-ano-alebo-nie

Najčastejším problémom sa stáva otázka, čo je vlastne zmenou zmluvných podmienok.Verejní obstarávatelia aj odborná verejnosť, zastúpená najmä potenciálnymi zhotoviteľmi a poskytovateľmi služieb, dlho očakávali aplikovanie štandardných zmluvných podmienok, vydaných v roku 1999 Medzinárodnou federáciou konzultačných inžinierov (FIDIC), pri výstavbe, resp. pri technologických zariadeniach a stavebných a inžinierskych dielach projektovaných zhotoviteľom, počas prípravy a realizácie veľkých investícií na Slovensku.

V prípade veľkých inžinierskych stavieb, hlavne železničných a cestných dopravných stavieb, sa v našom prostredí stali najpoužívanejšími:

Zmluvné podmienky na výstavbu (červená kniha), ktoré sa odporúčajú pri stavebných alebo inžinierskych dielach projektovaných objednávateľom alebo jeho predstaviteľom – stavebným dozorom.
Zmluvné podmienky pre technologické zariadenie a projektovanie – realizáciu (žltá kniha), ktoré sa odporúčajú v prípade dodávky elektrotechnických alebo strojnotechnologických zariadení a pri projektovej dokumentácii a realizácii stavebných alebo inžinierskych prác.

Preambula štandardov FIDIC uvádza, že „tieto formy zmluvných podmienok (všeobecné podmienky) sa odporúčajú na všeobecné používanie v prípadoch, keď ide o medzinárodné zákazky. Podľa niektorých právnych poriadkov sa môžu požadovať isté úpravy/zmeny zmluvných podmienok, najmä ak sa tieto musia nutne meniť tak, aby zodpovedali okolnostiam týkajúcim sa konkrétnej zmluvy“ (tzv. osobitné podmienky). Na prvý pohľad to pôsobí prijateľne. Skúsenosť však ukazuje, že prax priniesla prekvapivé množstvo „osobitných podmienok“, ktoré verejníobstarávatelia prispôsobujú nie slovenskému legislatívnemu rámcu a technickým predpisom, ale pravdepodobne sú často výsledkom osobnostného prístupu spracovateľov zmluvných podmienok bez dostatočnej znalosti technického riešenia predmetu zmluvy, teda samotného investičného diela. Dnes už vieme, že i štandardné podmienky sa dajú použiť neštandardne – doplnením „zvláštnych“ osobitných podmienok objednávateľa, ktoré pôvodný zámer všeobecných podmienok zredukujú na minimum, napr. oklieštením právomocí stavebného dozoru. Zo zástupcu obstarávateľových záujmov sa tak stáva administrátor bez výkonnej moci, no s plnou zodpovednosťou za prípadné kvalitatívne nedostatky spôsobené zhotoviteľom diela, pričom nedisponuje žiadnymi legálnymi prostriedkami na zhotoviteľovu motiváciu.

Žlto, ale s hotovým projektom

Aplikovať tzv. žltú knihu FIDIC pri výstavbe diela, pre ktoré už je vydané stavebné povolenie so záväznými podmienkami v prípade jeho ďalšiej projektovej príprave a realizácii, znamená veľké obmedzenia pre zhotoviteľa pri jeho prípadných návrhoch technických riešení alternatívych k návrhom jeho predchodcov, navrhnutých v horizonte niekoľkých rokov pred samotnou realizáciou diela. Realizácia každej stavby (najmä líniovej) je zásahom do existujúcich prírodných podmienok prostredia a v určitých prípadoch môže mať negatívne vplyvy spôsobujúce zhoršenie až porušenie podmienok jeho rovnovážneho stavu. Pre všetky postupy a technológie nevyhnutné na optimalizáciu interakcie stavebnej konštrukcie a konkrétneho prostredia platia príslušné technické predpisy a normatívne odporúčania. Každým rokom sa zvyšuje úroveň poznania, prichádzajú nové technológie a techniky. Je ťažké vysvetliť zhotoviteľovi, a to hlavne takému, ktorý na základe svojich zahraničných skúseností jednojednoznačne chápe pojem „FIDIC – Yellow Book“, že nie je v jeho kompetencii projektovať a realizovať dielo inak, ako to navrhli odborníci, ktorí už na projekte nie sú zainteresovaní. Použitie iných postupov a technológií než navrhnutých v dokumentácii na ponuku je síce zo strany zhotoviteľa prípustné, ale pri stanovených nevyhnutných procesných úkonoch v zmysle osobitných zmluvných podmienok málo pravdepodobné. Stavebný dozor, ktorému všeobecné podmienky FIDIC predurčujú rozhodujúcu úlohu v projekte, sa tu dostáva do pozície síce zúčastneného, ale predsa len iba pozorovateľa. Jeho odbornosť mu pri právomociach limitovaných osobitnými podmienkami spôsobuje len zbytočnú „schizofréniu“. Pri budovaní každého stavebného diela je nevyhnutné podstúpiť väčšie či menšie riziká, definované ako súbeh pravdepodobnosti vzniku nežiaduceho javu pri výstavbe a jeho dôsledkov pre účastníkov výstavby vo finančnom vyjadrení. Dnes však pri hľadaní optimálneho technického riešenia s cieľom eliminovať riziká, urýchliť výstavbu a dosiahnuť primeranú ekonomickú efektívnosť zväzujú účastníkom výstavby ruky aj iné ako technické obmedzenia. Aká je teda odpoveď na otázku, či zmluvné podmienky FIDIC áno alebo nie? Áno, len buďme pozornejší pri príprave osobitných podmienok. Kvalitné právne formulácie nestačia, ak sa stratí zo zreteľa cieľ projektu, teda kvalitne vybudované investičné dielo. Len dobrá znalosť technických podmienok realizácie konkrétneho stavebného diela môže zároveň vygenerovať reálnu cenu prác alebo služieb pri verejnom obstarávaní veľkých investičných projektov a len vďaka nej je možné naplniť vecné a časové projektové zámery.

text Ladislav Michalica
foto Arcadis cz
bzzi
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 549
Obrázky: 30
Založený: 13. Máj 2010 16:35

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 5 hostí.