Prešov trpí dopravnými zápchami, riešenie je v nedohľadne Č

re-print článkov týkajúcich sa problematiky diaľnic a rýchlostných komunikácií

Prešov trpí dopravnými zápchami, riešenie je v nedohľadne Č

Odoslaťod svaco » 30. Okt 2014 12:42

Prešov trpí dopravnými zápchami, riešenie je v nedohľadne

Pondelkové rána sú od začiatku septembra pre Prešovčanov hororové. Cesty sú plné kamiónov, nákladných vozidiel, osobných áut a mestská hromadná doprava spravidla mešká. Stačí jedna dopravná nehoda či pokazený kamión a doprava skolabuje aj na tri hodiny. Študenti meškajú do školy, zamestnaní do práce, nezamestnaní na pracovné pohovory, chorí na objednané vyšetrenia.

PREŠOV. „V škole sú s tým tiež problémy, zapisujú nám neskoré príchody a niekedy aj neospravedlnia prvú hodinu. Spolužiaci z dedín docestujú do školy skôr, ako Prešovčania,“ podelila s s nami o obavy z nepríjemností študentka Zuzana Janigová.

„Hľadám si prácu už tri mesiace a keď som konečne dostala šancu, meškám na pracovný pohovor už viac ako hodinu. Ani neviem či tam mám ísť. Budú si myslieť, že nemám záujem,“ dodala Jana Mihoková.
Čo sa vlastne stalo?

Podľa dopravného projektanta Slavomíra Sopúcha sú ranné zápchy dôsledkom skokového nárastu dopravy, čo sa citeľne prejaví preplnenosťou ciest.

Odborníci zo skúseností vedia, že v septembri sa doprava zvýši zhruba o 30 percent a vtedy začína doprava kolabovať.

V lete je prázdninový režim aj na cestách a vtedy si ľudia problém nevšímajú, lebo premávka je plynulá.

„Problémom je hlavne uprednosťňovanie individuálnej automobilovej dopravy, pokles dopravných výkonov mestskej hromadnej dopravy a chýbajúce podmienky pre rozvoj cyklodopravy aj pešej. Tento problém je v Prešove už roky. Cestná sieť je zastaralá, lebo sa stavala v 60-70-tych rokoch a nemôže pokryť súčasné potreby. Nová sieť, alebo obnova existujúcej napreduje vo veľmi malom rozsahu a do toho ešte vstupuje do mesta tranzitná doprava, ktorá výrazne znižuje priepustnosť cestnej siete. To všetko sú hlavné príčiny toho, čo sa na cestách práve deje,“ popísal reálne dôvody odborník na dopravu Sopúch.

Podľa jeho skúseností z hľadiska sezónnosti sa v najbližších týždňoch hustota dopravy trochu upokojí, ale stúpne znova okolo Vianoc, potom príde zase mierny pokles a problém nanovo prepukne okolo marca budúceho roku.

Intenzity dopravy sa menia aj počas týždňa. Najväčšie sú v pondelok, lebo na cesty vyrážajú kamióny a zásobovacie vozidlá po víkendovej prestávke a v piatok zase preto, lebo sa presúvajú z mesta na vidiek a študenti zo škôl odchádzajú domov.
Prebiehajú tri dopravné stavby

V meste prebieha niekoľko dopravných stavieb. Všetky tri by mali byť ukončené na budúci rok.

Po dokončení kruhového objazdu pri ZVL sa na Košickej rozširuje cesta, ale stavebné práce napredujú slimačím tempom. Premávka je tam teraz zúžená z dvoch do jedného jazdného pruhu v oboch smeroch.

Dokončuje sa Nábrežná komunikácia a začalo sa so stavbou Kuzmányho ulice, ktorá má prepojiť Sekčov s centrom mesta.

Tie však rozhodne nie sú jedinou príčinou. Zápchy sú totiž na každom vjazde aj výjazde z mesta, na hlavných ťahoch aj na priľahlých komunikáciách. Jednoducho, akoby bolo vozidiel odrazu viac.

„Bývam na Sekčove a každý deň vidím čoraz viac kamiónov, ktoré idú v kolónach. Dokonca aj v noci. Podľa mňa to ovplyvnila aj situácia na Ukrajine. Vodiči sa jej vyhýbajú a svoje cesty trasujú cez Poľsko a Maďarsko na Slovensko,“ myslí si Jaroslav Hudák.

Situáciu rozhodne spomaľuje nákladná doprava. Keď na semaforoch zasvieti zelená, prejdú 2-3 kamióny a zase naskočí červená. Za rovnaký čas by prešlo povedzme 6-8 osobných áut.
Riadená doprava sa osvedčila

Situáciu sa radnica pokúšala vyriešiť tak, že požiadala dopravnú políciu o spoluprácu.

V prvý októbrový pondelok dali kompetentní vypnúť svetelnú signalizáciu a križovatky riadili dopravní policajti.

Osvedčilo sa to, doprava bola plynulejšia a preto sa v tom rozhodli pokračovať až do konca mesiaca, ale s tým, že semafory budú opäť zapnuté.

Vodičov varovali, aby si všimli, že v takom prípade má pred svetelnou signalizáciou prednosť pokyn policajta.

Zatiaľ je to jediné riešenie pre zvýšenie priepustnosti vnútromestskej dopravy, ktoré iniciovala radnica. Toto však nie je systémové riešenie.
Čo mohlo mesto urobiť?

Mesto sa celé roky spoliehalo na štát, na dobudovanie diaľnice D1 Prešov, západ- Prešov, juh a R4, teda severný obchvat.

Tieto dopravné stavby sú síce pre nás významné, ale nevyriešia celkom aj tak prehustenú vnútromestskú dopravu.

Keby diaľnica D1 aj severný obchvat už boli, čo ešte niekoľko rokov nebudú, keby do Prešova prišlo potrebných 800 miliónov eur, čo je málo pravdepodobné, väčšina vozidiel by aj tak prechádzala cez mesto.

To za Prešovčanov ani štát, ani Národná diaľničná spoločnosť, ani Slovenská správa ciest nevyriešia. Pritom, prognóza je taká, že počet áut na cestách bude stále stúpať.

Na radnici však dobrých 20 rokov vôbec neuvažovali o akýchkoľvek opatreniach, ani o vízii do budúcnosti.
Seriál o prešovskej doprave

Prečo nemáme takzvanú zelenú vlnu, ktorá by pomohla spriepustniť dopravu?

Prečo sa z roka na rok obmedzuje mestská hromadná doprava namiesto motivácie k tomu, aby ľudia menej používali autá?

Čo by pomohlo spružniť verejnú dopravu?

Uvažuje radnica ako by mohla zlepšiť vnútromestský okruh komunikácií, alebo sa spolieha len na štát?

Myslí v územnom pláne aj na to, že zahusťuje obytnú výstavbu okolo komunikácií a akékoľvek rozširovanie ciest sa môže v budúcnosti ukázať ako problém?

Na tieto a ďalšie otázky odpovie seriál o doprave v prvých ôsmich vydaniach Prešovských novín, ktoré začnú vychádzať v utorok 28. októbra.

streda 22. 10. 2014 | Anna Košuthová

Čítajte viac: http://presov.korzar.sme.sk/c/7450709/p ... z3HcyTbfMS
Obrázok používateľa
svaco
zaslúžilý diskutujúci
 
Príspevky: 788
Obrázky: 14
Založený: 29. Jan 2008 11:16
Bydlisko: Presov

Naspäť na 2014

Kto je prítomný

Používatelia prezerajúci si toto fórum: Žiadny registrovaný používateľ a 2 hostí.